Evaluation and reading comprehension instruction: contributions from psycholinguistics to the education

Authors

  • Clarice Lehnen Wolff PPGL/PUCRS fonoaudióloga do Curso de Fonoaudiologia da UFRGS
  • Marília Marques Lopes PPGL/PUCRS

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2014.1.16717

Keywords:

Reading, Comprehension, Evaluation, Teaching.

Abstract

The present paper addresses reading comprehension and its evaluation. The goal is to address, based on a theoretical review within the field of Psycholinguistics, the basic processes in the reader-text relationship; the study addresses, especially, top-down and bottom-up processes in the search for the construction of meaning. These processes develop from early alphabetization to later reading comprehension processes that require more sophisticated inference-making based, in turn, on implicit and explicit information. We discuss the metalinguistic aspects which should be made available to elementary school teachers so that they can develop activities aimed at helping readers achieve a deeper understanding of their comprehension processes. Different linguistic levels of texts and different cognitive strategies, used according to the activities proposed, should be taken into consideration in teaching and evaluation processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARRERA, Sylvia Domingos. Papel facilitador das habilidades metalinguísticas na aprendizagem da linguagem escrita. In: MALUF, Maria Regina (org.). Metalinguagem e aquisição da escrita – contribuições da pesquisa para a prática da alfabetização. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003.

BRANDÃO, Ana Carolina P.; SPINILLO, Alina G. Aspectos gerais e específicos na compreensão de textos. Psicol. Reflex. Crit. [online], v. 11, n. 2, p. 253-272, 1998.

CARVALHO, Queiti. Desenvolvimento semântico e compreensão de história em crianças de cinco e seis anos. Dissertação (Mestrado em Letras, área de concentração de Linguística Aplicada). Faculdade de letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2009.

COLOMER, Teresa; CAMPS, Anna. Ensinar a ler, ensinar a compreender. Tradução: Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2002.

DAHAENE, Stanislas. Os neurônios da leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Tradução: Leonor Scliar-Cabral. Porto Alegre: Penso, 2012.

FARR, Roger; CAREY, Robert. Reading: what can be measured? 2ed. Newark: IRA, 1986.

GOMBERT, Jéan-Émile. Metalinguistic development. Hertfordshire: Harverster Wheatsheaf, 1992.

_______. Epi/meta versus implícito/explícito: nível de controle cognitivo sobre a leitura e sua aprendizagem. In: MALUF, Maria Regina; CARDOSO-MARTINS, Cláudia (Orgs.) Alfabetização no século XXI – como se aprende a ler e a escrever. Porto Alegre: Penso, 2013.

GOODMAN, Kenneth. Reading: a psycholinguistic guessing game. In: SINGER, Harry, RUDDELL, Robert. Theoretical models and process of reading. Newark, DE: International Reading Association, 1976.

_______. Unidade na leitura – um modelo psicolinguístico transacional. Letras de Hoje. Porto Alegre, v. 26, p. 9-43, dez/1991.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Disponível em http://portal.inep.gov.br/home - acesso em 25 de maio de 2014.

KATO, Mary A. No mundo da escrita - uma perspectiva psicolinguística. 7ed. São Paulo: Ática, 1990.

_______. O aprendizado da leitura. 6 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

KLEIMAN, Angela. Oficina de leitura – teoria e prática. Campinas, SP: Pontes: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 3ª ed, 1995.

LEFFA, Vilson. Aspectos da Leitura – uma perspectiva psicolinguística. Coleção Ensaios. Porto Alegre: Sagra-Luzzatto, 1996.

KLEIMAN, Ângela. Leitura: ensino e pesquisa. Campinas: Pontes, 1989.

MARCUSCHI, Luiz A. O processo inferencial na compreensão de textos. Relatório final apresentado ao CNPq. Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 1989.

PEREIRA, Vera Wannmacher. Aprendizado da leitura e consciência linguística. Anais do IX Encontro do CELSUL. Palhoça, SC, Universidade do Sul de Santa Catarina. Out, 2010.

PEREIRA, Vera Wannmacher; SCLIAR-CABRAL, Leonor. Compreensão de textos e consciência textual – caminhos para o ensino nos anos iniciais. Florianópolis, Insular, 2012.

POERSCH, José Marcelino; ROSSA, Adriana (org.) Processamento de Linguagem e Conexionismo. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2007.

SMITH, Frank. Compreendendo a Leitura. 4ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2003.

SPINILLO, Alina Galvão. “Eu sei fazer uma história ficar pequena” – a escrita de resumos por crianças. Interamerican Journal of Psychology, v. 43, n. 2, 2009, p. 362-373.

______. Alfabetização e consciência metalinguística: a leitura da palavra à leitura do texto. In: MALUF, Maria Regina; CARDOSO-MARTINS, Cláudia (Orgs.) Alfabetização no século XXI – como se aprende a ler e a escrever. Porto Alegre: Penso, 2013.

SPINILLO, Alina Galvão; MAHON, Érika da R. Compreensão de texto em crianças: comparações entre diferentes classes de inferência a partir de uma metodologia online. Psicol. Reflex. Crit. [online], v. 20, n. 3, p. 463-471, 2007.

SPINILLO, Alina Galvão; MOTA, Márcia Maria Peruzzi Elia da; CORREA, Jane. Consciência metalinguística e compreensão de leitura: diferentes facetas de uma relação complexa. Educar em Revista, Curitiba: Editora UFPR, n. 38, p. 157-171, set./dez. 2010.

WOLFF, Clarice L. Compreensão de história e consciência fonológica de crianças pré-escolares. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Faculdade de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2009.

Published

2014-07-09

How to Cite

Wolff, C. L., & Lopes, M. M. (2014). Evaluation and reading comprehension instruction: contributions from psycholinguistics to the education. Letrônica, 7(1), 179–197. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2014.1.16717