The senses of teaching Philosophy in High School: a phenomenological approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.2.32998

Keywords:

Teaching of Philosophy. Sense. Education.

Abstract

The present article presents the results obtained in our research carried out with the Philosophy and Education/Teaching of Philosophy group of the Post-Graduate Program in Education, Federal University of Alagoas. The objective of our investigation was to understand the sense that teachers and stundents hold on the practice of the teaching of Philosophy in wich these subjects are inserted. Through the phenomenological method applied to research, described by Moreira (2002), we conducted interviews from which we collected a set of significant assertions with which we developed our work. The sense of teaching Philosophy appears in the speeches of the subjects surveyed as an understanding of the world, as a knowledge, an opening to knowledge, as a capacity to seek knowledge. It is also understood that such teaching has the potential to help students grow personally and make better choices. The research on the sense of teaching Philosophy finds its reason in the contribution it can offer to the training of future professors of Philosophy, bringing new elements to think and constantly rethink our practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Williams Nunes da Cunha Junior, Universidade Federal de Alagoas (UFAL), Maceió, AL

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL, Maceió, AL, Brasil). Professor Assistente (Substituto) na mesma universidad, UFAL, Maceió, AL.

References

ALAGOAS. Secretaria de Estado da Educação e do Esporte – SEE. Referencial curricular da educação básica da rede estadual de ensino de Alagoas: ciências humanas. Maceió: Imprensa Oficial, 2014.

ASPIS, Renata Lima; GALLO, Silvio. Ensinar filosofia: um livro para professores. São Paulo: Atta Mídia e Educação, 2009.

BENETTI, Cláudia Cisiane. “Ensinar a pensar no contexto do ensino de Filosofia: um estudo com Gilles Deleuze”. In: SARDI, Sérgio Augusto; SOUZA, Draiton Gonzaga de; CARBONARA, Vanderlei. Filosofia e Sociedade: perspectivas para o ensino de filosofia. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007. (Col. Filosofia e ensino).

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. v. 3. Ciências Humanas e suas tecnologias. Brasília, DF, 2006.

CARVALHO, Marcelo; SANTOS, Marli dos. “O ensino de Filosofia no Brasil: três gerações”. In: CORNELLI, Gabriele; CARVALHO, Marcelo; DANELON, Márcio (orgs.). Filosofia: ensino médio. (Col. Explorando o Ensino; v. 14). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010.

CERLETTI, Alejandro A. “Ensinar Filosofia: da pergunta filosófica à proposta metodológica”. In: KOHAN, Walter O. (org.). Filosofia: caminhos para seu ensino. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

CORNELLI, Gabriele; CARVALHO, Marcelo; DANELON, Márcio (orgs.). Filosofia: ensino médio. (Col. Explorando o Ensino; v. 14). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010.

DIAS, Isaltino. “A Filosofia no Ensino Médio: sentidos no exercício da docência”. Disponível em <http://www.portalanpedsul.com.br/admin/uploads/2008/Filosofia_e_educacao/Trabalho/12_19_07_A_filosofia_no_ensino_medio__sentidos_do_exercicio_da_docenc.pdf>. Acesso em: 01 dez. 2015.

FAVARETTO, Celso. “Filosofia, ensino e cultura”. In: KOHAN, Walter O. (org.). Filosofia: caminhos para seu ensino. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

GALLO, Silvio. “Ensino de Filosofia: avaliação e materiais”. In: CORNELLI, Gabriele; CARVALHO, Marcelo; DANELON, Márcio (orgs.). Filosofia: ensino médio. (Col. Explorando o Ensino; v. 14). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010.

GHEDIN, Evandro. Ensino de Filosofia no Ensino Médio. 2ed. São Paulo: Cortez, 2009.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GONÇALVES, Rita de Athayde. “Interlocução entre o pensamento complexo e a Filosofia como disciplina escolar”. In: SARDI, Sérgio Augusto; SOUZA, Draiton Gonzaga de; CARBONARA, Vanderlei. Filosofia e Sociedade: perspectivas para o ensino de filosofia. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007. (Col. Filosofia e ensino).

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo. 15ed. Petropólis: Vozes, 2005.

LIMA, Walter Matias. “O Ensino de Filosofia no Ensino Médio: problematizando a cidadania e a formação docente. Debates em Educação, Maceió, vol. 2, n. 4, p. 65-78, 2010.

MOREIRA, Daniel Augusto. O método fenomenológico na pesquisa. São Paulo: Pioneira Thomson, 2002.

RODRIGUES, Valter Ferreira. O ensino de Filosofia como experiência crítico-criativa do filosofar: limites e possibilidades. Tese (de Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação/Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.

SAYÃO, Sandro Cozza. “A educação e a necessidade de novos territórios existenciais ao humano”. In: SARDI, Sérgio Augusto; SOUZA, Draiton Gonzaga de; CARBONARA, Vanderlei. Filosofia e Sociedade: perspectivas para o ensino de filosofia. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007. (Col. Filosofia e ensino).

SODELLI, Marcelo. “Sobre o sentido de educar”. Aprender – Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, Vitória da Conquista, n. 10, p. 203-222, jan./jul., 2008.

Published

2020-04-22

How to Cite

da Cunha Junior, W. N. (2020). The senses of teaching Philosophy in High School: a phenomenological approach. Educação Por Escrito, 10(2), e32998. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.2.32998

Issue

Section

Articles