Atypical Phonologic Acquisition In Brasilian Portuguese: Implicational Relations And Markedness In The Emergence Of Rhotic Consonants

Authors

  • Vanessa Henrich Universidade Feevale
  • Letícia Pacheco Ribas UFCSPA

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2014.2.17748

Keywords:

, Language Development, Phonetics, Phonology, Speech Therapy

Abstract

The present paper aimed to analyze the phonological acquisition profile of children with phonological deviation, particularly regarding the acquisition of rhotic consonants, taking into account the implicational rules related to the complexity of phonological systems, the goals of the Implicational Model of Feature Complexity (IMFC) proposed by Mota, 1996. The quantitative sample showed that the vibrant consonant, produced as fricative, emerges earlier than the tap, unlike the IMFC predicted. Nevertheless, it was observed that the children who are still acquiring the vibrant consonant often replace it with a liquid or glide consonant, indicating that, even though it is pronounced as a fricative, it features as a vibrant allophone

Downloads

Download data is not yet available.

References

CALABRESE, Andrea. A constraint-based theory of phonological markedness and simplification procedures. Linguistic Inquiry, v. 26, n. 3, p. 373-463, 1995.

CLEMENTS, George Nick; HUME, Elisabeth V. The internal organization of speech sounds. In: GOLDSMITH John A. (org.) The Handbook of Phonological Theory. Cambridge Massachusetts (UK): Blackwell, p. 245-306, 1995.

_______. On Phonological Universals. Conferência apresentada no Colloque Internationale “Langage dês universaux et universaux Du language”. Université de Paris VII, Jussieu, 1990.

_______. Representational economy in constraint-based phonology. In: HALL, Alan (org.). Distinctive feature theory. NewYork: Mouton de Gruyter, p. 71-146, 2001.

_______. Features and Sound Inventories. Symposium on Phonological Theory: Representations and Architecture. CUNY, 2004.

_______. The Role of Features in Phonological Inventories. Les Géometries De Traits/Feature Geometries. UNIVERSITÉ DE PARIS 8, 2005.

CRAIN, Stephan; THORNTON, Rosalind. Acquisition Of Syntax. The Encyclopedia of Cognitive Science. Macmillan: London, 2003.

DUARTE, Sabrina Hohmann. Relações de Distância e de Complexidade entre Traços Distintivos na Generalização em Terapia de Desvios Fonológicos. 2006. 325 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Católica de Pelotas, Pelotas.

LADEFOGED, Peter; MADDIESON, Ian. The sounds of the world’s languages. Cambridge: Blackwell, 1996.

LAZZAROTTO-VOLCÃO, Cristiane. Modelo Padrão de Aquisição de Contrastes: uma proposta de avaliação e classificação dos desvios fonológicos. 216 f. 2009. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Católica de Pelotas, Pelotas.

LOMBARDI, Linda. Coronal Sonorants and Markedness. Maryland Working Papers in Linguistics,n. 5, p. 156-175,1997.

MATZENAUER, Carmem Lúcia Barreto. Bases para o entendimento da aquisição fonológica. In: LAMPRECHT, R. R. (Org.) Aquisição Fonológica do Português: perfil de desenvolvimento e subsídios para a teoria. Porto Alegre, RS: Artmed, 2004, p. 33-58.

_______. A generalização em desvios fonológicos: o caminho pela recorrência de traços. Letras de Hoje. v. 43, n. 3, p. 27–34, 2008.

MIRANDA, Ana Ruth Moresco. A aquisição do "r": uma contribuição à discussão sobre seu status fonológico. 1996. 122f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Instituto de Letras e Artes, PUCRS, Porto Alegre.

MOTA, Helena Bolli. Aquisição Segmental do Português: um Modelo Implicacional de Complexidade de Traços. 1996. 221f. Tese (Doutorado em Letras) - PUCRS, Porto Alegre.

OLIVEIRA, Carolina Cardoso. Aquisição das Consoantes Róticas no Português Brasileiro e no Espanhol: um estudo comparativo. 2006. 160f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

RANGEL, Gilsenira de Aquino. Uma Análise Auto-segmental da Fonologia Normal: estudo longitudinal de 3 crianças de 1:6 a 3:0. 1998. 119 f. Dissertação (Mestrado em Letras), Faculdade de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

RIBAS, Letícia Pacheco. Onset complexo nos desvios fonológicos: descrição, implicações para a teoria, contribuição para terapia. 2006. 140 f. Tese (Doutorado de Letras), Faculdade de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande Sul, Porto Alegre.

RIBAS, Letícia Pacheco; HENRICH, Vanessa. Speech production characteristics of children with phonological disorder. In: SCLIAR-CABRAL, Leonor. (Org.) Psycholinguistics: Scientific and technological challenges. Porto Alegre: EDIPUCRS, v. 1, 2010, p. 391-397.

SHELDON, Amy. The acquisition of relative clauses in French and English: implications for language learning. Annual University of Wisconsin Linguistics Symposium, 1976.

SHRIBERG, Lawrence et al. Extensions to the Speech Disorders Classification System (SDCS). Clinical Linguistics & Phonetics, 24(10), p. 795–824, out. 2010.

YAVAS, Mehmet; MATZENAUER-HERNANDORENA, Carmen Lúcia; LAMPRECHT, Regina Ritter. Avaliação fonológica da criança: reeducação e terapia. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

Published

2015-02-10

How to Cite

Henrich, V., & Ribas, L. P. (2015). Atypical Phonologic Acquisition In Brasilian Portuguese: Implicational Relations And Markedness In The Emergence Of Rhotic Consonants. Letrônica, 7(2), 678–694. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2014.2.17748