Continuing Training of Teachers of Early Childhood Education: What does CAPES Thesis Bank unveils along years 2011-2012?
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18664Keywords:
Bank of Theses CAPES. State of Knowledge. Early Childhood Education. Continuing Training Education. Wholeness of BEING.Abstract
This article unveils scientific production on Continuing Training of Teachers of Early Childhood Education, developed in Postgraduate Programs in Education in Brazil, available at the Bank CAPES thesis, covering the years 2011 and 2012, and now available. This construction of the state of knowledge presents the context in which they operate the 04 (four) researches / thesis, the subject of this study, as well as discussions and conceptions of Continuing Training in Education and Early Childhood Education that support such studies. It indicates the progress of National Policies for Education related to the theme and signals approaches in discussions of researches, as well as reveals the insufficient growth of scientific research in Continuing Training aimed at teachers of Early Childhood Education with a view to the Wholeness of BEING.Downloads
References
AKKARI, Abdeljalil. Internacionalização das Políticas Educacionais: Transformações e desafios. Petrópolis: Vozes, 2011.
ALARCÃO, Isabel. Compreendendo e construindo a profissão do Professor: da história da profissão Professor ao histórico profissional de cada Professor. Universidade de Aveiro: CIFOP, 2001.
AZEVEDO, Priscila Domingues de. O Conhecimento Matemático na Educação Infantil: O Movimento de um Grupo de Professoras em Processo de Formação Continuada. 01/12/2012 241 F. Doutorado em Educação Instituição de Ensino: Universidade Federal de São Carlos Biblioteca Depositária: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações - Bco/UFSCAR. Disponível em: http://www.capes.gov.br/ Acesso em: 27/03/2014.
BALBE, Marta Maria Gonçalves. A Contribuição da Formação Continuada para os Professores Da educação Infantil da Instituição Adventista do Paraná: Regional Norte ' 01/05/2011 137 f. Doutorado em Educação (Currículo) Instituição de Ensino: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo Biblioteca Depositária: Biblioteca da PUC/SP. Disponível em: http://www.capes.gov.br/ Acesso em: 27/03/2014.
BREJO, Janayna Alves Políticas nacionais de formação de Professores. Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP/SP, 2012. http://www.capes.gov.br/ Acesso em: 27/03/2014
BRASIL. Lei n. 9394/1996, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm - Acesso em: 04/05/2014.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial, 1988.
BRZEZINSKI, Iria. LDB/1996: uma década de perspectivas e perplexidades na formação do profissional da educação. In: BRZEZINSKI, Iria (Org.). LDB dez anos depois: reinterpretação sob diversos olhares. 2. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2008. p. 167-194.
BRZEZINSKI, Iria. Política de formação de Professores: a formação do Professor dos anos iniciais do Ensino Fundamental, desdobramentos em dez anos da Lei n. 9394/1996. In: BRZEZINSKI, Iria (Org.). LDB dez anos depois: reinterpretação sob diversos olhares. 2. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2008. p. 195-219.
CATANANTE, Bene. A gestão do ser integral: como integrar alma, coração e razão no trabalho e na vida. São Paulo: Infinito, 2000.
CUNHA, Maria Isabel da. Formação Continuada. IN: MOROSINI, Marília Costa. Enciclopédia de Pedagogia Universitária. Glossário. Vol. 2. Brasília-DF, Brasil: INEP/MEC, 2006, p. 354.
CURY, Carlos Roberto Jamil. A Educação Básica como Direito. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 134, p. 293-303, maio/ago. 2008.
GARCIA, C. M. Formação de Professores para uma mudança educativa. Trad. Narciso, I. Portugal: Porto Editora, 1999.
GATTI, Bernardete A; Marina Muniz R. Nunes (Orgs.). Formação de Professores para o ensino fundamental: Instituições Formadoras e seus currículos. Relatório final: Pedagogia. São Paulo: Fundação Carlos Chagas/DPE, 2008.
GATTI, Bernardete A. Formação de Professores: Condições e problemas atuais. Revista Brasileira de Formação de Professores. v. 1, n. 1, p.90-102, maio. 2009. Disponível em: http://www.facec.edu.br/seer/index.php/formacaodeProfessores/issue/view/4 - Acesso em: 07 dez.2011.
GERALDI, C. M. G.; FIORENTINI, D.; PEREIRA, E. M. de A. (orgs). Cartografias do Trabalho Docente Professor(a) – Pesquisador(a). Campinas: Mercado de Letras, 1998.
GRACINDO, Regina Vinhaes. Sistemas municipais de ensino: limites e possibilidades. In: BRZEZINSKI, Iria (Org.). LDB dez anos depois: reinterpretação sob diversos olhares. 2. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2008. p. 220-245.
GOMES, Marineide de Oliveira. Formação de Professores na Educação Infantil. São Paulo: Cortez, 2009.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo, Cortez, 2004.
IMBERNÓN, Francisco. Formação Docente e Profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2005. 77 v. (Coleção Questões da Nossa Época, v.77).
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de Vida e Formação. São Paulo: Cortez, 2007.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 3. ed. Goiânia: Alternativa, 2001.259 p.
MARCELO GARCIA, Carlos. Formação de Professores. Para uma mudança educativa. Portugal: Porto, 1999.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual Discursiva. Ijuí: UNIJUI, 2007.
NÓVOA, Antônio. Professores Imagens do Futuro Presente. Lisboa: Educa, 2009.
_________. Formação de Professores e profissão docente. In: NÓVOA, António (org.). Os Professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p.13-33.
OLIVEIRA, Anatalia Dejane Silva de. Os Cursos de Pós-Graduação Lato Sensu em Educação Infantil na Bahia: Políticas e Práticas da Universidade Pública. 01/07/2012 319 F. Doutorado em Educação Instituição de Ensino: Universidade Federal de Goiás Biblioteca Depositária: BC-UFG. Disponível em: http://www.capes.gov.br/ Acesso em: 27/03/2014
PIMENTA, Selma Garrido, e GHEDIN, Evandro. Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.
PORTAL, Leda Lísia F. Educação para Inteireza. IN: MOROSINI, Marília Costa. Enciclopédia de Pedagogia Universitária. Glossário. Vol. 2. Brasília-DF, Brasil: INEP/MEC, 2006, p.77.
SCHÖN, Donald. Formar Professores como profissionais reflexivos. In: Nóvoa, Antonio. Os Professores e sua formação. Lisboa: D. Quixote, 1992.
UNIVERSITAS: a produção científica sobre educação superior no Brasil, 1968 – 2000. Porto Alegre: GT Política de Educação Superior/ ANPED, 2002. http: //biblioteca.ead.pucrs.br/universitas.
ZEICHNER, K.M. Tendências da Pesquisa sobre formação de Professores nos Estados Unidos. In: Revista Brasileira de Educação. n. 9, ANPED, set./dez. p. 76-87
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.