Approximations between the philosophy of difference and teaching of the Mathematic for all
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.2.30767Keywords:
School inclusion. Philosophy of Difference. Mathematic education. Teaching for all.Abstract
Deleuze, inspired by Bergson’s works, presents the concept of difference itself by reversing the Platonic thinking, dedicated to the search for the similarity when claiming the necessity to create models to be followed. Even though the philosopher didn’t create concepts thinking specifically in the school, when he considers each person as a single one, his Philosophy deconstructs all kinds of negation of the right to difference, which are ways of excluding those who are unfairly considered different. It is through the study of the reasons, unfounded, that it is intended to justify a categorization and exclusion of some students, that we will be able to propose a teaching, in fact, for all. The Mathematic is still conceived as an isolated discipline, of reach of only a portion of the students, supposedly, are able to understand it. From this perspective, still so present in schools, many students are excluded. In this text, I present a Doctoral research in progress that has a training teacher of Basic Education in service as its raw material of investigation. The approximations between Deleuzean Philosophy and teaching of Mathematic have caused changes of conceptions and actions of the participating teachers.
Downloads
References
CURI, E. Formação de professores polivalentes: uma análise do conhecimento para ensinar Matemática e de crenças e atitudes que interferem na constituição desses conhecimentos.. 278 f.Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Faculdade de Educação Matemática, PUC-SP, São Paulo, 2004.
DELEUZE, G. Bergsonismo. (trad. L.Orlandi). São Paulo: Ed. 34, 1999.
DELEUZE, G. Conversações. 2 ed. São Paulo: Ed. 34, 2010.
DELEUZE, G. GUATARRI, F. Mil Platôs. 2 ed. vol. 1. São Paulo: Editora 34, 1996.
DELEUZE, G. Platão e o Simulacro. In: Lógica do sentido. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2000. pp. 259-271 (Estudos)
FERREIRA, A. C. O desafio de ensinar – aprender Matemática no noturno: um estudo das crenças de estudantes de uma escola pública de Belo Horizonte. 189f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1998.
FIORENTINI, D et al. Formação de professores que ensinam Matemática: um balanço de 25 anos da pesquisa brasileira. Educação em Revista. Dossiê: Educação Matemática. Belo Horizonte, UFMG, n. 36, 2002, pp.137-160.
GALLO, S. Deleuze & a Educação. 3. ed. – 1. reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016
GALLO, S. Transversalidade e Educação: Pensando uma Educação Não-disciplinar.In:. ALVES, N e LEITE, R. G. (org). O Sentido da Escola. Rio de Janeiro: DP&ª, 1999, pp. 17 – 43.
LANUTI, J. E. O. E. Educação Matemática e Inclusão Escolar: a construção de estratégias para uma aprendizagem significativa. 2015. 127f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Presidente Prudente, 2015.
LORENZATO, S. Educação Infantil e percepção matemática. Campinas, SP: Autores Associados, 2006. – (Coleção Formação de Professores).
MANTOAN, M. T. E. Ensinando a turma toda – as diferenças na escola. Pátio: revista Pedagógica, Artmed. Ano V, n. 20, p. 18-23, fev./abr. 2002.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão Escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Summus, 2014
MANTOAN, M.T.E. O direito de ser, sendo diferente, na escola. In: RODRIGUES, D. (Org.). Inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006.
PAIS, L. C. Ensinar e Aprender Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
SCHÖPKE, R. Por uma filosofia da diferença: Gilles Deleuze, o pensador nômade. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
TADEU, T. A arte do encontro e da composição: Spinoza + Currículo + Deleuze. In: Revista Educação e Realidade, 27(2): 47-57, Jul/dez 2002.
WEISZ, T; SANCHEZ, A. O diálogo entre o ensino e a aprendizagem. 2. ed- São Paulo: Ática, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educação Por Escrito
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.