Protagonism and student participation: challenges and possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.29112

Keywords:

Protagonism. Participation. Autonomy.

Abstract

This article aims to divulgate an investigation between a continuous training of basic education teachers and a student group comparing their perceptions about the difficulty in promoting students protagonism in school. In the sense of stimulating the reflexion was proposed to the students to suggest different teaching and learning ways that lead to protagonism development. The questionnaire replies were analysed according to Moraes e Galiazzi (2014). Both groups found out that difficulties and solutions are involved with teacher’s practices, student’s attitudes and school structure. The reports made us recognise categories that highlight the teacher’s role as mediators allowing their students in being protagonists of their own learning through specific strategies, content’s contextualisation and the establishment of emotional bonds with students. The subject’s contribution analysis encourage us to adopt reflexive practices to valorise student’s intellectual protagonism.

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Author Biographies

Anelise Volkweiss, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS.

Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

Vanessa Mendes de Lima, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS.

Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

Maurivan Güntzel Ramos, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS.

Doutor em Educação. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

José Luís Schifino Ferraro, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS.

Doutor em Educação. Professor dos Programas de Pós-Graduação em Educação e Educação em Ciências e Matemática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

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Published

2019-12-31

How to Cite

Volkweiss, A., Mendes de Lima, V., Ramos, M. G., & Ferraro, J. L. S. (2019). Protagonism and student participation: challenges and possibilities. Educação Por Escrito, 10(1), e29112. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.29112

Issue

Section

Articles