The new technologies and the teaching of History as the theme of research in Brazilian universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.32142

Keywords:

New Technologies. Teaching of History. State of the art. Theses and Dissertations Catalog of Capes. Periodicals Portal of Capes.

Abstract

The presence of new technologies in society and in education has begun an era of uncertainties, unpredictabilities and changes. In the teaching of History, it is no different, which demands that one rethinks the used methodology in classroom, as well as the role of the teacher and the student in this context. This study is, therefore, a stateof-the-art research whose aim is mapping the academic productions that approach the use of new technologies in the teaching of History, revealing what has been produced in recent years on this subject, to identify both  the relevant research trends and the main contributions and gaps in this field. For this, a search was made in the Theses and Dissertations Catalog of CAPES and another in the Periodicals Portal of CAPES, followed by the analytical description of the data found there. The results show  information gaps in the titles and abstracts; the concern to find ways innovating the teaching of History via the insertion of technologies in the pedagogical practice; the emergence of the researched subject as an investigative tendency, with predominance of the internet and its resources; and, nonetheless, an incipient production and dissemination in this thematic area, thus making necessary to stimulate research and production in this field.

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Author Biographies

Paulo Augusto Tamanini, Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, RN.

Professor Orientador no Programa de Pós-Graduação em Ensino (UFERSA/UERN/IFRN). Coordenador do Grupo de Pesquisa: Imagens e Ensino. percepções, métodos e fontes (CNPq). Membro do Athens Institute for Education and Research (ATINER) e do Athens Center for Classical & Byzantine Studies (Atenas, Grécia). Integrante do Comitê Científico das Revistas: Fogón-Revista de Estudios de las Tradiciones (Chile) e Revista Contraponto do PPGHB (UFPI). Pós-Doutorado em História pelo Programa Nacional de Pós-Doutorado CAPES/UFPR (2015-2017). Doutor em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (2013); Mestre em História pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2010).Especialização em Teologia Bizantina, pela Θεολογική Σχολή Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου - Grécia (2001). Especialização em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (1996). Possui Licenciatura em Filosofia pela UNIFEBE (1991) e Licenciatura em História pelo Centro Universitário Claretiano (2018).

Maria do Socorro Souza, Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, RN.

Mestra em ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino (POSENSINO) da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). Professora do Núcleo Tecnológico Educacional Jerônimo Rosado (NTE) e do Núcleo de Tecnologia Educacional Municipal (NTM) de Mossoró-RN, ministrando cursos de formação para a inserção das Tecnologias na Educação aos professores da rede pública da Educação Básica do RN. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Informática Educativa, em línguas (Inglês e Português) e em EaD.

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Published

2019-12-31

How to Cite

Tamanini, P. A., & Souza, M. do S. (2019). The new technologies and the teaching of History as the theme of research in Brazilian universities. Educação Por Escrito, 10(1), e32142. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.32142

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Articles