Formative processes for teaching: what the Pedagogy students from a public HEI say?

Authors

  • Maria Talita Fleig Universidade Federal de Santa Maria
  • Doris Pires Vargas Bolzan Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.1.25693

Keywords:

Formative processes, Teacher education, Student’s study activity, Pedagogy course

Abstract

This article approaches the formative processes of nocturne Pedagogy Course students in initial education from a public Higher Education Institution (HEI) in the hinterland of Rio Grande do Sul. The study is referenced in the qualitative research principle and it is characterized by a sociocultural narrative approach. In the semi structured interview guide, we seek to understand the formative processes of the students and to identify the self-formative, inter-formative and hetero-formative actions developed, since it is possible that the student’s study activity derives from them. The findings of the study indicated that the students need to seize the initiative and have autonomy for making choices and decisions, and reflecting about the developed actions in order to understand the formative process they are experiencing. The constant search for the formation indicates the conception of formation, permeated by the consciousness of the incompleteness, considering the personal, professional and social demands.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Talita Fleig, Universidade Federal de Santa Maria

Doutoranda em Educação, pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Professora EBTT da Unidade de Educação Infantil Ipê Amarelo (UFSM).

Doris Pires Vargas Bolzan, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Educação, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (UFSM). Pesquisadora PQ2.

References

BAKHTIN, M.M. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

BOLZAN, D. P. V. Formação de professores: compartilhando e reconstruindo conhecimentos. 2. ed. Porto Alegre: Mediação, 2009.

BOLZAN, D. P. V. et al. Aprendizagem da docência: processos formativos de estudantes e formadores da Educação Superior. Relatório Parcial do Projeto de Pesquisa Interinstitucional e Integrado, registro no GAP nº 032835. Santa Maria, RS: CNPq/PPGE/CE/UFSM, 2014.

______. Aprendizagem da docência: processos formativos de estudantes e formadores da Educação Superior. Relatório Final do Projeto de Pesquisa Interinstitucional e Integrado, registro no GAP nº 032835. Santa Maria, RS: CNPq/PPGE/CE/UFSM, 2016.

BOLZAN, D. P. V.; POWACZUK, A. C. H. Processos formativos nas licenciaturas: desafios da e na docência. [S.l., s.n.], 2016. No prelo.

BOGDAN, A. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Resolução CNE/CP 1, de 15 de maio de 2006. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Brasília, Diário Oficial da União (DOU). Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06. pdf>. Acesso em: 03 mar. 2016.

______. Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União (DOU). Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=17719-res-cne-cp-002-03072015&category_slug=julho-2015-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 03 set. 2016.

CONNELY, F. M.; CLANDININ, D. J. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Uberlândia: Edufu, 2011.

CUNHA, M. I. Formação de professores e currículo no ensino superior: reflexões sobre o campo político-epistemológico. In: MORAES, M. C.; PACHECO, J. A.; EVANGELISTA, M. O. (Org.). Formação de professores: perspectivas educacionais e curriculares. Porto: Porto Editora, 2004.

DAVIDOV, V.; MARKOVA. La concepcion de la actividad de estúdio de los escolares. In: DAVIDOV, V; SHUARE. M. (Org.). La psicologia evolutiva y pedagogia em la URSS. [Impresso en la URSS]: Editorial Progresso, 1987.

FERRY, G. Pedagogía de la formación. Buenos Aires: Centro de publicaciones educativas y material didáctico, 2004.

FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartaz a quem ousa ensinar. São Paulo: Editora Olho d’Água, 1993.

______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

FREITAS, M. T. de A. Por que contar histórias de professoras. In: FREITAS, M. T. de A. (Org.). Narrativas de professoras: pesquisando leitura e escrita numa perspectiva sócio-histórica. Rio de Janeiro: Ravil, 1998.

ISAIA, S. M. de A. Verbete atividade de estudo. In: MOROSINI, M. C. et al. Enciclopédia de Pedagogia Universitária. Brasília, DF: Ries/Inep, v. 2, 2006.

ISAIA, S. M. de A.; BOLZAN, D. P. V. Movimentos construtivos da docência/aprendizagem: tessituras formativas. In: Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino, 15., 2010, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: UFMG, 2010.

LEONTIEV, A. N. Actividad, conciencia, personalidad. México: Editorial Cartago de México, 1984.

MARCELO GARCÍA, Carlos. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. C. Docência no Ensino Superior. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

VAILLANT, D.; MARCELO GARCÍA, C. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: Ed. UTFPR, 2012.

VYGOTSKY, L. S. Obras escogidas III: incluye problemas del desarrollo de la psique. Madri, España: Visor, 1993.

____. La imaginación y el arte em la infância. 11. ed. Madri, España: Ediciones Akal, 2011.

ZABALZA, M. A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2017-06-29

How to Cite

Fleig, M. T., & Bolzan, D. P. V. (2017). Formative processes for teaching: what the Pedagogy students from a public HEI say?. Educação Por Escrito, 8(1), 3–21. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.1.25693

Issue

Section

Articles