Digital narratives for significant learning in Higher Education: What is the perception of students?

Authors

  • Ernandes Rodrigues do Nascimento Faculdade Imaculada Conceição do Recife - FICR Grupo UBEC - União Brasileira de Educação Católica http://orcid.org/0000-0003-3683-6339
  • Fábio Leandro Melo Ramos dos Anjos Faculdade Imaculada Conceição do Recife - FICR Grupo UBEC - União Brasileira de Educação Católica
  • Karla Karina Oliveira Menezes Faculdade Imaculada Conceição do Recife - FICR Grupo UBEC - União Brasileira de Educação Católica
  • Gregório Batista Lima de Oliveira Faculdade Joaquim Nabuco - Olinda

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2018.2.31354

Keywords:

Digital narratives, Active methodologies, Perception of students, Significant and collaborative learning.

Abstract

In recent years, in order to develop an education that meets the current demand of the professional market, much has been said about active methodologies, hybrid teaching, innovation in the educational environment, among other topics that refer us to the teaching and learning process. But in the literature, little is found on the perception of higher education students regarding the use of active methodologies in the teaching process. The student of this level of education, mostly, works part of the day, takes care of the family at another time and studies in a certain shift, having dozens of occupations and time shortages. For him, one should maximize his learning in the shortest possible time, mixing both face-to-face and virtual activities, while avoiding leaving too many academic assignments outside the school environment, because he will not give due attention. From this, it becomes important to know their perception about the use of active teaching methodologies, objective of this article. The present work sought to know the perception of undergraduate students of the private teaching network on the use of digital narratives for meaningful learning. From a qualitative approach, the research was developed through individual interviews, focus group, field diary and observation, during the course of a university extension course. The results demonstrated the students’ perception regarding the use of digital narratives as active methodologies, highlighting positive points and their objections regarding the teaching and learning process, raising new concerns and suggesting that further research be done.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ernandes Rodrigues do Nascimento, Faculdade Imaculada Conceição do Recife - FICR Grupo UBEC - União Brasileira de Educação Católica

Vice-Diretor Acadêmico e Procurador Institucional.

Fábio Leandro Melo Ramos dos Anjos, Faculdade Imaculada Conceição do Recife - FICR Grupo UBEC - União Brasileira de Educação Católica

Secretário Acadêmico e Auxiliar Institucional

Karla Karina Oliveira Menezes, Faculdade Imaculada Conceição do Recife - FICR Grupo UBEC - União Brasileira de Educação Católica

Professora e Pesquisadora.

Gregório Batista Lima de Oliveira, Faculdade Joaquim Nabuco - Olinda

Coordenador de Unidade.

References

ALVES, T. P.; CARVALHO, A. B. G.; FREIRE, R. Cultura digital, redes sociais e narrativa transmidiática nos novos filmes de Star Wars. In: 5ª Conferência Internacional de Cinema de Viana. Viana do Castelo: Associação ao Norte, 2016. Disponível em:

http://www.aonorte.com/img/recursos/publicacoes/conferencia016.pdf. Acesso em: 10 out. 2017.

AMARAL, S. F. do; BARROS, D. M. V. Estilos de Aprendizagem no contexto educativo de uso das tecnologias digitais interativas. Disponível em:

http://lantec.fae.unicamp.br/lantec/pt/tvdi_portugues/daniela.pdf. Acesso em: 15 maio 2015.

ANASTASIOU, L. Processos Formativos de docentes universitários: aspectos teóricos e práticos. In: PIMENTA, S.; ALMEIDA, M. Pedagogia Universitária: caminhos para formação de professores. São Paulo: Cortez, 2011.

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. Série: Desafios da Educação.

BACICH, L. NETO, A. T.; TREVISANI, F. de M. Ensino Híbrido: Personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BATESON, G. MEAD, M. Balinese Character: a photographic analysis. Vol. 2. New York: New York Academy of Sciences, 1942.

BLIKSTEIN, P. Digital fabrication and ‘making’ in education: The democratization of invention. FabLabs: of machines, makers and inventors, 2013. p. 1-21.

CARVALHO, A. B. G. Documentário Finding our way: um olhar sobre a narrativa e as contribuições da antropologia visual no campo da Educação. In: ALVES, T. P.; CARVALHO, A. B. (Org.). Mídias digitais e mediações interculturais. Recife: Amazon, 2017.

DAVIDOFF, Linda L. Introdução à Psicologia. 30. ed. São Paulo: Makron Books, 2001.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. The SAGE Handbook of Qualitative Research. 4. ed. Thousand Oaks, CA: Sage, 2011.

DEWEY, J. Experience and education. New York: Touchstone, 1938.

HARSTORF, A. H.; CANTRILL, H. A. They Saw a Game. Abnorm. Soc. Psychol., n. 49, 1954.

FARIA, J. de S. Metodologia Ativa de Aprendizagem na Educação a Distância: Notas sobre a formação do professor. In: INOVA, 2015. Disponível em:

http://www.lantec.fe.unicamp.br/inova2015/images/trabalhos/artigos2/B3.pdf. Acesso em: 10 maio 2016.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Bookman/Artmed, 2009.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 39. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

GEMIGNANI, E. Y. M. Y. Formação de professores e metodologias ativas de ensino-aprendizagem: ensinar para a compreensão. In: Fronteiras da Educação, Recife, v. 1, n. 2, dez. 2013. ISSN 2237-9703. Disponível em:

http://www.fronteirasdaeducacao.org/index.php/fronteiras/article/view/14. Acesso em: 10 maio 2016.

GIBBS, G. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Artmed, 2009.

JARVIS, P. Meaningful and meaningless experience: toward an analysis of learning from life. Adult Education Quarterly, v. 37, n. 3, Spring, 1987.

JENKINS, H. As competências necessárias na cultura dos novos media. In: BRITES, M. J.; JORGE, A.; SANTOS, S. C. (Ed.). Metodologias participativas: os media e a educação. Covilhã: LabCom Books, 2015. Disponível em:

http://www.labcom-ifp.ubi.pt/ficheiros/20150629-2015_10_metodologias_participativas.pdf. Acesso em: 10 out. 2017.

JENKINS, H. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2013.

KALENA, F. Uniamérica, em Foz de Iguaçu, passa por reformulação, inverte a sala de aula e deixa de dividir as turmas por períodos. In: PORVIR. 2014.

KOLB, D. Experiential learning. New Jersey: Prentice Hall, 1984.

LABAR KS, C. R. Cognitive neuroscience of emotional memory. Nat Rev, n. 7, p. 54-64.

LIMA, L. H. F. de. MOURA, F. R. de. O Professor no Ensino Híbrido. In: BACICH, L.; NETO, A. T.; TREVISANI, F. de M. Ensino Híbrido: Personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

LIVINGSTONE, S. Internet literacy: a negociação dos jovens com as novas oportunidades on-line. In: Revista Matrizes, São Paulo, ano 4, n. 2, jan./jun. 2011.

MASSAROLO, J. C.; MESQUITA, Dário. Narrativa Transmídia e a Educação: panorama e perspectivas. In: Revista Ensino Superior Unicamp, v. 9, p. 34-42, 2013. Disponível em:

https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br/edicoes/edicoes/ed09_abril2013/NMES_3.pdf. Acesso em: 17 nov. 2017.

MAYRING, P. Qualitative Content Analysis. In: FLICK, U.; KARDORFF, E. V.; STEINKE, I. (Ed.). A Companion to Qualitative Research. London: SAGE, 2004.

MAYRING, P. Qualitative Content Analysis. In: Forum Qualitative Social Research, v. 1, n. 2, Art. 20, 2000. Disponível em:

http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0002204. Acesso em: 15 maio 2014.

MEZIROW, J. Transformative Dimensios of Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass, 1991.

MORAN, J. Educação Híbrida: Um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, L; NETO, A. T.; TREVISANI, F. de M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

MORAN, J. Mudar a Forma de Ensinar e de Aprender: transformar as aulas em pesquisa e comunicação presencial-virtual. In: Revista Interações, São Paulo, v. V, p. 57-72, 2000.

MYERS, D. Introdução à Psicologia Geral. Rio de Janeiro: LTC, 1999.

NASCIMENTO, E. R. do; OLIVEIRA, K. K.; BARBOSA, L. C.; ALMEIDA, T. D. M. de. Metodologias ativas e B-learning: um estudo de caso com alunos do ensino superior no campo das ciências sociais aplicada. In: XIV Congresso Internacional de Tecnologia na Educação, set. 2016, SENAC, Recife.

NASCIMENTO, E. R. do; OLIVEIRA, K. K.; FREITAS-DA-COSTA, M.; MARQUES, R. Q. Panorama da Pesquisa em Marketing no Brasil: uma análise da produção funcionalista em periódicos Qualis A2, B1 e B2. In: REMARK – Revista Brasileira de Marketing, v. 14, n. 2, abr./jun. 2015.

MILNE, A.; RIECKE, B.; ANTLE, A. Exploring Maker Practice: Common Attitudes, Habits and Skills from Vancouver’s Maker Community. Studies, v. 19, n. 21, p. 23, 2014.

PAULUS, M. P.; FRANK, L. R. Ventromedial Prefrontal Cortex Ativation is Critical for Preference Judgments. In: NeuroReport, v. 14, n. 10, 2003.

PEIRCE, C. S. The Collected Papers of Charles Sanders Peirce. Ed. A. W. Burks Edição eletrônica reproduzindo os seis primeiros volumes. Cambridge: Harvard University Press, 1958. v.7-8.

PRADO, A. L.; LAUDARES, E. M. de A.; VIEGAS, P. P. C.; GOULART, I. do C. V. Narrativas Digitais: Conceitos e contextos de letramento. In: RIAFE – Revista Ibero-Americano de Estudos em Educação, v. 12, n. esp., p. 1156-1176, ago. 2017. Disponível em:

http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10286/6679. Acesso em: 18 nov. 2017.

RESENDE, V. L. A narrativa transmidiática: conceitos e pequenas dissonâncias. In: Anais do VII Simpósio Nacional da Associação Brasileira de Pesquisadores em Cibercultura. Realizado de 20 a 22 de novembro de 2013. Disponível em:

https://abciber.org.br/simposio2013/anais/pdf/Eixo_5_Entretenimento_Digital/25959arq05638141600.pdf. Acesso em: 15 nov. 2017.

ROCHA, E. F. Metodologias Ativas: um desafio além das quatro paredes da sala de aula. In: ENPED, 2012.

SANTOS, G. de S. Espaços de Aprendizagem. In: BACICH, L.; NETO, A. T.; TREVISANI, F. de M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

XAVIER, A. Storytelling: histórias que deixam marcas. 4. ed. Rio de Janeiro: Best Business, 2017.

Published

2019-01-11

How to Cite

do Nascimento, E. R., dos Anjos, F. L. M. R., Menezes, K. K. O., & de Oliveira, G. B. L. (2019). Digital narratives for significant learning in Higher Education: What is the perception of students?. Educação Por Escrito, 9(2), 251–269. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2018.2.31354

Issue

Section

Docência Universitária e o Envolvimento Estudantil