The education field in the State of Espírito Santo: the social movements and the realization of struggles

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.30380

Keywords:

Rural Education. Social movements. Peasant struggles.

Abstract

The objective of this article is to characterize the field education in Espírito Santo, presenting the educational experiences that constitute the peasants’ alternative of resistance to the pattern of development established by capital, in close relation with the materialization of the struggles waged by social movements and formation of the educator in the rural schools, as spaces of critical, autonomous and emancipatory production of knowledge. Documentary research was developed, predominantly, in bibliographic collections. We support a sociological
perspective of investigation and explanation of the social processes of participation of the peasant subjects, as historical and cultural beings. Among the sources of research, we use legislation, ordinances, decrees and theoretical references on rural education, especially Arroyo & Fernandes, 1999; Brandão, 1984; Caldart, 2002. Among the initiatives researched, we highlight: Promotional Education Movement of Espírito Santo (MEPES), Rural Community Schools (ECORS), Regional of the Associations of Family Centers of Formation in Alternation of Espírito Santo (RACEFFAES), Federation of Workers in Agriculture in Espírito Santo (FETAES), Small Farmers’ Movement (MPA), Indigenous Education, Quilombola Education and Movement of Landless Rural Workers (MST). We understand that these entities and social movements, for decades present in the Holy Spirit, with projects linked to the peasantry of Espírito Santo, affirm pedagogical proposals synthesized from the historical contradictions that place the rural man and woman as subjects of rights. In this context, the elements that move the process of teaching and learning are removed from the concrete reality and, in this way, there is
no possibility of untying the struggle for land and education, regardless of the spaces in which these experiences materialize.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ramofly Bicalho, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, RJ.

 

References

ARROYO, Miguel. A educação Básica e o movimento social do campo. IN: ARROYO, Miguel: FERNANDES, Bernardo Mançano. A educação Básica e o movimento social do campo: Por uma educação básica do campo. Articulação Nacional por uma Educação Básica do Campo, Brasília, 1999. p. 13-52.

BICALHO, Ramofly. Possíveis Interfaces entre Educação do Campo, Educação Popular e Questões Agrárias. 1. ed. Curitiba: Appris, 2017. v. 1. 234p .

BICALHO, Ramofly; SILVA, M. A. Políticas públicas em educação do campo: PRONERA, PROCAMPO e PRONACAMPO. Revista Eletrônica de Educação (São Carlos), v. 10, n. 2, p. 135-144, 2016.

BICALHO, Ramofly. Interfaces entre escolas do campo e movimentos sociais no Brasil. Revista Brasileira de Educação do Campo, Tocantinópolis. v. 1, n. 1, p. 26-46, jan./jun., 2016.

BICALHO, Ramofly. Os movimentos sociais do campo e a formação do educador. Textura Canoas - ULBRA, v. 18, n. 17, p. 5-26, maio/ago, 2016.

BICALHO, Ramofly. HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DO CAMPO NO BRASIL: O PROTAGONISMO DOS MOVIMENTOS SOCIAIS. Teias (Rio de Janeiro), v. 18, n. 51, p. 210-224, (Out./Dez.), 2017.

BOGO, Ademar. Identidade e Luta de Classes. 2.ed.São Paulo: Expressão Popular. 2010.

BRANDÃO. Carlos Rodrigues. Educação popular. São Paulo: Brasiliense, 1984.

BRASIL. Constituição (1988). Decreto nº 7352 de 04 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Disponível em: http://www.planalto.gov.br.

CONSELHO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO DO ESTADO DO ESPÍRITO SANTO. Resolução 56/92 e Parecer Nº 132/92: (aprova a criação das turmas de 5ª a 8ª séries nas escolas de Assentamentos e o funcionamento da Pedagogia da Alternância).

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Câmara de Educação Básica. Resolução nº 01 de 03 de abril de 2002: Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Disponível em: http://portal.mec.gov.br.

FEDERAÇÃO DOS TRABALHADORES NA AGRICULTURA NO ESTADO DO ESPÍRITO SANTO. Políticas Sociais. Disponível em: http://www.fetaes.org.br. Acesso em: 16 fev. 2015.

FRANÇA, Dalva Mendes de. Vivências da Pedagogia do Movimento em Escolas de Assentamento MST/ES. 2013. 270f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória.

FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

INCRA/CIDAP/UFES. Convênio nº. 2001/1999. D.O.U. 08/11/1999.

KOLLING, E. J.; CERIOLI, P. R.; CALDART, R. S. Educação do Campo, identidade e políticas públicas. Brasília, DF. Articulação nacional Por uma Educação do Campo 2002, (Coleção Por Uma Educação do Campo, nº 4).

MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. Tradução de Isa Tavares. São Paulo: Boitempo, 2008.

MOVIMENTO DOS PEQUENOS AGRICULTORES. Plano Camponês. Disponível em: http://www.mpabrasil.org.br. Acesso em: 16 fev. 2015.

NASCIMENTO, Olindina Serafim. Proposta de Educação Quilombola para as escolas das comunidades quilombolas do Sapê do Norte. In: Simpósio Brasileiro de Política e Administração da Educação, 24; Congresso Interamericano de Política e Administração da Educação, 2009, Vitória. Cadernos Anpae, n. 8. Vitória: Associação Nacional de Política e Administração da Educação, 2009. Disponível em: < http://www.anpae.org.br/congressos_antigos/simposio2009/index.html>. Acesso em: 23 fev. 2014.

PASSADOR, Claúdia Souza. A educação rural no Brasil: o caso da escola do campo do Paraná. São Paulo: Annablume, 2006.

SALDANHA, J. C; ANTONGIOVANNI, L; SCARIM, P. C. Diálogos entre a multifuncionalidade da agricultura familiar e os projetos coletivos da educação do campo e da agroecologia no norte do Espírito Santo. In: CAZELLA, A.A; BONNAL, P; MALUF, R.S. Agricultura familiar: multifuncionalidade e desenvolvimento territorial no Brasil. Rio de Janeiro: Mauad X, 2009. p. 137-166.

SILVA, L. H. da. As experiências de formação de jovens do campo: alternância ou alternâncias. Viçosa: Editora UFV, 2003.

SOUZA, A. P.; PIZETTA, A. J. A formação do campesinato e as mudanças recentes na agricultura capixaba, In: SOUZA, A. P.; PIZETTA, A. J. A Reforma Agrária e o MST no ES: 20 anos de lutas, sonhos e conquistas de dignidade! Vitória/ES: MST, 2005.

STRECK, Danilo Romeu. Práticas educativas e movimentos sociais na América Latina: aprender nas fronteiras. Séries Estudos. Periódico do Mestrado em Educação da UCB, Campo Grande: UCB, n.22, p.99 – 112 jul./dez. 2006b.

TEAO, K. M. Formação de professores Tupinikim e Guarani Mbya do Espírito Santo. Cadernos de Educação Escolar Indígena, v. 6, p. 101-121, 2008.

Published

2019-12-31

How to Cite

Bicalho, R., & Silva, M. A. (2019). The education field in the State of Espírito Santo: the social movements and the realization of struggles. Educação Por Escrito, 10(1), e30380. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.30380

Issue

Section

Articles