Collaborative work in the school context: contributions from individual to collective mediated by Pibid

Authors

  • Arita Mendes Duarte Instituto Federal Sul-Rio-Grandense
  • Carmem Lúcia Lascano Pinto Instituto Federal Sul-Rio-Grandense
  • Cristhianny Bento Barreiro Instituto Federal Sul-Rio-Grandense

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.1.26894

Keywords:

Public policies, Literacy, Continuing teacher training, Collaborative work.

Abstract

The present article aims to discuss the collaborative work evidenced in the teaching practice of literacy teachers participating in a training course mediated by the Institutional Program of Initiatives for Teaching (Pibid). The Pibid is a public policy implemented by the Federal Government, aiming to qualify the initial teacher training  of undergraduate students and also the continued teacher training in service. The research is characterized as a qualitative case study. In this research, two teachers of the first and second year classes, the school director and the pedagogical coordinator of the initial years have participated. For data collection, the following instruments were used: direct observation of the teaching practice and semi-structured interviews. The data were treated by content analysis. Data analysis points to the benefits of collaborative work between teachers and students in elementary school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arita Mendes Duarte, Instituto Federal Sul-Rio-Grandense

Professora da Educação Básica da Rede Estadual de Educação - RS, Mestre em Educação e Tecnologia pelo Instituto Federal Sul-rio-grandense

Carmem Lúcia Lascano Pinto, Instituto Federal Sul-Rio-Grandense

Departamento de Ensino Superior - Programa de Pós-graduação em Educação - Docente Aposentada

Cristhianny Bento Barreiro, Instituto Federal Sul-Rio-Grandense

Departamento de Ensino Superior - Programa de Pós-graduação em Educação

References

ABREU, Ana Rosa et al. Alfabetização: livro do professor. O que precisa saber quem alfabetiza. Brasília: Fundescola/SEF-MEC, 2000.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Editora Porto, 1994.

DAMIANI, Magda Floriana. A teoria da atividade como ferramenta para entender o desempenho de duas escolas de ensino fundamental. In: Reunião Anual da Anped, 29., Caxambu, 2006. Anais... Caxambu, 2006. p. 1-15. CD-ROM.

______. Entendendo o trabalho colaborativo em educação e revelando seus benefícios. Educar, Curitiba, n. 31, p. 213-230, 2008.

DAMIANI, M. F.; PORTO, T. M. E.; SCHLEMMER, E. (Org.). Trabalho colaborativo em educação: uma possibilidade para ensinar e aprender. São Leopoldo: Oikos; Brasília: Líber Livro, 2010.

DEMAILY, Lise Chantraine. Modelos de formação contínua e estratégias de mudança. In: NÓVOA, A. Os professores e sua formação. 3. ed. Portugal: Nova Enciclopédia, 1997.

DOURADO, Luiz Fernandes. Políticas e gestão da educação básica no Brasil: limites e perspectivas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 921-946, out. 2007.

FERREIRO, Emilia; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed, 1999.

FORTUNA, Tânia. R. Sala de aula é lugar de brincar? In: XAVIER, M. L. M.; DALLAZEN, M. I. H. (Org.). Planejamento em destaque: análises menos convencionais. Porto Alegre: Mediação, 2000. (Cadernos de Educação Básica).

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo; SIMÃO, Ana Margarida Veiga. Abordagem (auto)biográfica – narrativas de formação e de autorregulação da aprendizagem reveladas em portfólios reflexivos. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 198-206, 2011.

MORAIS, Artur Gomes de. Sistema de escrita alfabética (como eu ensino). São Paulo: Melhoramentos, 2012.

MORGADO, José Carlos. O estudo de caso na investigação em educação. Portugal: De Facto Editores, 2012.

PINTO, Carmen Lúcia Lascano et al. No estar-junto, a construção de sentidos e relações. In: PORTO, Tânia Maria Esperon (Org.). Redes em construção: meios de comunicação e práticas educativas. Araraquara: JM Editora, 2003.

SCHÖN, Donald A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2012.

Published

2017-06-29

How to Cite

Duarte, A. M., Pinto, C. L. L., & Barreiro, C. B. (2017). Collaborative work in the school context: contributions from individual to collective mediated by Pibid. Educação Por Escrito, 8(1), 22–34. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.1.26894

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)