Representation of psychological violence against children and its overcoming in Corda bamba, by Lygia Bojunga

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2023.1.44269

Keywords:

Culture, Literature, Psychological violence, Identity, Child

Abstract

This article aims to investigate the representation of violence against children in the children’s literature work Corda bamba (2018), by Lygia Bojunga. Violence is understood as any action that annihilates or reduces someone’s dignity, an aspect that, as part of the relationship between individuals, makes the conception of identities present. As the child, in his relationship with the adult, is viewed as another, violence against this social group is conceived from the perspective of identity constitution. Corda Bamba (2018) is analyzed from this angle, as a narrative in which psychological violence against children and the denial of their identity are manifested under a false veil of care and protection. The article demonstrates that Lygia Bojunga makes use of narrative strategies and the symbolism of language to compose her text, which, although it allows for different interpretations, requires the reader to position himself in the face of the treatment given to the child, transforming it into an object of knowledge and of reflection on the represented reality

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Santos da Silveira Fernandes, Universidade Feevale, Programa de Pós-Graduação em Processos e Manifestações Culturais, Novo Hamburgo/RS, Brasil.

Has a master's degree in the Postgraduate Program University Cultural Processes and Manifestations Feevale (2022) and a Bachelor's degree in Literature – Portuguese/English by the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do South (2020). Active from 2018 to 2022 as a teacher at State Public Network of Rio Grande do Sul. He is a scholarship holder CAPES Doctorate in the Postgraduate Program in Cultural Processes and Manifestations.

 

Juracy Assmann Saraiva, Universidade Feevale, Programa de Pós-Graduação em Processos e Manifestações Culturais, Novo Hamburgo/RS, Brasil.

Professor and researcher at Feevale University, CNPq Productivity Fellow and Coordinator from the research group “Fiction by Machado de Assis: poetic system and context”. Among his productions that have children's literature as their theme, stand out the book Literature at school: proposals for teaching fundamental (2006), published by Editora Artmed, the organization of the book Texto Literário – Response to reader training challenge (2017), published by Oikos Editora, and countless articles.

References

BARTHES, Roland. Introdução à análise estrutural da narrativa. In: BARTHES, Roland et al. Análise estrutural da narrativa. Tradução: Maria Zélia Cardoso Pinto. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 19-62.

BOJUNGA, Lygia. Corda bamba. Ilustrações: Regina Yolanda. 25. ed. Rio de Janeiro: Casa Lygia Bojunga, 2018.

BOSI, Alfredo. Colônia, culto e cultura. In: BOSI, Alfredo. Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 1992. p. 11-63.

BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 3 nov. 2021.

BRASIL. Ministério da Mulher, da Família e dos Direitos Humanos. Disque Direitos Humanos: Relatório 2019. Brasília: MMFDH, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/centrais-de-conteudo/disque-100/relatorio-2019_disque-100.pdf. Acesso em: 9 set. 2020.

CHARAUDEAU, Patrick. Identidade social e identidade discursiva: o fundamento da competência comunicacional. Tradução: Márcia Pietroluongo. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Tradução: Vera da Costa e Silva. 35. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2021.

DE ANTONI, Clarissa. Abuso emocional parental contra crianças e adolescentes. In: HABIGZANG, Luísa Fernanda; KOLLER, Silvia Helena. Violência contra crianças e adolescentes: teoria, pesquisa e prática. Porto Alegre: Artmed, 2012. p. 33-40.

DESLANDES, Suely Ferreira; ASSIS, Simone Gonçalves de; SANTOS, Nilton César dos. Violência envolvendo crianças no Brasil. In: BRASIL. Ministério da Saúde. Impacto da violência na saúde dos brasileiros. Brasília, DF: MS, 2005. p. 43-67.

HELLER, Eva. A psicologia das cores: como as cores afetam a emoção e a razão. São Paulo: Gustavo Gili, 2013.

LARROSA, Jorge. O enigma da infância. In: LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Tradução: Alfredo Veiga Neto. São Paulo: Autêntica, 2017. p. 183-197.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Violência contra crianças e adolescentes: questão social, questão de saúde. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, Boa Vista, v. 1, n. 2, p. 91-102, 2001.

SARAIVA, Juracy Assmann; MÜGGE, Ernani. Literatura na escola: propostas para o ensino fundamental. Porto Alegre: Artmed, 2006.

SARAIVA, Juracy. Narrativa literária: aspectos composicionais e significação. In: SARAIVA, Juracy. Literatura e alfabetização: do plano do choro ao plano da ação. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 51-61.

Published

2023-11-30

How to Cite

Santos da Silveira Fernandes, A., & Assmann Saraiva, J. (2023). Representation of psychological violence against children and its overcoming in Corda bamba, by Lygia Bojunga. Letrônica, 16(1), e44269. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2023.1.44269

Issue

Section

LITERATURA INFANTIL E JUVENIL CONTEMPORÂNEA