Re-signifying the cry of independence through children’s literature

possible relations between “Independência ou morte”, by Pedro Américo (1888), Independência ou morte! by Juliana Faria (2006) and the contemporary historical novel of mediation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2023.1.44316

Keywords:

Children's Literature, Painting, Formation of the literary reader, Hybrid narratives of history and fiction

Abstract

The objective of this article is to present a comparative study of the relations established between the painting “Independência ou morte” by Pedro Américo (1888) and the hybrid narrative of history and children’s fiction Independência ou morte!, by Juliana de Faria (2006). In the analyzed diegesis, Pedro Américo himself stands out as one of the characters, who explains details of his pictorial work that do not correspond to the official discourse. In this sense, the study of the relations between the historiographical discourse, children’s literature and the painting allow the young reader to have access, from the early years, to analyzes aimed at expanding knowledge, mainly about the use of language. In this way, we can corroborate the potential of the literary text, especially the
hybrid of history and children’s fiction, in the formation of a literary reader since the early years of Elementary School. We anchor our reflections on the premises of Lima (2006), Palermo (2013), Samoyault (2008), Mendoza Fillola (1994), Fleck (2017), among others. We consider that the Brazilian hybrid narratives of history and fiction produced for children’s readers can revisit the past, locate elements or spaces that give us the possibility of re-signifying traditional history, in addition to collaborating, in a concrete way, in the expansion of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristian Javier Lopez, UEMA, PGL-bolsista CAPES/BRASIL, Caxias, MA, Brasil

Pós-doutorando em Literatura, Memória e Cultura, pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA), bolsista CAPES/BRASIL. Doutor em Estudos literários pela Universidade de Vigo (UVIGO/Espanha) em cotutela de tese internacional com a Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE/Brasil). Integrante do grupo de pesquisa “Ressignificações do passado na América: processos de leitura, escrita e tradução de gêneros híbridos de história e ficção – vias para a descolonização".

Carla Cristiane Saldanha Fant, UNIOESTE, PPGL, Cascavel, PR, Brasil.

Doutoranda em Letras/UNIOESTE, Cascavel-PR. Integrante do Grupo de Pesquisa “Ressignificações do passado na América: processos de leitura, escrita e tradução de gêneros híbridos de história e ficção – vias para a descolonização

Rosângela Margarete Scopel da Silva, UNIOESTE, PPGL, Cascavel, PR, Brasil

Doutoranda em Letras/UNIOESTE, Cascavel/PR. Integrante do grupo de pesquisa “Ressignificações do passado na América: processos de leitura, escrita e tradução de gêneros híbridos de história e ficção – vias para a descolonização”.”.

References

AMÉRICO, Pedro. Independência ou Morte. 1888. 1 pintura, óleo sobre tela, 415,00 cm x 760,00 cm. Acervo do Museu Paulista (São Paulo, SP). In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2022. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/obra1431/independencia-ou-morte. Acesso em: 9 ago. 2022. Verbete da Enciclopédia. ISBN: 978-85-7979-060-7.

ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola, 2009.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramon. Prólogo: Giro decolonial, teoría crítica y pensamento heterárquico. In: CASTRO GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (org.). El giro decolonial: reflexiones para una universidad epistémica más allí del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneosy Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007. p. 9-24.

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Tradução de Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.

DORADO MENDEZ, Hugo Eliecer; FLECK, Gilmei Francisco. Projetos decolonias na América Latina: o romance histórico latino-americano e a dupla descolonização epistemológica. Nova Revista Amazônica, Bragança, v. 10, n. 1, p. 125-139, jun. 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/nra/article/view/12763. Acesso em: 11 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.18542/nra.v10i1.12763

FARIA, Juliana de. Independência ou Morte! São Paulo: Panda Books, 2006.

FLECK, Gilmei Francisco. O romance histórico contemporâneo de mediação: entre a tradição e o desconstrucionismo – releituras críticas da história pela ficção. Curitiba: CRV, 2017.

GOMES, Laurentino. 1822: como um homem sábio, uma princesa triste e um escocês louco por dinheiro ajudaram dom Pedro a criar o Brasil – um país que tinha tudo para dar certo. São Paulo: Globo, 2015.

ISER, Wolfgang. O ato da leitura. Tradução de Johannes Kretschmer. São Paulo: Ed. 34, 1996.

LIMA, Luiz Costa. História. Ficção. Literatura. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

LOPEZ, Cristian Javier; SANTOS, Vilson Pruzak dos. A linguagem literária crítica/mediadora das narrativas híbridas na sala de aula: vias de descolonização. Revista Entrelaces, Fortaleza, v. 12, n. 24, p. 110-126, abr./jun.2021. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/entrelaces/article/view/62745. Acesso em: 11 jul. 2023.

MENDOZA FILLOLA, Antonio. Literatura comparada e intertextualidad. Madrid: Editorial La Muralla, 1994.

MIGNOLO, Walter. Desafios decoloniais hoje. Tradução de Marcos de Jesus Oliveira. Epistemologias do Sul, Foz do Iguaçu, v. 1, n. 1, p. 12-32, 2017. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/view/772. Acesso em: 11 jul. 2023.

MIGNOLO, Walter. Historias locales, proyectos globales: colonialidad, conocimientos subalternos y pensamento fronterizo. Madrid: Akal, 2000.

PALERMO, Zulma. Desobediencia epistémica y opción decolonial. Cadernos de estudos culturais, Campo Grande, v. 5, n. 9, p. 237-254, jan./jun. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/cadec/article/view/3517. Acesso em: 18 ago. 2022.

SAMOYAULT, Tiphaine. A intertextualidade. Tradução de Sandra Nitrini. São Paulo: Aderaldo & Rothschild, 2008.

SANTOS, Vilson Pruzak dos. A liberdade lúdica na leitura da literatura nonsense: imaginação, criatividade e ludicidade na formação do leitor literário no ensino fundamental. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2019.

SPYER, Tereza; LEROY, Henrique; NAME, Leo. Zulma Palermo: a opção decolonial como lugar outro de pensamento. Tradução de Bruna

Macedo de Oliveira. Epistemologias do Sul, Foz do Iguaçu, v. 3, n. 2, p. 44- 56, 2019. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/view/2466/2132. Acesso em: 11 jul. 2023.

TODOROV, Tzvetan. Introdução à literatura fantástica. Tradução de Maria Clara Correa Castelo. São Paulo: Perspectiva, 2008. (Coleção Debates).

Published

2023-08-21

How to Cite

Lopez, C. J., Fant, C. C. S., & Scopel da Silva, R. M. (2023). Re-signifying the cry of independence through children’s literature: possible relations between “Independência ou morte”, by Pedro Américo (1888), Independência ou morte! by Juliana Faria (2006) and the contemporary historical novel of mediation. Letrônica, 16(1), e44316. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2023.1.44316

Issue

Section

LITERATURA INFANTIL E JUVENIL CONTEMPORÂNEA