Public history and history teaching

convergences between the writing of history and teaching in context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-864X.2021.2.40294

Keywords:

Public history, History teaching, Book review

Abstract

The text reviews the work Public history and history teaching, bringing together research results in the convergence between the two fields, with a significant presence of history teachers of basic education in continuing education. It argues that, if the expansion of public history has been seeking dialogue with teaching of history, not only has this dialogue recursively become one of the main threads in the weaving of the network itself, but also research and practices in teaching of history have renewed their meanings in dialogue with public history. Thus, being situated in a bubbling area of themes, problems, approaches, references and contexts, the work offers an important contribution to the configuration of a language in which the possibilities of articulation and encounter between the teaching of history and public history are expressed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Everardo Paiva de Andrade, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, RJ, Brasil.

Doutor em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF), em Niterói, RJ, Brasil; professor do Programa de Pós-Graduação em Educação e do ProfHistória, da Universidade Federal Fluminense (UFF), em Niterói, RJ, Brasil.

References

ANDRADE, Everardo Paiva de; ANDRADE, Nívea. História pública e educação: tecendo uma conversa, experimentando uma textura. In: MAUAD, Ana Maria;

ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; SANTHIAGO, Ricardo (org.). História pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016. p. 175-184.

APPLE, Michael W. A política do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional? In: MOREIRA, Antonio Flavio; SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Currículo, cultura e sociedade. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 71-106.

ARENDT, Hannah. Homens em tempos sombrios. São Paulo: Companhia das Letras, 1978.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. In: Revista Teoria e Educação, n. 2. Porto Alegre: Pannonica, 1990.

GEERTZ, Clifford. Obras e vidas: o antropólogo como autor. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.

HERMETO, Miriam; FERREIRA, Rodrigo de Almeida. História pública e ensino de história. São Paulo: Letra e Voz, 2020.

MONTEIRO, Ana Maria Ferreira da Costa; PENNA, Fernando de Araújo. Ensino de História: saberes em lugar de fronteira. Educação e Realidade, Porto Alegre v. 36, n. 1, jan./abr. 2011.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

RANCIÈRE, Jacques. O ódio à democracia. São Paulo: Boitempo, 2014.

RITIVOI, Andreea Deciu. Empatia, intersubjetividade e compreensão narrativa: lendo as histórias, lendo as vidas (dos outros). São Paulo: Letra e Voz, 2018.

SANTOS, Boaventura de Souza. O coronavírus, nosso contemporâneo. Sul21, Porto Alegre, 17 maio 2020. Opinião Pública. Disponível em: https://www.sul21.com.br/opiniaopublica/2020/05/o-coronavirus-nosso-contemporaneo-por-boaventura-de-sousa-santos. Acesso em 20 abr. 2021.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

Published

2021-08-31

How to Cite

de Andrade, E. P. (2021). Public history and history teaching: convergences between the writing of history and teaching in context. Estudos Ibero-Americanos, 47(2), e40294. https://doi.org/10.15448/1980-864X.2021.2.40294

Issue

Section

Review