Education and academic production: the role of university editors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-864X.2019.2.32339

Keywords:

University Press. EDIPUCRS. History of university press.

Abstract

The university publishers in Brazil were created only recently, in the years 1961 and 1962, respectively in the Universities of Brasília (UnB) and São Paulo (USP). This process, however, would be reactivated only in 1971, with the creation of the publishing house of Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), and would become more expressive from 1982, with the creation of 19 other university publishing houses in all regions of Brazil, among which Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, EDIPUCRS (1988). The role and academic meaning of these publishers, however, has been changing over the years, from service providers to active participants and integrated into the institutional project of training, production and scientific dissemination of the universities to which they belong. Analyzing these issues, therefore, constitutes precisely the purpose of this study, based on the case of EDIPUCRS.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciano Aronne de Abreu, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, RS

Professor Titular do Departamento de História e do Programa de Pós-Graduação em História da PUCRS. Doutor em História Latino-Americana pela UNISINOS.

References

BUFREM, Leilah Santiago. Editoras Universitárias no Brasil. São Paulo: EDUSP: Com-Arte; Curitiba: UFPR, 2001.

https://doi.org/10.1590/1981-5344/2599

BUFREM, Leilah Santiago. Práticas Editoriais e o Ensino Superior no Brasil. Revista Verbo – Associação Brasileira de Editoras Universitárias, n. 4, ago. 2008.

BUFREM, Leilah Santiago. Edição Universitária no Brasil. In: Edición Universitaria en América Latina: debates, retos, experiencias. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario, 2011. p. 132-149.

BUFREM, Leilah Santiago; GARCIA, Tânia Maria Figueiredo Braga. A editora universitária diante dos desafios e tensões da institucionalização de suas práticas. Revista Verbo – Associação Brasileira de Editoras Universitárias, set. 2013.

CARMONA, Hilda Elena Hernández. Piedra, Papel y... Bites – los desafíos de la edición universitaria. In: Edición Universitaria en América Latina: debates, retos, experiencias. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario, 2011. p. 158-174.

https://doi.org/10.2307/j.ctv75dbc9.9

CASTRO, Maria das Graças Monteiro. O livro como indicador de produção e produtividade acadêmica: a política de publicação das Editoras Universitárias Brasileiras. Revista Verbo – Associação Brasileira de Editoras Universitárias, set. 2013.

https://doi.org/10.18225/sispubisispub.17

EDITORA UNIVERSITÁRIA (Porto Alegre). Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Política Editorial. 18.1 Porto Alegre: Edipucrs.

Disponível em: http://ebooks.pucrs.br/edipucrs/assets/politica-editorial-18.1.0.pdf. Acesso em: 15 out. 2018.

https://doi.org/10.5783/rirp-9-2015-05-67-88

FAUSTINO, João; CLEMENTE, Elvo. História da PUCRS. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1999.

FERRAZ, Maria Cristina Comunian. O papel das Editoras Universitárias na formação do sujeito/autor. Revista Verbo – Associação Brasileira de Editoras Universitárias, v. 10, 2014.

GIRALDO, Jorge Iván Franco. Dilemas Globales em la Formación de las Editoriales Universitarias. In: Edición Universitaria en América Latina: debates, retos, experiencias. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario, 2011. p. 73-86.

GUEDES, Maria do Carmo; PEREIRA, Maria Eliza Mazzilli. Editoras Universitárias – uma contribuição à indústria ou à artesania cultural? São Paulo em Perspectiva, v. 14, n. 1, 2000.

https://doi.org/10.1590/s0102-88392000000100009

KLINKE, Karina. Publicações universitárias e a apropriação do conhecimento científico. Revista Verbo – Associação Brasileira de Editoras Universitárias, v. 10, 2014.

Manual de Procedimentos Administrativos da EDIPUCRS, 2012.

MARQUES NETO, José Castilho. Leitura e Formação do Leitor. In: Edición Universitaria en América Latina: debates, retos, experiencias. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario, 2011. p. 17-28.

PINTO, Manuel da Costa. Compromisso Acadêmico. Entrevista com Henryk Siewieski, Diretor da Editora UnB entre 2005 e 2011. Revista Verbo – Associação Brasileira de Editoras Universitárias, set. 2011.

RESTREPO, Juan Felipe Córdoba. Ciencia para el Continente, Producción Científica en América Latina: circulación, visibilidad y conocimiento. In: Edición Universitaria en América Latina: debates, retos, experiencias. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario, 2011. p. 38-51.

https://doi.org/10.2307/j.ctv75dbc9.9

RESTREPO, Juan Felipe Córdoba. Las Instituciones de Educación Superior – el editor universitario aportes para redefinir su papel. Revista Verbo – Associação Brasileira de Editoras Universitárias, v. 10, 2014.

ROSA, Flávia et al. A Presença das Editoras Universitárias nos Acervos dos Repositórios Institucionais. Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 4, n. 2, p. 152-164, jul./dez. 2013. Edição especial.

https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v4i2p152-164

RÖSING, Tania Maria Kuchenbecker. Livro Universitário e a apropriação social do conhecimento. Revista Verbo – Associação Brasileira de Editoras Universitárias, v. 10, 2014.

TRÉSPIDI, Miguel Ángel. El Caso Argentino – edición universitaria argentina. In: Edición Universitaria en América Latina: debates, retos, experiencias. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario, 2011. p. 111-128.

https://doi.org/10.2307/j.ctv75dbc9.9

VENTURA, Magda Maria. O Estudo de Caso como modalidade de pesquisa. Revista SOCERJ, v. 20, n. 5, p. 383-386, set./out. 2007.

Published

2019-07-16

How to Cite

Abreu, L. A. de. (2019). Education and academic production: the role of university editors. Estudos Ibero-Americanos, 45(2), 163–173. https://doi.org/10.15448/1980-864X.2019.2.32339