Conceptions an practices about continuing formation and the educational management’s role: teacher’s narratives

Authors

  • Marilia Salles Bastos Universidade Federal de Santa Maria
  • Luciana Dalla Nora dos Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.1.27231

Keywords:

Continuing formation, Educational management, Teachers, Conceptions and practices

Abstract

In this article it is presented the resulting discussions of the research named “Conceptions and practices about continuing formation and the educational management’s role: teacher's narratives”, which aimed to understand the teachers’ conceptions about the continuing formation and the manner in which the Educational Management refers to these activities. The Educational Management has a significant role by mediating the planning and the participation of professionals in the formation, and it seeks collectively for the understanding of the importance of them for the teacher's work. We argue that the school space is the richest one for these activities, considering the teacher's experiences and experiments. Freire (1996), Marcelo Garcia (1999), Bolzan (2002), Nóvoa (2009), Vaillant & Marcelo Garcia (2012) and Libâneo (2013) are some of the authors that compose the theoretical framework. The methodology used is qualitative with a sociocultural narrative approach, through the conduction of semi structured interviews with teachers of the municipal educational network in the city of Julio de Castilhos. The narratives allowed us to develop the categorical dimensions: conceptions and practices of formation and the role of educational management, which expresses the continuing formation as foreseen and planned activity by the school management, although its importance and implementation for the work at school is not incorporated by the teachers and the school management yet, when we refer to the way it is faced. The offer of these activities stems significantly from the fulfilment of the both planning and/or the schedule of the management, and from this the teachers seek for “seizing” something that will be satisfactory for their work. Thus, we highlight the educational management role, by enabling and considering spaces for the listening, the reflection and the sharing of experiences as base for the planning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marilia Salles Bastos, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciada em Pedagogia - UFSMEspecialista em Gestão Escolar - IF Far./JC
Acadêmica do curso de Educação Especial - UFSM 

Luciana Dalla Nora dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha

Mestre em Educação/UFSM.

Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha

References

BAPTAGLIN, Leila Adriana; ROSSETO, Gislaine Aparecida Rodrigues da Silva; BOLZAN, Doris Pires Vargas. Professores em formação continuada: narrativas da atividade docente de estudo e a aprendizagem da docência. Revista Educação, Santa Maria, v. 39, n. 2, p. 415-426, maio/ago. 2014. Disponível em: <http://www.redalyc.org/html/1171/117131142014/>. Acesso em: 20 jul. 2016.

BOLZAN, Dóris Pires Vargas. Formação de professores: compartilhando e reconstruindo conhecimentos. Porto Alegre: Mediação, 2002.

BOLZAN, Doris Pires Vargas; MILLANI, Silvana Martins de Freitas. Docência e formação: reflexões sobre a gestão pedagógica na escola. Políticas Educativas. Porto Alegre, 2011. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/Poled/article/view/27012/15595>. Acesso em: 1 dez. 2016.

CUNHA, Maria Isabel da. Os conceitos de espaço, lugar e território nos processos analíticos da formação dos docentes universitários. Educação Unisinos, set./dez. 2008. Disponível em; <http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/5324>. Acesso em: 1 dez. 2016.

FERREIRA, Naura Syria Carapeto (Org.). Formação continuada e gestão da educação. São Paulo: Cortez, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).

GATTI, Bernardete; ANDRÉ, Marli. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em educação no Brasil. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicolle. Metodologias da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática. Petrópolis: Vozes, 2010.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. São Paulo: Heccus, 2013.

LÜCK, Heloisa. A gestão participativa na escola. Petrópolis: Vozes, 2008.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. André. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARCELO GARCIA, Carlos. Formación del profesorado para el cambio educativo. Barcelona, 1999.

NÓVOA, Antonio. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Ed. Educa, 2009. Disponível em: <http://www.etepb.com.br/arq_news/2012texto_professores_imagens_do_futuro_presente.pdf>. Acesso em: 7 jul. 2016.

ROSSETO, Gislaine A. R. da Silva; BAPTAGLIN, Leila; FIGHERA, Adriana Claudia Martins. Narrativas socioculturais: abordagem investigativa para as pesquisas em formação de professores. In: Anais X Anped Sul, Florianópolis, 2014.

VAILLANT, Denise; MARCELO GARCIA, Carlos. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: Ed. UTFPR, 2012.

WELLER, Wivian. Grupos de discussão: aportes teóricos e metodológicos. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicolle. Metodologias da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática. Petrópolis: Vozes, 2010.

Published

2018-07-17

How to Cite

Bastos, M. S., & Santos, L. D. N. dos. (2018). Conceptions an practices about continuing formation and the educational management’s role: teacher’s narratives. Educação Por Escrito, 9(1), 82–101. https://doi.org/10.15448/2179-8435.1.27231

Issue

Section

Articles