To stroll and reread Curitiba: the scoffer look of Dalton Trevisan
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2014.1.16623Keywords:
Dalton Trevisan, Curitiba, City, Flanêur, ReadingAbstract
This paper discusses relevant issues to urban space, specifically the city of Curitiba, its disposal (urban mapping) , its symbols and images that emerge from the official discourse to ratify the popular ideas concepts like “model city” , “capital development”, “rare jewel” and “capital of sustainability”. These concepts will be challenged through the narratives of Dalton Trevisan, who has presented a Curitiba with no pine, no flowers and no monuments, because it is not his intention to present this beautiful city, but a marginal Curitiba and dystopian, populated by the poor, vagrants, prostitutes, crazy people, finally, for real men, marked by inequalities, hunger, pain and anguish. Dalton Trevisan includes the suburbs and misery of man, presenting the fragmented hopelessly marginal and exploited. These ideas are arranged in the work - synthesis of Dalton Trevisan. “Em busca de Curitiba perdida” (1992), published on the occasion of the commemoration of the 300th anniversary of the Curitiba foundation, in a way of protest to show that the city has two sides: the center and margin and that from this margin echoes the song of mourning its Curitiba of yore. In order to corroborate the ideas presented and defended, this article presents an analysis of the short story “Cemitário de Elefantes”, which allows the visualization of a shameless urban space, in ruins and in continuous transformation.Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. Globalização: as consequências humanas. Tradução de Marcus Penchel. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.
BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire um lírico no auge do capitalismo. Tradução de José Martins Barbosa e Hemerson Alves Baptista. São Paulo: Brasiliense, 1989 (Obras escolhidas; v. 3).
BUCK-MORSS, Susan. Dialética do olhar. Walter Benjamin e o Projeto das Passagens. Tradução de Ana Luiza Andrade. Belo Horizonte-MG: Editora da UFMG/Chapecó-SC: Editora Universitária Argos, 2002.
CALVINO, Italo. As cidades invisíveis. 2ª ed. Tradução de Diogo Mainardi. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade: estudos de teoria e história literária. 5ª ed. São Paulo: Editora Nacional, 1976.
CHEVALIER, Jean. Dicionário de Símbolos: (mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números). Tradução: Vera da Costa e Silva [et. al]. 19ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2005.
CIRLOT, Juan-Eduardo. Dicionário de Símbolos. Tradução de Rubens Eduardo Ferreira Frias. São Paulo: Editora Moraes, 1984.
COUTO, Isabel Cristina. Olhares da cidade: Curitiba e suas representações. Tuiuti: Ciência e Cultura, n. 28, FCHLA 04, p. 225-247, Curitiba, mar. 2002.
FERRARA, Lucrécia D’Aléssio. Os significados Urbanos. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo: Fapesp, 2000.
GOMES, Renato Cordeiro. Todas as cidades, a cidade. Literatura e experiência urbana. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.
______. A cidade moderna e suas derivas pós-modernas. Revista eletrônica Semear 4 (Cátedra Pe. Antonio Vieira de Estudos Portugueses – PUC-RJ). Disponível em: http://www.letras.puc-rio.br/unidades&nucleos/catedra/revista/4Sem_03.html. Acesso em 22 nov. 2012.
HALL, Stuart. Da Diáspora. Identidades e Mediações. Belo Horizonte, MG: Editora UFMG, 2003.
______. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva, Guacira Lopes louro. 10ª ed. Rio de Janeiro: DPeA, 2005.
MARANDOLA JR. Eduardo; GRATÃO, Lúcia Helena Batista (Org.). Geografia e Literatura. Ensaios sobre geograficidade, poética e imaginação. Londrina-PR: Eduel, 2010.
RAMA, Angel. A cidade das Letras. Tradução de Emir Sader. São Paulo: Brasiliense, 1985 (Coleção Leituras Afins).
SANCHES NETO, Miguel. A reinvenção da Província: a revista Joaquim e o espaço de estreia de Dalton Trevisan. Tese de doutorado. Campinas-SP: UNICAMP, 1998.
TREVISAN, Dalton. Em busca de Curitiba Perdida. 6ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2001.
______. Cemitério de elefantes: contos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1964.
VILLACA, Nízia. Cemitérios de mitos: uma leitura de Dalton Trevisan. Rio de Janeiro: Achiame, 1984.
WALDMANN, Berta. Do vampiro ao cafajeste: uma leitura da obra de Dalton Trevisan. 2ª ed. São Paulo: Hucitec, 1989.
________________. Tiro à queima-roupa. Revista Novos estudos - CEBRAP nº.77. São Paulo Mar. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid= S0101-33002007000100014. Acesso 24 jan. 2013
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Letrônica implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letrônica as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.