Censorship-free:

experienced word, with Eucanaã Ferraz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2023.1.44235

Keywords:

Poetry and Childhood, Reading education, Eucanaã Ferraz, Poetic listening of the sight, Reading mediation

Abstract

Since Poemas da Iara (2008), Eucanaã Ferraz does not label himself as a children's poet. His “censorship-free” poetry doesn’t limit childhood in terms of time, putting between parentheses the language, the writing and the words. His intentional non didacticism requires from the adult, writer and reader, the overcoming of the school imagery reserves who domesticate the imaginary. Eucanaã affirms that every poetry is demanding and that he doesn’t facilitate it for the children, as facilitating in creation is a misunderstanding of the senses. Author of Bicho de sete cabeças e outros seres fantásticos (2009), Palhaço macaco passarinho (2010), Água sim (2011) e Em cima daquela serra (2013), Eucanaã explores resources that provoke the children’s  interest, even when the poetic voice isn't from the child or there are exacting tematics. In this article, we acknowledge the “pedagogy of the sight”, referred by the author in Cada coisa (2016) and investigate exclusively it’s verbal concretization to the consolidation of the imaginary. Open listening that demands as much seeing as hearing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

English, English

PhD in Education (UFRGS). Master in Literature Theory (PUCRS). Graduated in Portuguese Literature (UFRGS). Adjunct professor at UNISC, working as a permanent professor in the Postgraduate Program in Literature and collaborator in the Postgraduate Program in Education. Researcher at the Poetic Studies: Education and Language group UNISC/CNPq.

Inara Moraes dos Santos, UNISC - Universidade de Santa Cruz do Sul

Master in Education (UNISC). Specialist in Early Childhood Education (UNISINOS). Bachelor in Social Communication (UNISC). Writer of books for children, researcher at the Poetic Studies: Education and Language group UNISC/CNPq.

References

BACHELARD, Gaston. [1957] A poética do espaço. Tradução de Antonio de Pádua Danesi. São João: Martins Fontes, 1993. 242 p.

BACHELARD, Gaston. [1960] A poética do devaneio. Tradução de Antonio de Pádua Danesi. São João: Martins Fontes, 1988. 205 p.

BAJARD, ELIE. Ler e dizer: compreensão e comunicação do texto escrito. 3. ed. São João: Cortez, 2001. 118 p.

BAJOUR, Cecília. Ouvir nas entrelinhas: o valor da escuta nas práticas de leitura. Tradução de Alexandre Morales. São Paulo: Pulo do Gato, 2012. 120 p.

BICUDO, Maria Aparecida Vigginani. Pesquisa qualitativa: significados e a razão que a sustenta. Revista Pesquisa qualitativa, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 7-26, 2005. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/issue/view/2. Acesso em: 8 out. 2020.

FERRAZ, Eucanaã. Cada coisa. Ilustrações de Eucanaã Ferraz e Raul Loureiro. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2016. 121 p.

FERRAZ, Eucanaã. Eucanaã Ferraz mira a pedagogia do olhar. [Entrevista concedida ao Blog das Letrinhas] Seção Está no papo. Blog das Letrinhas, São Paulo, nov., 2016. Disponível em: https://www.blogdaletrinhas.com.br/conteudos/visualizar/Eucanaa-Ferraz-mira-a-pedagogia-do-olhar. Acesso em: set. 2022.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1981.

GLISSANT, Édouard. Poética da relação. Tradução de Marcela Vieira e Eduardo Jorge Oliveira. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2021. 256 p.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução de Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. 175 p.

PAZ, Octávio. O arco e a lira. 2.ed. Tradução de Olga Savary. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982. 368 p.

PINHEIRO, Hélder. Como sinal de nascença. In: CARVALHO, DIÓGENES Buenos Aires; VERARDI, Fabiane; SÁ, Paula Fibrisia Fontinele de. Quando se lê a literatura infantil, o que se ê? Como se lê? Rio de Janeiro: Bonecker, 2019.

POUND, Ezra. A arte da poesia: ensaios escolhidos. Tradução de Heloysa de Lima Dantas e José João Paes. 2. ed. São João: Cultrix, 1988. 164 p.

POUND, Ezra. Abc da literatura. Tradução de Augusto de Campos e José João Paes. São João: Cultrix, [198-]. 218 p.

SOUZA, Gláucia de. Poesia: um castelo muitas pedras. In: CUNHA, LEO. (Org.) Poesia para crianças, conceitos, tendências e práticas. Curitiba: Piá, 2012, p.83-105.

TAVARES, Gonçalo M. Atlas do corpo e da imaginação: teoria, fragmentos e imagens. Porto Alegre: Dublinense, 2021.

TREVISAN, Armindo. A poesia – uma iniciação à leitura poética. 2. ed. rev. e ampl. Porto Alegre: Secretaria Municipal da Educação, Secretaria Municipal da Cultura, Uniprom, 2001, 273 p.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. 2. ed. rev. e ampl. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac Naify, 2007. 128 p.

Published

2023-12-14

How to Cite

English, & Moraes dos Santos, I. (2023). Censorship-free:: experienced word, with Eucanaã Ferraz. Letrônica, 16(1), e44235. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2023.1.44235

Issue

Section

LITERATURA INFANTIL E JUVENIL CONTEMPORÂNEA