Building the State of Knowledge about storytelling in University Extension

Authors

  • Carla Cassel Silva Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.17793

Keywords:

Estado de conhecimento. Contação de histórias. Extensão Universitária. Projeto de extensão. Formação de leitores. Banco de Teses/CAPES.

Abstract

This work is intended check the scientific literature on storytelling in university extension specifically for academic storytelling, with the aim of delineating the “state knowledge “in this field of research. The selection of material was performed by floating reading in the database Thesis CAPES – Coordination of Improvement of Higher Education Personnel /Brazil, of dissertations and theses produced in the years 2011 and 2012. The methodology is floating reading, annotated bibliography and data analysis. The article presents a brief description of the importance of storytelling, university extension, the state of knowledge and the final considerations, trying to highlight the conclusions of the research. It is noted that scientific studies on storytelling, although increasing numbers, is still very timid in relation to the terms studied in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carla Cassel Silva, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Mestranda em Educação Programa de Pós-Graduação em Educação PUCRS

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 1997.

ANDRADE, Aldanei Menegaz de. Quem conta um conto, aumenta um ponto: contadores de histórias no Distrito Federal (1991 a 2011). 2012. 144 f. Dissertação (Mestrado em História) – Instituto de Ciências Humanas, Universidade de Brasília, Brasília, 2012. Disponível em: http://repositorio.unb.br/handle/10482/11641 - Acesso em: 24 abr. 2014.

ANDRÉ, Simone Ribeiro Barros. O que narram os contadores de histórias: memórias, histórias e práticas. 2012. 295f. (Mestrado Acadêmico em Educação) – Faculdade de Formação de Professores de São Gonçalo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012. Disponível em:

http://ppgedu.org/wp-content/uploads/2014/02/Dissertação-Simone-André.pdf - Acesso em: 27 abr. 2014.

BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fadas. 21. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, MEC, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf - Acesso em: 19 maio 2014.

CAMARA, Maria das Dores da Silva Timoteo da. Corporeidade e humanescência: cenários ludopoiéticos na vida de professores contadores de história. 2012. 159f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. CAPES. Banco de Teses e Dissertações. Disponível em: http://www.capes.gov.br/servicos/banco-de-teses - Acesso em: 21 mar. 2014.

LLOSA, Mario Vargas. El hablador. Santiago: Siex Barral, 1987.

MOROSINI, Marília Costa (Org.). Enciclopédia de Pedagogia Universitária. v. 2. Brasília, DF: Inep/MEC, 2006.

RAMOS, Ana Claudia. Contação de histórias: um caminho para a formação de leitores? 2011. 133p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Comunicação e Artes, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2011. Disponível em: http://www.uel.br/pos/mestredu/images/stories/downloads/dissertacoes/2011/2011_-_RAMOS_Ana_Claudia.pdf - Acesso em: 21 mar.

RIVOIRE, Luciene. Quem conta um conto: o amor como encontro na contação de histórias. 2012. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Artes Cênicas) – Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/61123/000864831.pdf?sequence=1 - Acesso em: 27 abr. 2014.

SCHNEID, Jucelma Terezinha Neves. A arte de contar histórias e a formação de novos leitores em múltiplos suportes. 2011. 96f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2011. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/61123/000864831.pdf?sequence=1 - Acesso em: 24 abr. 2014.

SOSA, Jesualdo. La literatura infantil. Ensayo sobre ética, estética y psicopedagogía de la literatura infantil. 7. ed. Buenos Aires: Losada, 1982.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL. Pró-Reitoria de Extensão. PROREXT. Disponível em: http://www.ufrgs.br/prorext/prorext-1 - Acesso em: 20 mar. 2014.

Published

2014-09-23

How to Cite

Silva, C. C. (2014). Building the State of Knowledge about storytelling in University Extension. Educação Por Escrito, 5(2), 165–177. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.17793