The literature under Cain’s sign: the cursed geniuses

Authors

  • Gustavo Ramos de Souza Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2015.2.19955

Keywords:

Cursed poets, Melancholy, Genius, Romanticism, Modernity.

Abstract

This paper aims to delineate a mythical and historical path of the poetry as curse, seeking to relate the parable of Abel and Cain with the ethos of modern literature. Therefore, at first, the idea is to verify how the poets are descendants of Cain, the outcast fratricide. In a second moment, we seek to identify a relation between creative genius and melancholy/disease. Finally, analyzing the cases of Balzac and Rimbaud, it’s possible to note some motifs of the accursed poetry: pride, rebellion, Satanism and melancholy. We emphasize that, to the literary and theoretical discourse, it will be given the same value, i.e., poetry takes the status of theory, and vice versa.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARISTÓTELES. O homem de gênio e a melancolia: o problema XXX. Trad. Alexei Bueno. Rio de Janeiro: Lacerda, 1998.

AUERBACH, Erich. Mimesis: a representação da realidade na literatura ocidental. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2004. 17 Diante da hesitação de Caim, Lúcifer o exorta: “Fear not – without me thou couldst not have gone beyond thy world” (BYRON, 1830, p. 229).

BALZAC, Honoré. Prefácio à Comédia Humana. In: ______. A Comédia Humana: estudos de costumes: cenas da vida privada. 3. ed. Trad. Vidal de Oliveira. São Paulo: Globo, 2012.

BARTHES, Roland. O grau zero da escritura: seguido de novos ensaios críticos. Trad.: Mário Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BATAILLE, Georges. A literatura e o mal. Trad. Suely Bastos. Porto Alegre: L&PM, 1989.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1984.

______. Passagens. Trad. Irene Aron e Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Imprensa oficial do Estado de São Paulo, 2006.

______. Sobre a linguagem em geral e sobre a linguagem do homem. In:______. Escritos sobre mito e linguagem. Organização, apresentação e notas de Jeanne-Marie Gagnebin. Trad. de Susana Kampff Lages e Ernani Chaves. São Paulo: Editora 34; Duas Cidades, 2011.

BÍBLIA. Português. Bíblia Sagrada. 36. ed. Trad. Ludovico Garmus. Petrópolis: Vozes, 1982.

BYRON, George Gordon. Cain, a mystery. London: William Crofts, 1830.

FRANCE, Anatole. Balzac, príncipe do mal. In: BALZAC, Honoré de. A Comédia Humana. São Paulo: Globo, 1954. Vol. 6.

MANN, Thomas. A Montanha Mágica. Trad. Herbert Caro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.

______. Doutor Fausto: a vida do compositor alemão Adrian Leverkühn narrada por um amigo. Trad. Herbert Caro. 4. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2000.

______. Tonio Kroeger/A Morte em Veneza. Trad. Maria Deling. São Paulo: Abril Cultural, 1971. Coleção: Os Imortais da Literatura Universal.

NUNES, Benedito. A visão romântica. In: GUINSBURG, J. (Org.). O romantismo. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 1993. p. 51-73.

PAZ, Octavio. A dupla chama: amor e erotismo. Trad. Wladyr Dupont. São Paulo: Siciliano, 1994.

______. Os filhos do barro: do romantismo à vanguarda. Trad. Ari Roitman e Paulina Wacht. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

RIMBAUD, Arthur. Uma Estadia no Inferno. In: ______. Prosa poética. Trad. Ivo Barroso. Rio de Janeiro: Topbooks, 1998.

RIMBAUD, Arthur. Carta a Paul Demeny. In: ______. Correspondências. Trad. Ivo Barroso. Rio de Janeiro: Topbooks, 2009.

ROLLAND, Romain. Jean-Christophe 3. Trad. Vidal de Oliveira e Carlos Dante de Moraes. 5. ed. Porto Alegre; Rio de Janeiro: Globo, 1986.

RÓNAI, Paulo. A vida de Balzac. In: BALZAC, Honoré. A Comédia Humana: estudos de costumes: cenas da vida privada. Trad. Vidal de Oliveira. Rio de Janeiro: Globo, 1989.

Published

2015-11-06

How to Cite

Souza, G. R. de. (2015). The literature under Cain’s sign: the cursed geniuses. Letrônica, 8(2), 494–506. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2015.2.19955