Lessons from Erovocá: narrative strategies of the ‘self’ from the ‘other’

Authors

  • Maria Cristina dos Santos Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-864X.2016.3.24070

Keywords:

cannibalism, endocannibalism, ethno-historical analysis, 17th century

Abstract

The decade of 1630 was characterized by a turbulent context in the Jesuits reductions on the River Plate. During this period there was the arrest of Erovocá, a native who was characterized in his documents as “cannibal”, who arrived at the reduction of Santa Ana, at the Tape, in 1636. The record, by Joseph Oregio, seems to have been produced while the arrest and questioning of the accused were being carried out, and is impressive due to the violence of the facts narrated. The objective of this essay is to show the potentialities and precautions of the ethno-historical analysis of the documental records which, supported by a more accurate reading of the contributions of contemporary anthropology, intends to comprehend the strategies used in a narrative that uses the ‘other’ to evidence the efficacy of the presence of the ‘self’. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGNOLIN, A. O apetite da Antropologia, o sabor antropofágico do saber antropológico: alteridade no caso Tupinambá. 1998. Tese (Doutorado em Sociologia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 1998.

Baptista, J. Matar um jaguar: a natureza na cultura guarani através do discurso missionário. In: História Unisinos. v. 9, n. 1, p. 61-64, 2005.

______. [2010]. O Eterno: Dossiê Missões. Brasília: Ministério da Cultura, IBRAN, 2015. Vol. II.

BOCCARA, G. Mundos Nuevos en las fronteras del Nuevo Mundo: relectura de los procesos coloniales de etnogénisis/etnificación y mestizaje en tiempos de globalización. Mundo Nuevo/Nuevos Mundos, 2000. Disponível em: . Acesso em: 20 ago. 2016.

CARDOSO DE OLIVEIRA , R. A Sociologia do Brasil indígena. Rio de Janeiro: Tempo Universitário, 1972.

______. Do índio ao bugre: o processo de assimilação dos Terena. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1976.

______. O índio e o mundo dos brancos: uma interpretaçõa sociológica da situação dos Tikuna. São Paulo: Pioneira, 1972a.

CERTEAU , M. [1975]. A escrita da História. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.

CLASTRES, P. [1972]. Crónica de los indios Guayaquis. Barcelona: Editorial Alta Fulla, 1986.

COMBÉS, I. De luciferinos a canonizables: representaciones del canibalismo Chiriguano. In: Boletín Americanista. v. LXIII, v. 2, n. 67, p. 127-141, 2013.

______. ¿Indios y blancos? Hacer (etno)historia en las tierras bajas de Bolivia. In: Boletín Americanista, v. LXI, n. 60, p. 15- 32, 2010.

CUNHA, Manuela Carneiro da. [1992]. História dos índios no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

ERICKSON , P. [1992]. Uma singular pularidade: a etno- história Pano. In: CUNHA, Manuela Carneiro da. História dos Índios no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras/ FAPESP, 1998. p. 239-252.

FAUSTO , C. Inimigos fiéis. História, guerra e xamanismo na Amazônia. São Paulo: Edusp, 2001.

LARAIA, R. de Barros; DA MATTA, Roberto. Índios e castanheiros: a empresa extrativa e os índios no médio Tocantis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

LARAIA , R. de Barros. Integração e Utopia. In: Revista de Cultura Vozes. v. LXX, n. 3, p. 3-13, 1976.

LONDOÑO , F. T. Escrevendo cartas. Jesuítas, escrita e missão no século XVI. In: Revista Brasileira de História, v. 22, n. 43, p. 11-32, 2002. http://dx.doi.org/10.1590/ S0102-01882002000100002

LORANDI, A. M. De quimeras, rebeliones y utopías. La gesta de Pedro Bohórquez. Lima: PUCP, 1997.

LORANDI, Ana Maria; DEL RIO, Mercedes. La Etnohistoria: Etnogénesis y transformaciones sociales Andinas. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina, 1992.

LORANDI, Ana Maria; NACUZZI, Lidia R. Trayectorias de la Etnohistoria en la Argentina (1936-2007). In: Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología, Buenos Aires, n. XXXII, p. 281-297, 2007.

LORANDI, Ana Maria; WILDE, G. Desafío a la isocronía del péndulo acerca de la teoría y de la práctica de la antropología histórica. In: Memoria Americana, Cuadernos de Etnohistoria, n. 9, p. 37-78, 2000.

LUZ, G. A. Carne humana: A retórica do canibalismo na América portuguesa quinhentista. Tese (Doutorado) – UNICAMP, Campinas, 2003.

MAEDER , E.; GUTIÉRREZ, R. Atlas territorial y urbano de las misiones jesuíticas de guaraníes. Argentina, Paraguay y Brasil. Mérida; Brasília: Intituto Andaluz de Patrimônio Histórico – Junta de Andalucía, Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional – IPHAN, Brasil, 2009.

MELIÀ, B. [1988]. El Guaraní Conquistado y Reducido: ensayos de etnohistoria. Asunción: Centro de Estudios Paraguayos Antonio Guasch, CEPAG, Biblioteca Paraguaya de Antropología, 1993.

MONTEIRO, J. Tupis, Tapuias e Historiadores. Estudos de História indígena e indigenismo. Campinas: Unicamp, 2001.

MURRA , J. Las investigaciones en etnohistoria andina y sus posibilidades en el futuro. In: MURRA, J. Formaciones económicas y políticas nen el mundo andino. Lima: IEP, 1975. p. 275-312.

NACUZZI, L. De la relación Arqueología/Etnohistoria al estudio de las identidades étnicas en perspectiva histórica: desconstruyendo lo tehuelche. In: Memoria Americana, Cuadernos de Etnohistoria, n. 9, p. 253-271, 2000.

POMPA, C. Religião como tradução: missionários, Tupi e Tapuia no Brasil colonial. Bauru: EDUSC, 2003.

PORTILLA , L. [1959]. A visão dos vencidos: relatos astecas, maias e incas sobre a conquista espanhola. Rio de Janeiro: Vozes, 1984.

ROUILLON ARRÓSPIDE, J. L. Antonio Ruiz de Montoya y las Reducciones del Paraguay. Asunción: Centro de Estudiod Paraguayos “Antonio Guasch”, CEPAG, 1997.

SAHLINS, M. [1985]. Ilhas da História. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editores, 1997.

VILAÇA, A. Fazendo corpos: reflexões sobre a morte e canibalismo entre os Wari' à luz do perspectivismo. In: Revista de Antropologia, v. 41, n. 1, p. 9-67, 1998. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-77011998000100002

VIVEIROS DE CASTRO, E. Os pronomes cosmológicos e o perspectivismo ameríndio. In: Mana, Estudos de Antropologia Social, v. 2, n. 2, p. 115-143, 1996.

WACHTEL, N. [1979]. Los vencidos: Los indios del Peru frente a la conquista española (1530-1570. Madrid: Alianza Editorial. 1981.

Published

2016-11-24

How to Cite

dos Santos, M. C. (2016). Lessons from Erovocá: narrative strategies of the ‘self’ from the ‘other’. Estudos Ibero-Americanos, 42(3), 1095–1116. https://doi.org/10.15448/1980-864X.2016.3.24070