Another ambience in educacional research: study with Deleuze and Guattari

Authors

  • Christian Fernando Ribeiro Guimarães Vinci Faculdade de Educação - Universidade de São Paulo (FE-USP)

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.2.25491

Keywords:

Gilles Deleuze, Felix Guattari, Concept, Problem.

Abstract

This essay will try to probe the specificity of the conceptual developed by Gilles Deleuze, in partnership or not with Felix Guattari. We argue that the deleuzeans and deleuze-guattarians notions nevertheless conduct an incitement to radical experiments of thought, have an exegetical ballast that requires some caution by the part of researchers interested in operating with the concepts developed by the authors. There would be, between exegesis and experimentation of the Deleuze and Guattari’s conceptual apparatus, a reciprocal implication that would require the preparation of an elemental composition of the meetings by the researcher, as both Orlandi (2000) noted. This composition would involve the invention of a pair question-problem, as the result of a violent vital urgency that impel us to think, and, concomitantly, the invention of a unique concept, capable of providing a living new modes of existence able to stand up to that vital urgency. Understanding this relationship is necessary in that often we tend in our research to operate with some notions developed by Deleuze, in partnership or not with Guattari, mechanically, transmuting the plastic principle of deleuze guattarian concept in a kind of metaphysical foundation. In order to avoid this confusion, we intend to present the specificity of the questions drawn up by Deleuze and Guattari, their relationship with the invention of some problems and how this presuppose the invention of a unique concept. Furthermore, we will seek to discuss how the French authors conceive a concept, considering his formal and his modal definition. Finally, we will explore a little the intellectual journey of Gilles Deleuze, mainly the result of its partnership with Felix Guattari, to understand the specific modes of experimentation of thought experienced by the author. Our intent is not to draw up a deleuzean research methodology or deleuze-guattarian, but understanding how these elements can, we believe, help researchers interested in the philosophy of difference by Deleuze and Guattari.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Christian Fernando Ribeiro Guimarães Vinci, Faculdade de Educação - Universidade de São Paulo (FE-USP)

Doutorando pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE-USP). Bolsista FAPESP. Integra o Coletivo de Pesquisadores sobre Educação e Relações de Poder - CoPERP.

References

CRAIA, Eladio. A problemática ontológica em Gilles Deleuze. Cascavel: Edunioeste, 2002.

DELEUZE, Gilles. Bergsonismo. São Paulo: Editora 34, 2012.

______. Derrames entre el capitalismo y la esquizofrenia. Buenos Aires: Cactus, 2013.

______. Deux eégimes de fous. Paris: Éditions de Minuit, 2003.

______. Diferença e repetição. São Paulo: Graal, 2006.

______. Nietzsche e a filosofia. Rio de Janeiro: Taurus Editora, 1976.

______. O ato de criação. In: Folha de São Paulo, Caderno Mais!, 27 de junho de 1999, p. 6-9.

______. O atual e o virtual. In: ALLIEZ, Eric. Deleuze filosofia virtual. São Paulo: Editora 34, 1996.

______. Spinoza el le problème de l'expression. Paris: Éditions de Minuit, 1968.

______. Spinoza: filosofia prática. São Paulo: Escuta, 2002.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. São Paulo: Editora 34, 2007. Vol. 3.

______. Mil platôs. São Paulo: Editora 34, 2008. Vol. 4.

______. Mil platôs. São Paulo: Editora 34, 1997. Vol. 5.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? São Paulo: Editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Lisboa: Relógio D'água, 2004.

DESCOMBES, Vincent. Lo mismo y lo otro: cuarenta y cinco años de filosofia francesa (1933-1978). Madri: Catedra, 1998.

DIAS, Susana Oliveira; MARQUES, Davina; AMORIM, Antonio Carlos (Org.). Conexões: Deleuze e arte e ciência e acontecimento

e... Petrópolis, RJ: De Petrus; Brasília, DF: CNPq/MCT; Campinas, SP: ALB, 2012.

FELÍCIO, Carmelita (Org.). Filosofia entre o ensino e a pesquisa: ensaios de formação. Goiás: Edições Ricochete, 2012.

GALLO, Silvio. Deleuze e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

GAUTHIER, Jacques. O oco do vento: metodologia de pesquisa sociopoética e estudos multiculturais. Curitiba: Editora CRV, 2012.

MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (Org.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012.

NIETZSCHE, Friedrich. Ecce homo. São Paulo: Cia das Letras, 2004.

ORLANDI, Luiz. B. Linhas de ação da diferença. In: ALLIEZ, Eric (Org.). Gilles Deleuze: uma vida filosófica. São Paulo: Editora 34,

,. p. 49-64.

PACHECO, Fernando Torres. Personagens conceituais: filosofia e arte em Deleuze. Belo Horizonte: Relicário Edições, 2013.

PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Vírgina; ESCÓSSIA, Liliana da (Org.). Pistas do Método da Cartografia: pesquisa-intervenção e

produção de subjetividades. Porto Alegre: Sulina, 2012.

RIBEIRO, Cintya Regina. ‘Práticas de pensamento’ e o debate curricular: contribuições a partir de Foucault-Cortázar. In: Pró-posições, Campinas, v. 25, n. 1, p. 219-237, 2014.

(Quatro referências omitidas para garantia de anonimato.)

Published

2017-12-31

How to Cite

Vinci, C. F. R. G. (2017). Another ambience in educacional research: study with Deleuze and Guattari. Educação Por Escrito, 8(2), 189–208. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.2.25491

Issue

Section

Articles