Approximations between the philosophy of difference and teaching of the Mathematic for all

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.2.30767

Keywords:

School inclusion. Philosophy of Difference. Mathematic education. Teaching for all.

Abstract

Deleuze, inspired by Bergson’s works, presents the concept of difference itself by reversing the Platonic thinking, dedicated to the search for the similarity when claiming the necessity to create models to be followed. Even though the philosopher didn’t create concepts thinking specifically in the school, when he considers each person as a single one, his Philosophy deconstructs all kinds of negation of the right to difference, which are ways of excluding those who are unfairly considered different. It is through the study of the reasons, unfounded, that it is intended to justify a categorization and exclusion of some students, that we will be able to propose a teaching, in fact, for all. The Mathematic is still conceived as an isolated discipline, of reach of only a portion of the students, supposedly, are able to understand it. From this perspective, still so present in schools, many students are excluded. In this text, I present a Doctoral research in progress that has a training teacher of Basic Education in service as its raw material of investigation. The approximations between Deleuzean Philosophy and teaching of Mathematic have caused changes of conceptions and actions of the participating teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Eduardo de Oliveira Evangelista Lanuti, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Três Lagoas, MS

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP, Campinas, SP, Brasil). Professor da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Três Lagoas, MS.

References

CURI, E. Formação de professores polivalentes: uma análise do conhecimento para ensinar Matemática e de crenças e atitudes que interferem na constituição desses conhecimentos.. 278 f.Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Faculdade de Educação Matemática, PUC-SP, São Paulo, 2004.

DELEUZE, G. Bergsonismo. (trad. L.Orlandi). São Paulo: Ed. 34, 1999.

DELEUZE, G. Conversações. 2 ed. São Paulo: Ed. 34, 2010.

DELEUZE, G. GUATARRI, F. Mil Platôs. 2 ed. vol. 1. São Paulo: Editora 34, 1996.

DELEUZE, G. Platão e o Simulacro. In: Lógica do sentido. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2000. pp. 259-271 (Estudos)

FERREIRA, A. C. O desafio de ensinar – aprender Matemática no noturno: um estudo das crenças de estudantes de uma escola pública de Belo Horizonte. 189f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1998.

FIORENTINI, D et al. Formação de professores que ensinam Matemática: um balanço de 25 anos da pesquisa brasileira. Educação em Revista. Dossiê: Educação Matemática. Belo Horizonte, UFMG, n. 36, 2002, pp.137-160.

GALLO, S. Deleuze & a Educação. 3. ed. – 1. reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016

GALLO, S. Transversalidade e Educação: Pensando uma Educação Não-disciplinar.In:. ALVES, N e LEITE, R. G. (org). O Sentido da Escola. Rio de Janeiro: DP&ª, 1999, pp. 17 – 43.

LANUTI, J. E. O. E. Educação Matemática e Inclusão Escolar: a construção de estratégias para uma aprendizagem significativa. 2015. 127f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Presidente Prudente, 2015.

LORENZATO, S. Educação Infantil e percepção matemática. Campinas, SP: Autores Associados, 2006. – (Coleção Formação de Professores).

MANTOAN, M. T. E. Ensinando a turma toda – as diferenças na escola. Pátio: revista Pedagógica, Artmed. Ano V, n. 20, p. 18-23, fev./abr. 2002.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão Escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Summus, 2014

MANTOAN, M.T.E. O direito de ser, sendo diferente, na escola. In: RODRIGUES, D. (Org.). Inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006.

PAIS, L. C. Ensinar e Aprender Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

SCHÖPKE, R. Por uma filosofia da diferença: Gilles Deleuze, o pensador nômade. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

TADEU, T. A arte do encontro e da composição: Spinoza + Currículo + Deleuze. In: Revista Educação e Realidade, 27(2): 47-57, Jul/dez 2002.

WEISZ, T; SANCHEZ, A. O diálogo entre o ensino e a aprendizagem. 2. ed- São Paulo: Ática, 2011.

Published

2020-04-22

How to Cite

Lanuti, J. E. de O. E. (2020). Approximations between the philosophy of difference and teaching of the Mathematic for all. Educação Por Escrito, 10(2), e30767. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.2.30767

Issue

Section

Articles