The political formation of the pedagogue and the levels of consciousness in Freire
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.1.32948Keywords:
Political formation. Pedagogy. Teacher training. Education.Abstract
The objective of this article is to know and analyze the degree of interest of the students of a degree in Pedagogy for the political formation that impacts on the critical world view from the types / levels of consciousness identified by Paulo Freire. The theoretical basis is centered in Freire, Gohn, Simson, Fernandes, Trilla etc. It is a qualitative, descriptive and analytical research of the participant type. The techniques involved in data construction were: questionnaire and interviews. The sample was composed of 40 subjects enrolled in Pedagogy, in the morning and night periods, in the year 2018. The locus of the research was a private higher education institution in the interior of the State of São Paulo. The analysis of the data was made taking as categories the four types of consciousness pointed out by Freire (1980), namely: the magical consciousness, the naive, the fanatized and the critical. The results conveyed point to the necessary and careful professional formation of pedagogues in times of crisis, who are conscious and critical, participative and active, who understand and assume as political subjects and capable of social transformation, through the personal and collective way and when participation in the critical training of children, youth and adults in the field of formal and non-formal education.
Downloads
References
CORREIA, Wilson; BONFIM, Cláudia. Práxis pedagógica na filosofia de Paulo freire: um estudo dos estádios da consciência. Trilhas Filosóficas, Revista Acadêmica de Filosofia, Caicó-RN, ano 1, no. 1, jan/jun, 2008, p. 55-6.
FERNANDES, Renata Sieiro. A música acontecendo pela educação informal e não formal: como se vai aprendendo a escuta da música e a fazer música. In: SOUZA, Eduardo Conegundes de (org.). De experiências e aprendizagens: educação não formal, música e cultura popular. São Carlos: EdUFSCar, 2013, p. 29-50.
FREIRE, Paulo. Política e Educação. São Paulo: Cortez Editora, 2003.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação – uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1980.
FREITAS, Luiz C. de. Disponível em: < https://avaliacaoeducacional.com/2017/04/07/bncc-uma-base-para-o-gerencialismo-populista/>. Acesso em: 07 jan. 2019.
GOHN, Maria da Gloria. Educação não formal e cultura política. 3ª. Ed. São Paulo: Cortez. 2005. 101 p.
GOHN, Maria da Gloria. Educação não formal, aprendizagens e saberes em processos participativos e cultura política.Investigar em Educação - II ª Série, Número 1, 2014.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo: n-1 edições, 2018.
O ESTADO DE S. PAULO. Disponível em: http://infograficos.estadao.com.br/focas/por-minha-conta/materia/numero-jovens-filiados-partidos-politicos-cai-anos. Acesso em: 07 jan. 2019.
PATEMAN, Carole, Participação e teoria democrática. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
SIMSON, Olga R.; de M. von; PARK, Margareth B; FERNANDES, Renata S. (orgs). Introdução. Educação não formal: cenários da criação. Campinas: Ed. UNICAMP, 2001.
TRILLA BERNET, Jaume. A educación non formal e a cidade educadora. Dúas perspectivas (unha analítica e outra globalizadora) do universo da educación. Revista Galega do Ensino, Especial: A educación no século XX, n° 24, setembro 1999, p. 199-221.
TRILLA BERNET, Jaume. Introducions. In. Cidades Educadoras. Maria Amélia Sabbag Zaink (org) Avi Schawartz (et al). Curitiba: Ed UFPR. 1997, p. 13-34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educação Por Escrito
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.