Class Journals: reflections on the teaching practice in elementary school

Authors

  • Dirce Hechler Herbertz Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.1.17388

Keywords:

Class journals. Teacher training. Teaching reflection. Basic Education.

Abstract

This article proposes a reflection on the teaching practice in the initial years of a clipping from
research conducted with a professor who plays with 4 and 5 years of elementary school which works with the discipline of Philosophy. The analysis of partial results about this teaching practice understanding that Daily records of school contribute significantly in the process of teaching reflection about their pedagogical practice. The data were obtained from the records of the class teacher diaries. The methodology is of qualitative nature and
the proposal was that the teacher wrote his diaries after classrooms have had clarifications from the perspective of Zabalza (2004).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dirce Hechler Herbertz, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutoranda e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

References

ARROYO, M. G. Oficio de mestre: imagens e auto-imagens. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

ARROYO, M. G. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. Petrópolis, RJ: 2005.

BOLZAN, D. P. V. Formação de professores: compartilhando e reconstruindo conhecimentos. Porto Alegre: Mediação, 2009.

DEMO, Pedro. Ser professor é cuidar que o aluno aprenda. Porto Alegre: Mediação, 2004.

GARCÍA, C. M.. Formação de professores: para uma mudança educativa. Trad. Isabel Narciso. Porto, Portugal: Porto, 2005.

GARCÍA, Carlos H. Bienestar docente y pensamiento emocional. Madrid: Wolters Kluwer España, 2008.

HERBERTZ, D., VITORIA, M. I. C. Os diários de aula como possibilidade de qualificação profissional dos professores em formação no ensino superior. Revista Prâksis, Feevale, ano VII, v. 1, p. 37-44, jan. 2010.

HOFFMANN, J. M. L. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre: Educação & Realidade, 1993.

HOFFMANN, J. M. L. Avaliar: respeitar primeiro, educar depois. Porto Alegre: Mediação, 2008.

LIBÂNEO, J. C. O ensino de graduação na Universidade: a aula universitária. 2009. Disponível em: http://www.ucg.br/site_docente/edu/libaneo/pdf/ensino/pdf. Acesso em: 19 maio 2014.

LOCH, J. M. de P. et al. EJA: planejamento, metodologias e avaliação. Porto Alegre: Mediação, 2009.

MOSQUERA, Juan J. M., STOBÄUS, Claus. O mal-estar na docência: causas e conseqüências. In: Educação, Porto Alegre: PUCRS, ano XIX, n. 31, 1996.

PERRENOUD, P. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação. Perspectivas sociológicas. Lisboa: Dom Quixote – Instituto de Inovação Educacional, 1993.

PERRENOUD, P. A prática reflexiva no ofício de professor: profissionalização e razão pedagógica. Trad. Cláudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PERRENOUD, P. et al. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Trad. Cláudia Schilling e Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2002.

SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre, RS: Artes Médicas Sul, 2008.

TARDIF, M. Saberes docentes & formação profissional. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Tradução de João Batista Kreuch. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

VASCONCELLOS, C. S. Avaliação da aprendizagem: práticas de mudança – por uma práxis transformadora. 9. ed. São Paulo: Libertad, 2008.

VASCONCELLOS, C. S. Planejamento: Projeto de Ensino-Aprendizagem e Projeto Político-Pedagógico. 7. ed. São Paulo: Libertad, 2004.

XAVIER, M. L.M. et al. Planejamento em destaque: análises menos convencionais. Porto Alegre: Mediação, 2000.

ZABALZA, M. A. Diários de Aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2004.

ZABALZA, M. A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2014-06-26

How to Cite

Herbertz, D. H. (2014). Class Journals: reflections on the teaching practice in elementary school. Educação Por Escrito, 5(1), 129–141. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.1.17388

Issue

Section

Articles