“We want to be subjects of the educational system”: the implications of pedagogical work in permanence and student success in Vocational and Technological Education
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.2.30560Keywords:
Permanence and Success Program. Professional and Technological Education. Pedagogical Work.Abstract
This article is the result of a master’s research on the subject of the permanence and success of students in Vocational and Technological Education. The research had as an emphasis the analysis of the policy called Stay Success Program (PPE). The objective was to understand the possible relationships between Pedagogical Work and school success or failure and for this, started from a critical conception of education. As data production, the PPE coordinators and Technological Axes were interviewed at two Campuses of Federal Institute Farroupilha, in addition to this, a questionnaire to students of the Technical Courses was applied and systematized observations in the field record book were done. From the data production, it was possible to understand that the relations in the Pedagogical Work occurred in two ways, when the student feels welcomed by the institution or when the relations in the Pedagogical Work reaffirm the exclusion, selecting the most “fit”.
Downloads
References
ARROYO, M. Trabalho- Educação e teoria pedagógica. In: FRIGOTTO, G. Educação e crise do trabalho. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 138-165.
ARROYO, M. O Direito do trabalhador à educação. In: GOMEZ, C. M.; FRIGOTTO, G.; ARROYO, M.; NOSELLA, P. Trabalho e conhecimento: dilemas na educação do trabalhador. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 75-90.
BOCK, A. M. B.; GONÇALVES, M. da G. M.; FURTADO, O. (org.). Psicologia Sócio-Histórica: uma perspectiva crítica em psicologia. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2015.
BOCK, A. M. B.; FURTADO, O.; TEIXEIRA, M. de L. T. Psicologias: uma introdução ao estudo de psicologia. 14. ed. São Paulo: Saraiva, 2008.
BRASIL. MEC. SETEC. IFFARROUPILHA. Programa Permanência e Êxito. Farroupilha: Instituto Federal Farroupilha, 2014. Disponível em: http://w2.iffarroupilha.edu.br/site/conteudo.php?cat=168&sub=6013. Acesso em: 27 abril 2016.
BRASIL. MEC. SETEC. IFFARROUPILHA. Política de Assistência Estudantil. Farroupilha: Instituto Federal Farroupilha, 2012. Disponível em: https://www.iffarroupilha.edu.br/component/k2/attachments/download/1533/6248614b230ee7d18d6d680ef83c43a1. Acesso em: 30 maio 2017.
BRASIL. MEC. SETEC. IFFARROUPILHA. Diagnóstico quantitativo e qualitativo das taxas de evasão, retenção e conclusão. Farroupilha: Instituto Federal Farroupilha, 2016.
BRASIL. Relatório do Tribunal de Contas n. 506/2013. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 abr. 2013. Disponível em: http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=163&data=18/03/2013. Acesso em: 03 jun. 2016.
CORRÊA, V. As relações sociais na escola e a produção da existência do professor. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (org.). Ensino médio integrado:concepções e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p.128-147.
FERREIRA, L.S. Trabalho Pedagógico. In: OLIVEIRA, D. A. et al. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/ Faculdade de Educação, 2010. CDROM.
L.S. Trabalho Pedagógico na escola: sujeitos, tempo e conhecimentos. Curitiba: CRV, 2017.
FREITAS, L. C. de. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. Campinas, SP: Papirus, 1995.
FRIGOTTO, G. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, I. (org.). Metodologia da pesquisa educacional. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2010. p. 69-90.
FRIZZO, G. F. E.; RIBAS, J. M.; FERREIRA, L. S. A relação trabalho-educação na organização do trabalho pedagógico da escola capitalista. Revista Educação, Santa Maria, v. 38, n. 3, p. 553-564, set./dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/8987/pdf. Acesso em: 17 ago. 2017. https://doi.org/10.5902/198464448987
GUIMARAES, S. L. A entrevista de acolhimento e o contrato de trabalho pedagógico como uma possibilidade frente à evasão escolar em um curso superior de tecnologia. 2012. 143 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) - Universidade Estadual De Campinas, Campinas, 2012. https://doi.org/10.20396/sinteses.v0i7.11567
KUENZER, A. Z. Exclusão includente e inclusão excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. In: LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D.; SANFELICE, J. L. (org.). Capitalismo, trabalho e educação. Campinas, SP: Autores Associados, HISTEDBR, 2002. p. 75-96. https://doi.org/10.20396/rho.v10i37e.8639798
MACHADO, A. M. Avaliação e fracasso: a produção coletiva da queixa escolar. In: AQUINO, J. G. Erro e fracasso escolar: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Semmus, 1997. p. 73-90.
MARASCHIN, M. S. Dialética das disputas: trabalho pedagógico a serviço da classe trabalhadora?. 2015. 316 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.
https://doi.org/10.14393/19834071.2015.28847
PARO, V. H. Gestão democrática na escola pública. São Paulo: Ática, 2000.
PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. 4ª. ed. São Paulo: Intermeios, 2016.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2011. https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.8i1.0013
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educação Por Escrito
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.