Reading practices of literacy teachers: how do you teach reading?
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.1.33981Keywords:
This research sought to know how has been the practices of literacy teachers in reading teaching with their students, in classes of the 2nd. year of elementary school in a public school in the southern region of the state of Mato Grosso do Sul (MS), whichAbstract
This research sought to know how has been the practices of literacy teachers in reading teaching with their students, in classes of the 2nd. year of elementary school in a public school in the southern region of the state of Mato Grosso do Sul (MS), which has been obtaining the highest indexes in Ideb in the municipality and neighboring regions, reaching 7.3 in 2015 and 6.9 in 2017. The methodological focus of the research is centered in the qualitative and descriptive approach based on interviews and semi-structured questionnaire applied to three teachers and a coordinator of the mentioned school. The results indicate that the school has been successful in the literacy indexes for several factors: the teachers feel confident and valued in the school; the figure of the coordinator is multifaceted, acting as promoter of the literary reading among the students and as articulator of the joint practices of the teachers; the school invests in simulations and tests similar to those collected by the MEC; there are proposals for “home reading” developed by pedagogical coordination. The results of the research indicate that the success of reading and writing practices are not related to the choice of a teaching method or methodological proposal defined by the school, but by a work involving partnership and pedagogical management.Downloads
References
ALMEIDA, Roseli Maria Rosa de. Bibliotecas escolares: história e cultura escolar em Naviraí/MS (1986-2010). 250f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2017.
BERTOLETTI, Estela Natalina Mantovani. Lourenço Filho e literatura infantil e juvenil. São Paulo: Editora Unesp, 2012.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica - IDEB. (2015). Brasília: INEP, 2015. Disponível em: http://ideb.inep.gov.br/resultado/. Acesso em: 02 nov. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação – MEC. Ciclo de Alfabetização deve prosseguir sem interrupção. Brasília, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/211-218175739/16166-ciclo-de-alfabetizacao-deve-prosseguir-sem-interrupcao. Acesso em: 08 dez. 2018.
BRUNERI, Bruno Marini. Alfabetização e letramento: as concepções dos acadêmicos de licenciatura da UFMS/campus do Pantanal. 2013. Disponível em: http://www.fe.ufg.br/nedesc/cmv/controle/DocumentoControle.php?oper=download&cod=1690. Acesso em: 1.out. 2017.
CANDIDO, Antonio. A literatura e a formação do homem. Remate de Males, Campinas, SP, dez. 2012. ISSN 2316-5758. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8635992. Acesso em: 23 abr. 2019.
CARVALHO, Maria Angélica Freire de; MENDONÇA, Rosa Helena (org.). Práticas de leitura e escrita. Brasília: Ministério da Educação, 2006. Disponível em: http://www.atividadeseducativas.com.br/atividades/5212_salto_ple.pdf#page=12. Acesso em: 1 out. 2017.
CORRÊA, Elisa Cristina Delfini; OLIVEIRA, Karina Costa de; BOURSCHEID, Laura da Rosa et al. Bibliotecário escolar: um educador? Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, n. 1, v. 7, p. 107-123, 2002. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/379/459. Acesso em: 31 jul. 2018.
FREIRE, Paulo. Carta de Paulo Freire aos professores: ensinar, aprender - leitura do mundo, leitura da palavra. Estudos avançados, São Paulo, v. 15, n. 42, maio/ago.2001. Disponível em: http://scielo.br/scielo.phppid=S010340142001000200013&script_arttext. Acesso em: 10 out. 2017. https://doi.org/10.1590/S0103-40142001000200013.
GERALDI, João Wanderley (org.). O texto na sala de aula. Campinas: UNICAMP; Cascavel: Assoeste, 1984.
GOMES, Maria Lúcia de Castro. Metodologia do ensino da língua portuguesa. 2, ed. rev. e ampl. Curitiba: Ibpex, 2011.
JESUS, Davi Brandão de. A importância da Leitura dos Livros Paradidáticps nas Séries Iniciais do Ensino Fundamental. Blog Pedagogia ao pé da letra, 2006. Disponível em: https://pedagogiaaopedaletra.com/a-importancia-da-leitura-dos-livros-paradidaticos-nas-series-iniciais-do-ensino-fundamental/. Acesso em: 11 out. 2017.
MARUNY, Curto Lluís; MORILLO, Maribel Ministra; TEIXIDÓ, Manuel Miralles. Escrever e ler: Como as crianças aprendem e como o professor pode ensiná-las a escrever e a ler. Trad. Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2000.
MACIEL, Francisca Izabel Pereira; MONTEIRO, Sara Mourão; BAPTISTA, Mônica Correia (org.). A criança de 6 anos, a linguagem escrita e o ensino fundamental de nove anos: orientações para o trabalho com a linguagem escrita em turmas de crianças de seis anos de idade. Belo Horizonte: UFMG/FaE/CEALE, 2009. Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000012182.pdf. Acesso em: 1.out. 2017.
MONTEIRO, Sara Mourão; BAPTISTA, Mônica Correia. O Ensino e a Aprendizagem da Linguagem escrita em classes do primeiro ano do Ensino Fundamental. Brasília: Ministério da Educação, 2009. (Salto para o futuro, Ano XIX, n. 12). Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000012182.pdf. Acesso em: 21 nov. 2018.
MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Função social da escola: aspectos históricos e metodológicos da alfabetização. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 5., XVII Semana de Pedagogia da UEM/II Jornada de Gestão Escolar, 5., 2010, Maringá. Anais[...] Maringá: UEM, 2010.
MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Leitura, literatura e escola: sobre a formação do gosto. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
PERROTTI, Edmir. Confinamento cultura, infância e leitura. São Paulo: Summus, 1990. (Novas buscas em educação; v. 38).
REUEN, Adriana Regina Feltrin. Práticas pedagógicas que estimulam a leitura. In: PARANÁ. O professor PDE e os desafios da escola pública Paranaense. Volume I. Curitiba: Governo do estado do Paraná, 2007. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/390-4.pdf. Acesso em: 1 out. 2017.
RIBEIRO, Elisa Antonia. A perspectiva da entrevista na investigação qualitativa. Evidência: olhares e pesquisas em saberes educacionais, Araxá, v. 4, n. 4, p.129-148, 2008. Disponível em: http://www.uniaraxa.edu.br/ojs/index.php/evidencia/article/viewFile/328/310. Acesso em: 18 jul. 2018.
RIBEIRO, Iolanda S.; ALMEIDA, Leandro S.; GOMES, Carlos. Conhecimentos prévios, sucesso escolar e trajectórias de aprendizagem: do 1º para o 2º ciclo do ensino básico. Aval. psicol., Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 127-133, dez. 2006. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S167704712006000200002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 20 nov. 2018.
ROSA, Maria Virgínia de Figueiredo Pereira do Couto; ARNOLDI, Marlene Aparecida Gonzalez Colombo. A entrevista na Pesquisa Qualitativa: Mecanismos para validação dos resultados. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. Disponível em: https://books.google.com.br/booksid=J8MpDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=ptBR&source=gbs_ge_summar_r&cad=0#v=onepage&q=ano%20de%20publicacao%20&f=false. Acesso em: 18 jul. 2018.
SAAVEDRA, Luísa. Sucesso/insucesso escolar: A importância do nível socioeconómico e do género. Psicologia, Lisboa, v. 15, n. 1, p.67-92, jan. 2001. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492001000100004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 20 nov. 2018. https://doi.org/10.17575/rpsicol.v15i1.491.
SEAL, Ana Gabriela de Souza; SILVA, Alexsandro da. O ensino do Sistema de Escrita Alfabética no segundo ano do ciclo da alfabetização. In: BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional pela Alfabetização na Idade Certa - PNAIC. Unidade 3. Brasília. 2012.Disponível em: http://www.pomerode.sc.gov.br/arquivos/SED/ano2/unidade_03_ano_02_laranja(testes_figuras(07_11_2012).pdf. Acesso em: 6 ago. 2018.
SILVA, Jonathas Luiz Carvalho. Perspectivas históricas da biblioteca escolar no Brasil: análise da Lei 12.244/10 que dispõe sobre a universalização das bibliotecas escolares. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis. v.16, n. 2, 2011. Disponível em https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/797. Acesso em: 29 jul. 2018.
SOARES, Magda. Alfabetização e Letramento: caminhos e descaminhos. Pátio: Revista Pedagógica, Porto Alegre, ano 7, n. 29, p. 96-100, fev./abr. 2004. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40142/1/01d16t07.pdf. Acesso em: 1.out. 2017.
VÁLIO, Else Benetti Marques. Biblioteca Escolar: uma visão histórica. Trans-in-formação, Campinas, v. 2, n. 1, jan./abr.1990. Disponível em: http://periodicos.puccampinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/article/viewFile/1670/1641. Acesso em: 30 jul. 2018.
TEBEROSKY, Ana, COLOMER, Teresa. Aprender a Ler e a Escrever: uma proposta construtivista. Porto Alegre: Artmed. 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.