School evasion in times of democratization of night high school: discussions and reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.1.33810

Keywords:

School evasion. Night high school. Youths

Abstract

The present work is based on a theoretical review discussing and reflecting in a general way the aspects that guide the access / permanence / evasion of the young people in the last stage of basic education, with emphasis on regular high school. This stage was legitimized by the Federal Constitution of Brazil (1988) and Laws of National Education and Guidelines No. 9.934 / 1996, complemented by Law No. 12,796 / 2013. The study aims to analyze school dropout in times of educational reforms for the democratization of teaching, as well as its unfolding for the Secondary School with the profile of the actors that compose it. To guide the first discussion of the theme, it is based on authors such as Arroyo (1999, 2006), Patto (2010), Dayrell (2013), Togni & Carvalho (2007). It is concluded that the democratization of high school through night schools did not materialize, since historical, cognitive, social, affective and cultural dimensions to the investigation of school evasion point to the reproduction of inequalities already rooted in this substrate of society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samuel Pires Melo, Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina, PI.

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE, Recife, PE, Brasil), docente da Universidade Federal do Piauí (UFPI), Parnaíba, PI.

Jullyane Frazão Santana, Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina, PI.

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI, Parnaíba, PI.

References

ABRAMOVAY, Miriam; CASTRO, Mary Garcia. Ensino médio: múltiplas vozes. Unesco, 2003.

BRASIL. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira: 2016 / IBGE, Coordenação de População e Indicadores Sociais. - Rio de Janeiro: IBGE, 2016 146 p. - (Estudos e pesquisas. Informação demográfica e socioeconômica, ISSN 1516-3296; n. 36). Disponível em < https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv98965.pdf> Acesso em: 23 dez 2018.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações adotadas pelas Emendas Constitucionais nos 1/1992 a 68/2011, pelo Decreto Legislativo nº 186/2008 e pelas Emendas Constitucionais de Revisão nos 1 a 6/1994. – 35. ed.

BATISTA, Santos Dias; SOUZA, Alesxsandra Matos; OLIVEIRA, Júlia Mara da Silva. A evasão escolar no ensino médio: um estudo de caso. Revista Profissão Docente, UNIUBE. Uberaba/MG, 2009.

BONETI, Lindomar Wessler. O debate sobre as desigualdades e diferenças sociais na educação no Brasil: significados e contradições. Perspectiva, v. 31, n. 1, p. 261-282, 2013.

CERATTI, Márcia Rodrigues Neves. Evasão escolar, causas e consequências. Curitiba/PR, 2008

CHAUI, Marilena. Cultura e democracia. Crítica y emancipación, p. 53-76, 2008.

DAYRELL, Juarez. A juventude e suas escolhas: as relações entre projeto de vida e escola. HABITAR A ESCOLA E AS SUAS MARGENS, 2013.

DAYRELL, Juarez. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, 2000. p. 40-52.

DINIZ, Carine Saraiva. Evasão escolar no ensino médio: causas intra-escolares na visão dos alunos. 2015. Dissertação de Mestrado.

FORGIARINI, S. A. B.; SILVA, JC da. Fracasso escolar no contexto da escola pública: entre mitos e realidades. Dia-a-dia e Educação, p. 1-27, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, v. 3, 1987.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Concepções e mudanças no mundo do trabalho e o ensino médio. Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, p. 57-82, 2005.

NOSELLA, Paolo. Compromisso político e competência técnica: 20 anos depois. Educação & Sociedade, v. 26, n. 90, p. 223-238, 2005.

PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo, Casa do Psicólogo, 2010.

PAULA, Fernando Silva; TFOUNI, Leda Verdiani. A persistência do fracasso escolar: desigualdade e ideologia. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 10, n. 2, p. 117-127, 2009.

PAULA, Valderly Maria dos Santos de. Rodrigues. Fracasso Escolar: quem são os culpados, 2009.

PEREIRA, Antônio. Os novos sujeitos da EJA e da Educação social: As pessoas em situação de vulnerabilidade social. In: XII Congresso Nacional de Educação–EDUCERE. 2015.

SOUSA, Sandra Zákia; OLIVEIRA, Romualdo Portela de. Ensino Médio noturno: democratização e diversidade. Educar em Revista, n. 31, 2008.

SOARES, Tufi Machado et al. Fatores associados ao abandono escolar no ensino médio público de Minas Gerais. Educação e Pesquisa, v. 41, n. 3, p. 757-772, 2015.

SPOSITO, Marília Pontes. A sociabilidade juvenil e a rua: novos conflitos e ação coletiva na cidade. Tempo social, v. 5, n. 1/2, p. 161-178, 1993.

Ribeiro, Priscila Teixeira. Fracasso escolar: reflexões sobre um problema que se repõe e possibilidades de enfrentamento/ Priscila Teixeira Ribeiro. – Piracicaba, SP: [s.n.], 2013. 99 f.

TOGNI, Ana Cecìlia; CARVALHO, Marie Jane Soares. A escola noturna de ensino médio no Brasil. Rev Iberoamericana de Educación, v. 44, p. 61-76, 2007.

UNIBANCO. Aprendizagem em Foco. Quem são os jovens fora da escola. Disponível em: <https://www.institutounibanco.org.br/aprendizagem-em-foco/5/ > Acesso em: 23 dez 2018.

Published

2020-01-20

How to Cite

Melo, S. P., & Santana, J. F. (2020). School evasion in times of democratization of night high school: discussions and reflections. Educação Por Escrito, 11(1), e33810. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.1.33810

Issue

Section

Articles