Worker-student

Education, knowledge, practical knowledge and work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.2.31005

Keywords:

Worker-student, Practical Knowledge, Work, Education, Capital.

Abstract

The text presents thoughts about the worker-student and his or her relation to the work, to the education and practical Knowledge. Above all, from the look of knowledge developed in and out of the school environment. It is important to highlight that the theme about work and education to be understood more broadly and dialectically, it needs to be seen in a context that also involves several socioeconomic situations in which it takes part. In that case, we present in our thoughts a group of factors related to diverse contexts. Therefore, a bibliographic research was carried out in order to gather – from studies developed in the field – analyses and thoughts that can contribute for the increase of the debate aboutthe theme. In the end, based on the literature studied, some consideration aboutthe importance that the practical knowledge has in the professional life of theworker-student and how practical knowledge is exploited by capital was made.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raimundo Barbosa da Silva Filho, Universidade Federal do Amapá (UNIFAP), Macapá, AP, Brasil.

Mestrado Acadêmico em Currículo e Gestão da Escola Básica pela Universidade Federal do Pará (UFPA), em Belém, PA, Brasil; professor da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP), em Macapá, AP, Brasil.

 

Ronaldo Marcos de Lima Araujo, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, PA, Brasil.

Pós-doutoramento pela Universidade do Estado do Rio de janeiro (UERJ), no Rio de janeiro, RJ, Brasil; professor titular da Universidade Federal do Pará (UFPA), em Belém, PA, Brasil.

Ana Maria Raiol da Costa, Secretaria Estadual de Educação do Pará (SEDUC), em Belém, PA, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA), em Belém, PA, Brasil; professora da educação básica pela Secretaria Estadual de Educação do Pará (SEDUC), em Belém, PA, Brasil.

References

ABDALA, V. O que pensam os alunos sobre a escola noturna. São Paulo: Cortez Editora, 2004. (Coleção Questões da Nossa Época; vol. 110).

ARANHA, Antônia Vitória S. Trabalho, subjetividade, educação. Outras falas: Educação do Trabalhador, Belo Horizonte, v. 3, p. 55-63, ago. 2000.

ARANHA, Antônia Vitória S. Relação entre o conhecimento escolar e o conhecimento produzido no trabalho: dilemas da educação do adulto trabalhador. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 12, n. 1, p. 103-114, 26 out. 2012.

ARAUJO, Ronaldo Marcos de Lima. As novas “qualidades pessoais” requeridas pelo capital. Trabalho e Educação, Belo Horizonte, p. 18-34, 1999.

ARROYO, Miguel. Oficio de Mestre: Imagens e auto-imagens. Petrópolis: Vozes, 2001.

ARRUDA, M. A. Articulação trabalho-educação visando a uma democracia integral. ln: GOMEZ, Carlos Minayo et alii. Trabalho e conhecimento: dilemas na educação do trabalhador. São Paulo, Cortez Autores Associados, 1987. p. 61-74.

BRAVERMAN, Harry. Trabalho e Força de trabalho. In: BRAVERMAN, Harry. Trabalho e capital monopolista: a degradação do trabalho no século XX. Tradução de Nathanael C. Caixeiro. 3. ed. Rio de Janeiro,1987. p. 49-60.

CANÁRIO, Rui. A escola: das “promessas” às “incertezas”. Educação Unisinos, v.12, n.2, p. 73-81, ago.2008.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Trad. Bruno Magne. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

CURY, Carlos Roberto Jamil. A Educação Básica no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 168-200, set. 2002. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br Acesso em: 26 dez. 2016. https://doi.org/10.1590/S0101-73302002008000010

DANE, F. Research methods. Brooks/Cole Publishing Company: California, 1990.

DOURADO, L.F.; OLIVEIRA, J. F.; SANTOS, C.A. A qualidade da educação: conceitos e definições. Brasília, DF: Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2007. p. 5-34. (Série Documental: Textos para Discussão, v. 24, n. 22).

FÉLIX, Maria de Fátima Costa. Administração escolar: um problema educativo ou empresarial? São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1989.

FRANCO, L. A. de C. A escola do trabalho e o trabalho da escola. 3.ª ed. São Paulo: Cortez Editora, 1991. (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo; Vol. 22).

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 49. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A dupla face do trabalho: criação e destruição da vida. In: FRIGOTTO, Gaudêncio e CIAVATTA, Maria (org.). A experiência do trabalho e a educação básica. Rio de Janeiro. DP&A, 2002. p. 11-27.

GENTILI, P. Educar para o desemprego: a desintegração da promessa integradora. In: FRIGOTTO, G. (org.). Educação e crise do trabalho: perspectivas de final de século. 9.ª ed. Petrópolis – RJ: Vozes, 2008. p. 76-99. (Coleção Estudos Culturais em Educação).

Gil, A. Como elaborar projetos de pesquisa. Atlas: São Paulo, 2007.

LENIN, V. I. O estado e a revolução. São Paulo, Hucitec, 1986.

LENIN, V. I. A instrução pública. Moscou, Progresso, 1981.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. Livro I, v. 1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1980.

MARX, Karl. Manuscritos Econômico-Filosóficos. Tradução de Alex Martins. São Paulo: Martin Claret, 2005.

MOURA, Tânia Maria de Melo. Os alunos jovens e adultos que buscam a Educação de Jovens e Adultos: quem são e o que buscam na escola. [S. l: s. n.], 2007. escolar2007.

KUENZER, Acácia Zeneida. As mudanças no mundo do trabalho e a educação: novos desafios para a gestão. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto (org.). Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2006. p. 33-57.

KUENZER, Acácia Zeneida. Exclusão Includente e Inclusão Excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. In: LOBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Dermeval; SANFELICE, José Luís (org.). Capitalismo, trabalho e educação. Campinas: Autores Associados, HISTEDBR, 2002, p. 77-95. (Coleção educação contemporânea).

PUCCI, Bruno; OLIVEIRA, Newton Ramos de; SGUISSARDI, Valdemar. O ensino Noturno e os trabalhadores. 2. ed. São Carlos: EDUFSCar, 1995.

SANTOS, Eloísa Helena. Trabalho prescrito e real no atual mundo do trabalho. Trabalho e Educação, Belo Horizonte, n.1, fev./jul.1997. p. 13-27.

SAVIANI, Dermeval. Educação. Do senso comum à consciência filosófica. 15. ed. Campinas: Autores Associados, 2004.

SCHWARTZ, Yves. Trabalho e saber. Trabalho e Educação, Belo Horizonte, v.12, n.1, p.21-24, jan./jun.2003.

WEBSTER, J.; Watson, J.T. Analyzing the past to prepare for the future: writing a literature review. MIS Quarterly, Minneapolis, Minn., US, v. 26, n. 2, p. xiii-xxiii, June, 2002.

Published

2020-11-03

How to Cite

Filho, R. B. da S., Araujo, R. M. de L., & da Costa, A. M. R. (2020). Worker-student: Education, knowledge, practical knowledge and work. Educação Por Escrito, 11(2), e31005. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.2.31005

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)