Repercussion of specific areas of knowledge in the constitution and expressiveness of teachers

Authors

  • Mirian Haubold Barbosa Centro Universitário Franciscano
  • Silvia Maria de Aguiar Isaia UFSM
  • Claudia Terezinha Quadros Universidade Federal de Santa Maria Universidade Luterana do Brasil http://orcid.org/0000-0002-6631-5844

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.1.27561

Keywords:

Specific knowledge, Teacher training, Teacher expressiveness

Abstract

This study explores the influence of specific areas of knowledge in the constitution and performance of teachers. Teachers encompass all their mental, psychological and relational facets in their own profile, elaborating and re-elaborating themselves. This experiential process is anchored in a personal matrix via experiences that are sensitive to the relational environment, integrating three dimensions: personal, spatial-temporal and quality of ambience. The aim is to understand how and to what extent specific knowledge interferes in the construction of the teaching trajectory in the exercise of the formative activity. A qualitative approach of narrative character was used, involving the analysis of interviews of teachers from the areas of exact and earth sciences and social and applied sciences. Discursive textual analysis was used as methodology, based on an elaborative process of sense and meaning, emphasizing the importance of the specific person-teacher-area relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Terezinha Quadros, Universidade Federal de Santa Maria Universidade Luterana do Brasil

Licenciatura em Educação Física - UFSM

Especialização em Ciência do Movimento Humano - UFSM

Mestrado em Educação - UFSM

Doutoranda em Educação - UFSM

Professora do curso de Educação Física ULBRA - Campus Cachoeira do Sul e Santa Maria

References

ABRAHAM, A. El mundo interior do los enseñantes. Barcelona: Gedisa, 1987.

BARBOSA, M. A formação do professor – supervisor de terapias psicodinâmicas: um estudo de educação médica. Santa Maria, 2005. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria.

BARBOSA, M.; ISAIA, S. Mundo interno e mundo externo: espaços constitutivos do professor-orientador? Anped Sul , 9., Caxias do Sul, abr. 2012.

BARBOSA, M. Vivências constitutivas do professor-orientador: entre Narciso e Minotauro, um legado e uma despedida. Santa Maria, 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria.

BOLÍVAR, A.; DOMINGO, J.; FERNÁNDEZ, M. La investigación biográfica-narrativa em educación. Madrid: La Muralla, 2001.

CONNELLY y CLANDININ. Relatos de experiência e investigación narrativa. In: GAMBOA, s. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 4, n. 1, p. 9-19, jan.-jun. 2009. Disponível em: <http://www.periodicos.uepg.br>. Acesso em: 03 abril 2017

GOODSON, I. Profesorado e historias de vida: un campo de investigación emergente. In: GOODSON, I. (Ed.). Historias de vida del profesorado. Barcelona: Octaedro, 2004. p. 45-62.

HELLER, A. Teoría de los sentimientos. 2. ed. Barcelona: Fontanara, 1982.

ISAIA, S.; ROCHA. A. Projeto “Os movimentos da docência superior: construções possíveis nas diferentes áreas de conhecimento”. Relatório Final. CNPq, 2013.

ISAIA, S. Os movimentos da docência superior: especificidades nas diferentes áreas de conhecimento e sua influência na atuação docente. Projeto de Pesquisa. CNPq/PQ, 2012.

ISAIA, S.; BOLZAN, D. P. V. Construção da profissão docente/professoralidade em debate: desafios para a educação superior. In: CUNHA, M. I. (Org.). Reflexões e práticas em pedagogia universitária. Campinas: Papirus, 2007a. p. 161-177.

ISAIA, S. Professor de licenciatura: concepções de docência. In: MOROSINI, M. (Org.). Enciclopédia de Pedagogia Universitária. Porto Alegre: Fapergs/Ries, 2003b. p. 263-277.

ISAIA, S. Trajetórias da docência: articulando estudos sobre os processos formativos e a aprendizagem de ser professor. In: ISAIA, S.; BOLZAN, D.; MACIEL. Pedagogia universitária. Tecendo redes sobre a educação superior. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2009. p. 121-144.

ISAIA, S. Desafios à docência superior: pressupostos a considerar. In: RISTOFF, Dilvo; SEVEGNANI, Palmira (Orgs.). Docência na Educação Superior. Brasília: Inep, 2006a. v. 5, p. 63-84. (Coleção Educação Superior em Debate).

ISAIA, S. Ciclos de vida profissional docente: delineamento teórico-metodológico específico para professores do ensino superior. In: ALONSO, Cleuza M. M. C. (Org.). Reflexões sobre políticas educativas. Encontro Internacional de Pesquisadores de Políticas Educativas . I., 2005, Santa Maria – Universidade Federal de Santa Maria e Universid de la Republica Montevideo, AUGM, 2005. p. 35-44.

ISAIA, S. Professor de licenciatura: concepções de docência. In: MOROSINI, M. (Org.). Enciclopédia de Pedagogia Universitária. Porto Alegre: Fapergs/Ries, 2003b. p. 263-277.

ISAIA, S. Verbetes. In: CUNHA, Maria Isabel; ISAIA, Silvia de Aguiar. Professor da educação superior. In: MOROSINI, Marília (Ed.). Enciclopédia de Pedagogia Universitária: Glossário. Brasília, 2006b. v. 2: p. 367, 368, 369, 371, 373, 376, 377.

ISAIA, S. Ciclos de vida profissional de professores do ensino superior: um estudo comparativo sobre trajetórias docentes. Relatório Final. Bolsa PQ/CNPq, 2007-2010.

ISAIA, S. Aprendizagem docente: sua compreensão a partir das narrativas de professores. In: TRAVESSINI, C.; EGGERT, E.; PERES, E.; BONIN, I. Trajetórias e processos de ensinar e aprender: práticas e didáticas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

MACIEL, A. Formação na docência universitária? Realidade e possibilidades a partir do contexto da Universidade de Cruz Alta. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Santa Maria, 2000.

McEWAN, H. Las narrativas en el estudio de la docência. In: McEWAN y EGAN (Comps.). La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrortu, 1998.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. Análise textual discursiva. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007.

MORAIS, R. Educação contemporânea: olhares e cenários. São Paulo: Alínea, 2003.

Published

2018-07-17

How to Cite

Barbosa, M. H., Isaia, S. M. de A., & Quadros, C. T. (2018). Repercussion of specific areas of knowledge in the constitution and expressiveness of teachers. Educação Por Escrito, 9(1), 102–117. https://doi.org/10.15448/2179-8435.1.27561

Issue

Section

Articles