Using Storytelling Toward Knowledge Sharing within Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.2.%2030601

Keywords:

Narratives, Teaching, Learning, Digital Storytelling, Technologies

Abstract

In this paper we discuss how the storytelling supported by Information of Technology (IT) contribute to knowledge build and sharing in Education. Throughout this article, we give a brief theoretical foundation concerning IT, storytelling, and Digital Storytelling. We also discuss the importance of some aspects of using storytelling and Digital Storytelling in Education, targeting to help in the teaching and learning process, and, finally, facilitating knowledge-creating and sharing. So, we discuss some tools to support storytelling technologically to aid the cognitive development of individuals inserted in the context of Education. In this context, we suggest that storytelling, when supported by technological tools, gets meaningful allies in the process of creating and sharing knowledge, promoting the autonomy of learners and teachers, and improving the classroom, favoring the inclusion of those actors, with the use of Digital Storytelling in the context of 21st century Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nelson Tenório, Instituto Cesumar de Ciência, Tecnologia e Inovação (ICETI), Maringá, PR, Brasil.

Doutor em Ciência da Computação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2010) com pós-doutorados na IT University e na University of Copenhagen, ambas na Dinamarca; pesquisador visitante na Université de technologie de Troyes (UTT), França; pesquisador do Instituto Cesumar de Ciência, Tecnologia e Educação (ICETI); docente permanente do Programa de Pós-Graduação Lato sensu em Gestão do Conhecimento nas Organizações da Universidade Cesumar (UniCesumar).

Letícia Fleig Dal Forno, Instituto Cesumar de Ciência, Tecnologia e Inovação (ICETI), Maringá, PR, Brasil.

Doutora pelo Programa de Doutoramento em Educação - Psicologia da Educação pela Universidade de Lisboa (2015); colaboradora/pesquisadora da Associação Nacional para o Estudo e Intervenção na Sobredotação; pesquisadora do Instituto Cesumar de Ciência, Tecnologia e Educação (ICETI); docente permanente do Programa de Pós-Graduação Lato sensu em Gestão do Conhecimento nas Organizações da Universidade Cesumar (UniCesumar).

Tatiana Carla Faccin, Universidade Cesumar (UniCesumar), Maringá, PR, Brasil.

Mestra pelo Programa de Pós-Graduação Lato sensu em Gestão do Conhecimento nas Organizações da Universidade Cesumar (UniCesumar) (2017); especialização em Administração,Supervisão e Orientação Educacional (2012) e Educação Especial (2012) pela Faculdade Do Noroeste Paranaense; graduadação em Ciências Biológicas pela Faculdade Ingá (2011) e em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (2013).

Fernanda Gozzi, Universidade Cesumar (UniCesumar), Maringá, PR, Brasil.

Mestra pelo Programa de Pós-Graduação Lato sensu em Gestão do Conhecimento nas Organizações da Universidade Cesumar (UniCesumar) (2018); graduação em Pedagogia pela União Educacional Sulmatogrossense (2008); pesquisadora na linha de práticas educacionais, comunidade de prática e em competências educacionais.

References

ALLEN, R. B.; ACHESON, J. Browsing the Structure of Multimidea Stories. San Antonio: Digital Libraries Browsing, 2000. https://doi.org/10.1145/336597.336615.

ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE. Narrativas digitais e o estudo de contextos de aprendizagem. Em rede: Revista de Educação a Distância, v. 1, n. 1, p. 32-50, 2014.

ASIAN PRODUCTIVITY ORGANIZATION (APO). APO Knowledge Management Tools and Techniques Manual. Tokyo: APO, 2020.

AVELINO, R. S. Design instrucional do “curso virtual cultura digital”. Bragança-SP: [s. n.], 2012.

AYUSTE, A.; GROS, B.; VALDIVIELSO, S. Sociedad del conocimiento: perspectiva Pedagógica. In: MENOYO, Maria Angela; CORBELLA, Marta Ruiz; García AMILBURU, María; GARCÍA BLANCO, Miriam; DIESTRO FERNÁNDEZ, Alfonso. Sociedad del conocimiento y educación. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia. 2015. p. 17-40.

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma Educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018.

BEHAR, P. A.; LEITE, S. M. Criando novos espaços pedagógicos na internet: o ambiente ROODA. In: WWW/Internet 2005. Anais [...]. Lisboa: IADIS, 2005. v. 1. p. 3-10.

BEHRENS, M. A. Projetos de Aprendizagem Colaborativa num paradigma emergente. In: MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013. p. 67-132.

BORIN, G. Atividades de estudo mediadas pelas tecnologias digitais da informação e comunicação. 2015. 115 f. Dissertação (Mestrado) - PPG em Tecnologias Educacionais em Rede – UFSM, RS.

BROOKS, R.; BROOKS, S. The application of storytelling and metaphors, including the use. Play Therapy Interventions to Enhance Resilience. New York: Guilford Press, 2015.

BROWN, A. L. Knowing when, where and how to remember: a problem of metacognition. In: R. Glaser R. (ed.) Advances in Instructional Pshychology. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1978. p. 77-166.

BRUNER, J. Actos de significado: para uma psicologia cultural. Lisboa: Edições 70, 1990.

CASTELLS, M. A Galáxia da Internet: reflexões sobre internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

CHASELEY, T. Using Scaffolds to Support Preservice Teachers’ Pedagogical Reasoning and Adaptive Metacognition in Reflection. 2019. Tese (Doutorado) - Northern Arizona University, Arizona, EUA, 2015.

CHIANG, M. Exploring the Effects of Digital Storytelling: A Case Study of Adult L2 Writers in Taiwan. IAFOR Journal of Education, [s. l.], v. 8, n. 1, p. 65-82, 2020. https://doi.org/10.22492/ije.8.1.04.

COLL, C.; MONEREO, C. Psicologia da educação virtual: Aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010.

EL AGRAMI, S. J. The Effectiveness of Using Educational Video Clips on YouTube to Develop Digital Storytelling Production Skills among Female Students at the Faculty of Education at Al-Aqsa University and their Attitudes towards Using YouTube. Journal of Educational & Psychological Sciences, [s. l.], v. 20, n. 4, 2019. https://doi.org/10.12785/JEPS/200413.

EMIEUX, A.; ROWSELL, J. Taking a wide-angled view of contemporary digital literacy. In: The Routledge Handbook of Digital Literacies in Early Childhood. [S. l.]: Routledge, 2019. p. 453-463. https://doi.org/10.4324/9780203730638-34.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 49. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

GACHAGO, D.; LIVINGSTON, C. The elephant in the room: Tensions between normative research and an ethics of care for digital storytelling in higher Education. Reading & Writing, Dordrecht, v. 11, n. 1, p. 1-8, 2020. https://doi.org/10.4102/rw.v11i1.242.

HAMERS, J. Counter-narratives vs embodied storytelling: Yellow vests on Youtube. In: NECS ANNUAL CONFERENCE. STRUCTURES AND VOICES: Stortelling in Post-Digital Times. Proceedings [...]. New York: 2019. p. 1-9.

HU, J.; GORDON, C.; YANG, N.; REN, Y. “Once Upon A Star”: A Science Education Program Based on Personification Storytelling in Promoting Preschool Children’s Understanding of Astronomy Concepts. Early Education and Development, [s. l.],p. 1-19, 2020. https://doi.org/10.1080/10409289.2020.1759011

ISIDORO, A.; AMANTE, L. Alunos com necessidades educativas especiais: O Digital Storytelling como estratégia de aprendizagem da Língua Materna. Lisboa: - Instituto de Educação, 2014. p. 1208-1216.

KENSKI, V. M. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2014.

LAMBERT, J. Digital Storytelling Cookbook and Travelling Companion. São Francisco, CA: Digital Diner Press, 2010. Disponível em: https://wrd.as.uky.edu/sites/default/files/cookbook.pdf. Acesso em: 01 jun. 2020.

LAUREN, B. Computers as Theatre. Boston: Addison- Weslwy. 1991.

LELIC, S. Fuel your imagination- KM and the art of storytelling. Inside knowledge, v. 5, issue 4, p. 1-3, 2001.

LIM, P.; NOOR, N. Digital Storytelling as a Creative Teaching Method in Promoting Secondary School Students’ Writing Skills. International Journal of Interactive Mobile Technologies (IJIM), [s. l.], v. 13, n. 07, p. 117-128, 2019. https://doi.org/10.3991/ijim.v13i07.10798.

LOPES, H. Estórias da vida: das páginas pessoais nas redes sociais à criação de narrativas pessoais mediatizadas: reflexão pessoal, agência e desafios. 2009. 86 f. Dissertação (Mestrado) - Instituto Universitário de Lisboa, Lisboa, 2009. Disponível em: https://www.iscte-iul.pt/tese/2482.

LUCENA, S. Culturas digitais e tecnologias móveis na educação. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 59, p. 277-290, jan./mar. 2016. https://doi.org/10.1590/0104-4060.43689.

MARTIN-NIEMI, F; GREATBANKS, R. SME knowledge transfer through social networking: Leveraging storytelling for improved communication. In: 1st INTERNATIONAL CONFERENCE ON COMPUTER-MEDIATED SOCIAL NETWORKING, ICCMSN 2008, Dunedin. Proceedings [...]. [S. l.: s. n.]: 2009. p. 86-92. https://doi.org/10.1007/978-3-642-02276-0_9

MATTAR, J. Guia de educação a distância. São Paulo: Cengage Learning, 2011.

MILLER, C. H. Digital Storytelling: A Creator’s Guide to Interactive Entertainment. New York: Focal Press, 2014. https://doi.org/10.4324/9780203425923.

MORAN, José Manuel et al. Novas tecnologias e mediações pedagógicas. 21. ed. Campinas, SP: Papirus, 2013. 171p. (Coleção Papirus Educação).

REAMY, T. Imparting knowledge through storytelling, Part 1 of a two part article. KMWorld, v. 11, Issue 7, p. [1-11], July/Aug. 2002.

RICE, C.; LA MARRE, A.; CHANGFOOT, N.; DOUGLAS, P. Making spaces: Multimedia storytelling as reflexive, creative praxis. Qualitative Research in Psychology, [s. l.], v. 17, n. 2, p. 222-239, 2020. https://doi.org/10.1080/14780887.2018.1442694.

RODRIGUES; T. C. Compartilhamento de Informações no Processo de Formação de Professores da Educação Básica sobre o uso das TDIC. 2019. Dissertação (Mestrado) - UniCesumar, Maringá, 2019.

SABATÉ, M. C.; SABATÉ, J. A. T. Conocimiento, tecnologia y pedagogia. In: MENOYO, Maria Angela; RUIZ CORBELLA, Marta; GARCÍA AMILBURU, María; GARCÍA BLANCO, Miriam; DIESTRO FERNÁNDEZ, Alfonso. Sociedade del conocimiento y educación. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2015. p. 115-122.

SYLLA, C. S. Developing and evaluating pedagogical digital manipulatives for preschool: the case of TOK: Touch, Organize, Create. 2014. Tese (doutoramento em Educação - Especialidade Tecnologia Educativa) – Instituto de Educação, Universidade do Minho, Minho, 2014.

TAVARES, D. P. O storytelling como estratégia na representação do conhecimento: estudo de caso das hipermídias do projeto e-Tec idiomas. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação e Tecnologia) - IFES Rio-Grandense, Pelotas, RS, 2016.

TRINDADE, R.; COSME, A. Todas as aprendizagens são pessoais, mas ninguém aprende sozinho: Gerir as salas de aula como comunidades de aprendizagens. Curitiba: Editora Melo, 2010.

VALENTE, J. A. A comunicação e a educação baseada no uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação. Revista UNIFESCO- humanas e sociais. Alto Teresópolis, RJ, v. 1, n. 1, p. 141-166, 2014.

VARGAS, A.; ROCHA, H. V.; FREIRE, F. M. P. Promídia: Produção de Vídeos Digitais no Contexto Educacional. Porto Alegre, RS: Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação. 2017.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

WIJAYA, T. Photo Story Handbook: Panduan Membuat Foto Cerita. [S. l.]: Gramedia Pustaka Utama, 2016.

Published

2020-11-03

How to Cite

Tenório, N., Dal Forno, L. F., Faccin, T. C., & Gozzi, F. (2020). Using Storytelling Toward Knowledge Sharing within Education. Educação Por Escrito, 11(2), e30601. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.2. 30601

Issue

Section

Articles