Learning Projects in the Perspective of Hybridism and Multimodality in the Context of Pedagogy Parfor: engage to Learn

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.31569

Keywords:

Parfor. Pedagogy. Learning projects. Hybridism. Multimodality.

Abstract

It is common, when I teach academic activities that approach the digital technologies, that the students initially bring in the speech: “this can not do”, “at school does not have equipment”, “the lab can not be used”, etc. This shows that there is often a resistance to rethinking their practices and adopting new ways of teaching, considering the students who are into the classroom. The research problem is to understand how PARFOR Pedagogy students take ownership of digital technologies through the engagement and development of learning projects from the  perspective of hybridism and multimodality, providing the reinvention of their teaching practice? In order to answer such question, the methodology is configured as qualitative, of an applied nature and will perform a discursive textual analysis (MORAES, 2003) of the productions of the students in the activities carried out during the semester. As the main results, the data showed a good understanding and a strong commitment of the students in the methodology of learning projects and, with this, the overcoming of the resistance in relation to the digital technologies innovating in the pedagogical practices considering hybridity and multimodality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACKES, L.; SCHLEMMER, E. Práticas pedagógicas na perspectiva do hibridismo tecnológico digital. Revista Diálogo Educacional. Curitiba, v. 13, n. 38, jan./abr. 2013, p. 243-266.

DI FELICE, M. Redes Sociais Digitais, epistemologias reticulares e a crise do antropomorfismo social. Revista USP, v. 22, p. 06-19, 2012a.

DI FELICE, M. ; TORRES, J. C. ; YANAZE, L. K. H. . Redes digitais e sustentabilidade - as interações com o meio ambiente na era da informação. 1. ed. São Paulo: Annablume, 2012b. v. 1.

FAGUNDES, L. C.; SATO, L. S.; MAÇADA, D. L. Projeto? O que é? Como se faz? In: ____. Aprendizes do Futuro: as inovações começaram! Coleção Informática para a mudança na Educação. Brasília, MEC, 1999. Disponível em: http://mathematikos.psico.ufrgs.br/textos.html (até a página 26)

LATOUR, B. Cogitamus: seis cartas sobre as humanidades científicas. Rio de Janeiro: Editora 34, 2016.

LEMOS, A. Cibercultura, tecnologia e vida social na cultura contemporânea. 2. Ed. Porto Alegre: Sulina, 2004.

LEMOS, A. O que é Cibercultura. 2010. (5 min 54 s). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=hCFXsKeIs0w>. Acesso em: 23 mai. 2016.

MINAYO, M. C. de S. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 26.

Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Bauru, v.9, n. 2, p.191-211, 2003.

SCHLEMMER, E. Mídia social em contexto de hibridismo e multimodalidade: o percurso da experiência na formação de mestres e doutores. Revista Diálogo Educacional. Curitiba, v. 15, n. 45, maio/ago. 2015, p. 399-421.

SILVA, E.L.; MENEZES, E. M. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 3. ed. Florianópolis: Laboratório de Ensino a Distância da UFSC, 2001.

Published

2019-12-31

How to Cite

Locatelli, E. L. (2019). Learning Projects in the Perspective of Hybridism and Multimodality in the Context of Pedagogy Parfor: engage to Learn. Educação Por Escrito, 10(1), e31569. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.31569

Issue

Section

Articles