Digital technologies, curriculum, and being crosscurricular at school: a possible link coming from the docent action

Authors

  • Aline de Oliveira da Conceição Cardoso PUCRS

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2015.2.18655

Keywords:

School, Teachers, Digital technologies, Curriculum, Interdisciplinary.

Abstract

This text reflects on teaching practice in school considering its structure from conception of what the educational institution to the scenario we have today. For this initially was a small historical portrait done using the concept of the school and its setting. Then we discussed the inclusion of digital technologies as a tool in the construction of meaningful learning for teachers and students, as well as reflect on the school curriculum, suggesting interdisciplinary work as an opportunity for dialogue in the construction of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARDOSO, Aline de Oliveira da Conceição. A Formação Continuada de Professores e o Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação: Um diálogo necessário. 2010. 106p. Dissertação (Mestrado em Educação). PUCRS, 2010.

DALBOSCO, Cláudio Almir. Natureza da Pesquisa em Educação. Abrindo o leque de alguns problemas. IN: HENNING, Leoni Maria Padilha (Org.). Pesquisa, ensino e extensão no campo filosófico-educacional: possibilidades presentes no contexto universitário. – Londrina: EDUEL, 2010.

GADAMER. Hans-Georg. Verdade e Método: tradução de Flávio Paulo Meurer: revisão da tradução de Enio Paulo Giachini. 10ª Ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

GIRAFFA, L.M.M. Jornada nas Escol@s: A nova geração de professores e alunos. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, vol., 1, n.1, p.100-118, novembro.2013. Disponível em < http://www.nied.unicamp.br/ojs/index.php/tsc/article/view/112/100 /> Acesso em: 27 nov. 2013

Levy, O. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

MORAN, José Manuel. O vídeo na sala de aula. Disponível em: http://www.eca.usp.br/moran/textos.htm Acesso em 27 de junho de 2013.

PHILIPPI, Jr, Arlindo; NETO, Antonio J. Silva. Interdisciplinaridade em ciência, tecnologia & inovação. Barueri, SP: Manole, 2011.

PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon. United Kingdom: MCB University Press, 2001, v. 9, 5p.

PRENSKY, M. Teaching Digital Natives: partnering for real learning. California: Corwin,

PRENSKY, M. From Digital Natives to Digital Wisdom: hopeful essays for 21st century learning. California: Corwin, 2012. (a)

SANTOMÉ, Jurjo Torres. As origens da modalidade de currículo integrado. In:______. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998, p.9-23.

SAVIANI, Dermeval. Instituições Escolares: Conceito, História, Historiografia e Práticas. In: Cadernos de História da Educação - nº. 4 - jan./dez. 2005.

STAHL, Marimar M. A formação de professores para o uso das novas tecnologias de comunicação e informação. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Magistério: construção cotidiana. 6ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. p. 292-317.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 9ª Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

Published

2015-08-15

How to Cite

Cardoso, A. de O. da C. (2015). Digital technologies, curriculum, and being crosscurricular at school: a possible link coming from the docent action. Educação Por Escrito, 6(2), 208–219. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2015.2.18655

Most read articles by the same author(s)