Teaching with emphasis on collaborative learning - reflection on an experience in the discipline of knowledge theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.2.30993

Keywords:

Collaborative learning., Knowledge, Education, Flipped Classroom

Abstract

The main objective of this article is to promote a reflection about collaborative learning, having as motivation a lived experience in the teaching action, coming from the application of the inverted classroom in the subject of Knowledge Theory. Our reflection was guided by the following question: how to make students active, participative and responsible for their learning in the context in which teaching is philosophy? This article is structured in two parts. In the first one, we intend to make an approach on the aspects that characterize collaborative learning, as well as to explain the constituent elements of the inverted classroom methodology, as a strategy for the promotion of this type of learning. In the second, the intention is to reflect on the said experience related to the use of the inverted classroom methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Aparecido Pereira, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), Paraná, PR, Brasil.

Doutor em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP), em São Paulo, SP, Brasil; professor da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), em Maringá, PR, Brasil.

References

ABREU, Maria Célia de; MASETTO, Marcos Tarcisio. O professor universitário em aula: prática e princípios teóricos. 6. ed. São Paulo: MG Ed. Associados, 1987.

ALCANTRA, Paulo Roberto; Siqueira, Lilia Maria Marques Valaski; Suzana. Vivenciando a aprendizagem colaborativa. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n.12, p.169-188, maio/ago. 2004. https://doi.org/10.7213/rde.v4i12.6986

BERGMANN, Jonathan; SAMS, Aaron. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Trad. Afonso Celso da Cunha Serra. Rio de Janeiro: LTC, 2016.

BERGMANN, Jonathan; BERGMANN, J.; SAMS, A. Flip Your Students’ Learning. Educational Leadership, [s. l.], v. 70, n. 6, p. 16-20, 2013

BORGES, M.; CAMPOS, M. L.; CAVALCANTI, M. C. R. Suporte por computador ao trabalho cooperativo. In: CONGRESSO BRASILEIRO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO, 15, e JORNADA DE ATUALIZAÇÃO EM INFORMÁTICA, 14., Canela, 1995. Anais [. . .]. Canela: [s. n.], 1995. p. 51-68.

GIL, Antonio Carlos. Metodologia do ensino superior. São Paulo, SP: Atlas, 1990.

JOHNSON, D.; JOHNSON R. Learning together and alone: cooperative, competitive, and individualistic learning. Boston, MA: Allyn & Bacon, 1997.

MONROE, C. Vygotsky e o conceito de aprendizagem mediadora. Nova Escola, [São Paulo], ed. 243, jun./ jul. 2011.

PANITZ, T. A definition of collaborative vs cooperative learning. [S. l: s. n.], 1996. Disponível em: http://www.lgu.ac.uk/deliberations/collab.learning/panitz2.html. Acesso em: 9 mar. 2020.

PAVANELO, Elisangela. Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I. Bolema, Rio Claro (SP), v. 31, n. 58, p. 739-759, ago. 2017. https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n58a11

REALE, G & ANTISERI, Dario. História da filosofia. São Paulo: Paulinas, 1990. v. 1.

SCHNEIDER, E.; et al. Sala de aula invertida em EAD: uma proposta de blended learning. Revista Intersaberes, [s. l.], v. 8, n. 16, p. 68-81, jul./dez. 2013.

SILVA, Marco. Sala de aula interativa. 3. ed. Rio: Quartet, 2002.

SPINELLI, Miguel. Filosofia e ciência. São Paulo: Edicon, 1990.

VALENTE, José Armando. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba, Edição Especial n. 4, p. 79-97, 2014.

Published

2020-11-03

How to Cite

Pereira, J. A. (2020). Teaching with emphasis on collaborative learning - reflection on an experience in the discipline of knowledge theory. Educação Por Escrito, 11(2), e30993. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.2.30993

Issue

Section

Articles