Emerging contexts at ufsm: the post-graduation expansion
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.2.28394Keywords:
Expansion, UFSM post-graduation, Emerging contexts, Stricto sensu.Abstract
This research aims to recognize the expansion of the Postgraduate Program at Universidade Federal de Santa Maria (PPGs/UFSM) in emerging contexts in the period from 1970 to 2016. This is an exploratory study of a qualitative nature, with qualitative and quantitative data analysis. Looking at its expansion in emerging contexts, it has been observed that the growth line of the UFSM PPGs has continued to rise in the last decades. There were many factors that led to the UFSM PPGs expansion, in view of the scenario of external and internal policies that promoted growth, such as: the UFSM new philosophy of the Management Plan 2014-2017, as well as the PPGs involvement of internal committees, in order to maintain and strengthen the quality of the courses, as well arguing policies that precede the external evaluation of Capes. The international and national participation of cooperation, in order to enhance the experiences of other PPGs and to develop internal standards of teaching and research in UFSM; The exchange of people to other countries, as well as receiving foreigners in UFSM PPGs. The expectation for the coming years implies that the growth of UFSM PPGs is minimal, considering the rigorous policies of Capes and the objective of guaranteeing and promoting the quality of courses at UFSM.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. A democratização e expansão da educação superior no país 2003-2014. Sesu. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.phpoption=com_docman&view=download&alias=16762-balanco-social-sesu-2003-2014&Itemid=30192>. Acesso em: 24 abr. 2016.
CAPES. Plataforma Sucupira. Acesso Programas de Pós-Graduação da UFSM. Disponível em: <https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/docente/listaDocente.jsf>. Acesso em: 24 abr. 2016.
______. Programa de Estudantes. Convênio de Pós-Graduação (PEC-PG). Resultado Final Capes/PEC-PG Doutorado Edital nº 23/2016. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/resultados/26042017-Edital-23-2016-PEC-PGResultado-final.pdf>. Acesso em: 25 abr. 2016.
______. Programa de Estudantes. Convênio de Pós-Graduação (PEC-PG). Resultado Final Capes/PEC-PG Doutorado Edital nº 62/2013. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/resultados/Resultado_PECPG_62_2013_Retificacao.pdf>. Acesso em: 25 abr. 2016.
______. Programa de Estudantes. Convênio de Pós-Graduação (PEC-PG). Resultado Final Capes/PEC-PG Doutorado Edital nº 42/2012. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/resultados/ResultadoFinal-Edital_42-2012_PECPG.pdf>. Acesso em: 26 abr. 2016.
______. Programa de Estudantes. Convênio de Pós-Graduação (PEC-PG). Resultado Final Capes/PEC-PG Doutorado Edital nº 48/2010. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/resultados/PECPG_Edital48_2010_ListaFinalRetificada02.pdf>. Acesso em: 27 abr. 2016.
BOLZAN, D. P. V. Docência e processos formativos: estudantes e professores em contextos emergentes. Projeto de Pesquisa. Universal – MCTI/CNPq nº 01/2016. UFSM, 2016.
FREITAS, M. T. de A. A abordagem sócio-histórica como orientadora da pesquisa qualitativa. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora. Cadernos de Pesquisa, nº 116, jul. 2002.
GATTI, B. A. Estudos qualitativos em educação, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 11-30, jan./abr. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v30n1/a02v30n1.pdf>. Acesso em: 12 jul. 2017.
GUTERRES, C. R. J. Reflexões sobre a Pós-Graduação em Educação no Rio Grande do Sul. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 18, n. especial, p. 17-32, 2013, Disponível em: <http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/viewFile/2098/pdf_185>. Acesso em: 5 set. 2016.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens Qualitativas. São Paulo, EPU, 1986.
MOROSINI, M. C. Qualidade da educação superior e contextos emergentes. Avaliação, Campinas: Sorocaba, SP, v. 19, n. 2, p. 385-405, jul. 2014. Disponível em: . Acesso em: 18 jul. 2016.
PEDRINI, M. A educação brasileira e a formação de professores. In: FRANCO, M. E. D. P.; MOROSINI, M. C. (Org.). Qualidade da
educação superior: dimensões e indicadores. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2011, Vol. 4. 672 p.
RIES. Indicadores de qualidade para a educação superior brasileira. 2013.
SCHENEIDER, P. R.; RIGUES, A. A.; RODRIGUES, M. B. Coletânea de legislação de pós-graduação. Pró-Reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa. Santa Maria: Biblioteca Central da UFSM, 1997.
UFSM. Resolução nº 002/2005. Institui o Programa de Pós Doutorado na Universidade Federal de Santa Maria. Disponível em: <http://prpgp.ufsm.br/images/fomularios-diversos/arq_resolu__o_n__2005_002_153.pdf>. Acesso em: 10 maio 2017.
______. Pró-Reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa. Editais internos – 2017. Disponível em: <http://prpgp.ufsm.br/editais/editaisinternos>. Acesso em: 12 maio 2017.
______. Cursos de mestrado e doutorado. PRPGP: Disponível em: <http://prpgp.ufsm.br/pos-graduacao/cursos-de-mestradodoutorado>. Acesso em: maio 2016.
______. Notícias da UFSM. Foco na internacionalização. Publicado em 03 jun. 2015. Disponível em: <http://site.ufsm.br/noticias/ exibir/foco-na-internacionalizacao>. Acesso em: 13 ago. 2017.
______. Dados do quadro docente da UFSM. Progep: mar. 2016.
______. Dados históricos da UFSM. Disponível em: <http://w3.ufsm.br/frederico/index.php/institucional/historico>. Acesso em: 23 mar. 2016.
______. Guia do estudante 2016. Disponível em: <http://w3.ufsm.br/prograd/index.php/documentos/guia-do-estudante-ufsm>. Acesso em: 2 maio 2016.
______. UFSM na Mídia. Clipping de notícias sobre a educação e a UFSM. Disponível em: http://coral.ufsm.br/midia/?p=37440>. Acesso em: 14 maio 2017.
MAY, Tim. Pesquisa social: questões, métodos e processos. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007.
UNESCO. Educação. Disponível em: <http://nacoesunidas.org/agencia/unesco/>. Acesso em: 18 jun. 2016.
VYGOTSKI, L.S. Obras escogidas. Tomo I. Machado Grupo de Distribución: Madrid, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.