The thematic of religions of African and Afro-Brazilian matrices through the presence of orixás in contemporary black-Brazilian childish narrative:

an analysis of As férias fantásticas de Lili (2018), by Lívia Natália, according to the decolonial perspectives.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2023.1.44331

Keywords:

Contemporary black-Brazilian Childish Literature, African and Afro-Brazilian Religions, Orixás, As férias fantásticas de Lili, Decoloniality.

Abstract

This article presents a discussion around the thematic of religions of African and Afro-Brazilian matrices, through the presence of orixás, in the contemporary black-Brazilian childish narrative, following the theoretical orientation of decolonial epistemologies, aiming to analyze the importance of this deified ancestry in the possibility to contribute to the respect for religious diversity, specifically Yoruba, taking as a corpus of analysis the As férias fantásticas de Lili (2018), by the black writer Lívia Natália. Therefore, an attempt was made to contribute to contemporary discussions on thematization, respect and tolerance anchored in the reality of being African and Afro-Brazilian religions and their specificities little thematized in the universe of children's literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rayron Lennon Costa Sousa, UFMA, Curso de Licenciatura em Linguagens e Códigos Língua Portuguesa, São Bernardo, MA, Brasil.

Permanent professor of the Bacabal Postgraduate Program in Letters and professor of the Degree course in Portuguese Languages ​​and Codes/UFMA. PhD in Letters, area of ​​concentration in Literature, from the Federal University of Piauí (UFPI). Master in Literature, area of ​​concentration in Literary Theory, from the State University of Maranhão (UEMA). Deputy leader of the study and research group in Literature and other Arts: identity, otherness and decoloniality (GPLADe)

Diógenes Buenos Aires de Carvalho, UESPI, Curso de Letras Português, Teresina, PI, Brasil.

Professor at the State University of Piauí (UESPI), working in the Undergraduate Program in Literature and in the Postgraduate Program in Literature (PPGL). Guest professor at the Postgraduate Program in Literature (PPGEL/UFPI). Coordinator of the LLER Research Group – Literature, Reading and teaching (CNPq/UESPI). Editor-in-chief of the electronic periodical Letras em Revista/UESPI. Master and PhD in Literature (PUCRS/CAPES). He completed a postdoctoral internship (PNPD/CAPES) in the Postgraduate Program in Literature at the University of Passo Fundo (UPF).

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. Tradução: Julia Romeu. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Pólen, 2019.

ARAUJO, Débora Oyayomi. Personagens negras na literatura infantil: o que dizem crianças e professoras. Curitiba: CRV, 2017.

ASANTE, Molefi Kete. A ideia afrocêntrica em educação. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação, n.31, p. 136-148, maio/out. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.26512/resafe.vi30.28261. Acessado em: 14 jun. 2022.

BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

BERTH, Joice. Empoderamento. São Paulo: Pólen, 2019.

BORGES, Charlene. Maternidade negra, ética de cuidado coletivo e políticas públicas. Geledés, 26 mar. 2021. Disponível em: https://www.geledes.org.br/charlene-borges-maternidade-negra-etica-de-cuidado-coletivo-e-politicas-publicas/. Acesso em: 14 out. 2023.

BRAIT, Beth. A personagem. São Paulo: Contexto, 2017.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 10 nov. 2023.

BRASIL. Lei n. 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Brasília: Presidência da República, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 14 jan. 2022.

BRASIL. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639. Acesso em: 1 fev. 2022.

CANDIDO, Antonio. Direitos humanos e literatura. In: FESTER, Antonio Carlos Ribeiro (org.). Direitos humanos e... São Paulo: Comissão de Justiça e Paz; Brasiliense, 1989. p. 107-126.

CANDIDO, Antonio. Do Direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2011. p. 171-193.

CARNEIRO, Aparecida Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. 339f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/001465832. Acesso em: 10 abr. 2020.

CARNEIRO, Sueli. Enegrecer o feminismo: a situação da mulher negra na América Latina a partir de uma perspectiva de gênero. Geledés, 6 mar. 2011. Disponível em: https://www.geledes.org.br/enegrecer-o-feminismo-situacao-da-mulher-negra-na-america-latina-partir-de-uma-perspectiva-de-genero/. Acesso em: 10 nov. 2023.

COMPAGNON, Antoine. O autor. In: COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e senso comum. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2003. p. 47-96.

CUTI. Literatura negro-brasileira. São Paulo: Selo Negro, 2010.

ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 1993a

ECO, Umberto. Interpretação e Sobreinterpretação. Lisboa: Presença, 1993b.

EM TEXTOS inéditos, escritores expressam desejos para 2020. O Globo, 31 dez. 2019. Disponível em: https://oglobo.globo.com/cultura/emtextos-ineditos-escritores-expressam-desejos-para-2020-1-24165702. Acesso em: 13 out. 2023.

EVARISTO, Conceição. Da grafia-desenho de minha mãe um dos lugares de minha escrita. In: ALEXANDRE, Marcos Antônio (org.). Representações performáticas brasileiras: teorias, práticas e suas interfaces. Belo Horizonte: Mazza, 2007. p. 16-21.

EVARISTO, Conceição. Gênero e etnia: uma escre(vivência) de dupla face. In: MOREIRA, Nadilza; SCHNEIDER, Liane (org.). Mulheres no mundo: etnia, marginalidade, diáspora. João Pessoa: Ideia; Ed. UFPB, 2005. p. 218-241.

GARUBA, Harry. Explorações no realismo animista: notas sobre a leitura e a escrita da literatura, cultura e sociedade africana. Tradução: Elisângela da Silva Tarouco. Nonada: Letras em Revista, Porto Alegre, v. 2, n. 19, p. 235-256, 2012.. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5124/512451673021.pdf. Acesso em: 12 nov. 2023.

GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

MBEMBE, Achille. Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção e política da morte. São Paulo: n-1, 2018.

MIRANDA, Fernanda R. Silêncios prEscritos: estudo de romances de autoras negras brasileiras – 1859-2006. Rio de Janeiro: Malê, 2019.

MORRISON, Toni. A origem dos outros: seis ensaios sobre racismo e literatura. Tradução: Fernanda Abreu. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

MOUTINHO, Marcelo (org.). Contos de axé: 18 histórias inspiradas nos arquétipos dos orixás. Rio de Janeiro: Malê, 2021.

NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. São Paulo: Perspectivas, 2016.

NASCIMENTO, Daniela Galdino; SOUZA, Florentina da Silva. LIJAFRO: propriedades disjuntivas e autoria negra como posicionamento a contrapelo. In: OLIVEIRA, Maria Anória de Jesus; SANTIAGO, Ana Rita (org.). Literaturas Afro-brasileira e Africanas: produção, ensino e possibilidades. Campinas: Mercado das Letras, 2020. p. 239-266.

NASCIMENTO, Solange Aparecida do; ABIB, Pedro Rodolpho Jungers. Cosmogonia africana: a resistência das religiões africanas na contemporaneidade. Escritas, [s. l.], v. 8, n. 1, p. 88-106, 2016. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/2463/8843. Acesso em: 26 set. 2022.

NOGUEIRA, Sidnei. Intolerância religiosa. São Paulo: Pólen, 2020.

RIBEIRO, Djamila. Lugar de fala. São Paulo: Pólen, 2019.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do Pensamento Abissal: Das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MESESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2009. p. 23-72.

SANTIAGO, Ana Rita. A autoria negro-feminina no Brasil e em Moçambique: algumas possibilidades e desafios ao ensino de literaturas. In: OLIVEIRA, Maria Anória de Jesus; SANTIAGO, Ana Rita (org.). Literaturas Afro-brasileira e Africanas: produção, ensino e possibilidades. Campinas: Mercado das Letras, 2020. p. 143-164.

SEGATO, Rita. Crítica da colonialidade em oito ensaios e uma antropologia por demanda. Tradução: Danielli Jatobá; Danú Gotijo. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

SOYINKA, Wole. Myth, Literature, and The African World. Londres: Cambridge University Press, 1976.

SOUZA, Florentina da Silva. Lutando contra o silenciamento. In: MIRANDA, Fernanda Rodrigues. Silêncios prEscritos: estudo de romances de autoras negras brasileiras – 1859-2006. Rio de Janeiro: Malê, 2019. p. 5-14.

SOUZA, Lívia Natália de. As férias fantásticas de Lili. São Paulo: Ciclo Contínuo, 2018.

SPIVAK, G. C. Pode o subalterno falar? Tradução: Sandra Regina Goulart Almeida; Marcos Pereira Feitosa; André Pereira. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2010.

TOKARCZUK, Olga. O narrador sensível. Tradução: Alcione Nawroski. História Debates e Tendências, Passo Fundo, v. 20, n. 3, p. 191-209, 2020. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rhdt/article/view/11658/114115370. Acesso em: 10 nov. 2023.

VARGAS, Débora Jael R.; SILVEIRA, Regina da Costa da. O insólito na literatura e a cosmovisão africana. Letras & Letras, [s. l.], v. 30, n. 1, p. 207-218, 2014. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/27411/16344. Acesso em: 29 set. 2022.

Published

2023-11-30

How to Cite

Costa Sousa, R. L., & Buenos Aires de Carvalho, D. (2023). The thematic of religions of African and Afro-Brazilian matrices through the presence of orixás in contemporary black-Brazilian childish narrative: : an analysis of As férias fantásticas de Lili (2018), by Lívia Natália, according to the decolonial perspectives. Letrônica, 16(1), e44331. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2023.1.44331

Issue

Section

LITERATURA INFANTIL E JUVENIL CONTEMPORÂNEA