Thinking about possibilities of teacher education
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.1.16943Keywords:
Teacher Training. Education. Contemporary.Abstract
This text follows paths considering the concept of training, and seeks to understand their understandings in education. So I think the teacher training, while movements that teach and are the teacher, through the relations of life, in teaching and learning with their students in the classroom daily. The knowledge previously listed training, based on disciplinary actions, are the result of a modernity that stratifies scientistic knowledge, and puts in a linear progression. Such construction comes in instituting as subjects and especially as teachers. From this perspective, teacher training needs spaces and nesting levels, enabling among others, the existence of creation. Since this is so, the sharing of the unique experience of every life, the possibility of the composition of the training process traversed by plural aspects. This article is methodological contribution to literature. Browse these possibilities, especially those that form the teacher, this is what you want written.
Downloads
References
ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. Por um ensino que deforme: o docente na pós-modernidade. Disponível em: http://www.cnslpb.com.br/arquivosdoc/MATPROF.pdf . Acesso em: 17 mar. 2014.
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. O ovo ou a galinha: a crise da profissão docente e a aparente falta de perspectiva para a educação brasileira. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 92, p. 34-51, 2011.
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. A prática como componente curricular na formação de professores. Educação (UFSM), v. 36, p. 203-218, 2011.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Tradução
de Flávio Paulo Meurer. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
HERMANN. Nadja Mara Amilibia. Autocriação e horizonte comum: ensaios sobre educação ético-estética. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010.
HERMANN. Nadja Mara Amilibia. Hermenêutica e educação: o que você precisa saber sobre. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
KOHAN, Walter. Omar. O que pode um professor? Revista Educação – Dossiê Deleuze pensa a educação, São Paulo: Segmento, ano I, ed. esp., p. 48-57, 2007.
NIETZSCHE, Friedrich. Assim falava Zaratustra: um livro para todos e para ninguém. Tradução de Mário Ferreira dos Santos. Petrópolis: Vozes, 2007. (Coleção Textos filosóficos).
NIETZSCHE, Friedrich. Genealogia da moral: uma polêmica. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
NIETZSCHE, Friedrich. Ecce Homo: como alguém se torna o que é. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
SILVA, Thomas Tadeu da. O projeto educacional moderno: identidade terminal? In: VEIGA-NETO. A crítica pós-estruturalista e educação. Porto Alegre: Sulina, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.