Virtual Supervision: expanding the space of interaction in ubiquitous communication times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2015.2.21472

Keywords:

Cyberculture. Supervision. Virtual Classes.

Abstract

This paper presents a methodology to increase interaction between supervisor and students supported by a virtual space. The aim of this work is to exchange information, discoveries and mutual help among students who have the same supervisor. The article seeks to share the lessons learned in five years of use of this virtual space with undergraduate and graduate students. We also expected to contribute to consider different forms and possibilities to develop the supervision, as required in cyberculture times.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucia Maria Martins Giraffa, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

É professora titular da Faculdade de Informática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul . Pesquisadora e professora permanente do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação - FACED/PUCRS desde 2010/1. Foi pesquisadora do Mestrado em Educação em Ciências e Matemática (MEDUCEM/PUCRS) de 2005/2 até 2011/2. Foi pesquisadora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação PGIE-UFRGS de 2004/1 até 2005/1. Foi pesquisadora e professora do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Informática de 1999/2 até 2003/2. Possui graduação em Licenciatura Plena Em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1979), graduação em Licenciatura Curta Em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1979), Especialização em Análise de Sistemas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1987), Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1991), doutorado em Ciências da Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1999) e Pós-Doutorado na Universidade do Texas (Austin) no College of Education, Bolsista CAPES, visto J1(2011). Possui experiência em pesquisa com ênfase em Informática na Educação (IE), com ênfase nos seguintes temas: Softwares Educacionais, formação de professores para uso de tecnologias, Educação a Distância e ensino de Algoritmos e Programação para inciantes. Líder do Grupo de Pesquisa cadastrado no CNPq- ARGOS (Grupo de Pesquisa em EAD da PUCRS)

References

GIRAFFA, Lucia Maria Martins; FARIA, Elaine Turk. Using podcasts to better qualify the teaching evaluation process in virtual classes. In: INTED2012 (6th International Technology, Education and Development Conference), 2012, Valencia (Spain). INTED2012 (6th International Technology, Education and Development Conference). Valencia (Spain): IATED, 2012. v. 1. p. 2372-2379.

LÉVY, Pierre. _. LÉVY, Pierre. Cibercultura. Rio de Janeiro: ed, v. 34, 1999.

LITTO, Frederico, et. al. Educação a Distância: O estado da arte. Pearson Education do Brasil Ltda., 2009.

SANTAELLA, Lucia. Comunicação Ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.

Published

2015-08-15

How to Cite

Giraffa, L. M. M. (2015). Virtual Supervision: expanding the space of interaction in ubiquitous communication times. Educação Por Escrito, 6(2), 194–207. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2015.2.21472