The possible utopia

Estela sem Deus, by Jeferson Tenório as a formation romance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2023.1.44214

Keywords:

Formation novel, Bildungsroman, Youth Literatura, Utopia, Fracturing Themes

Abstract

Estela sem Deus, a work by Jeferson Tenório released in 2018 by publisher Zouk and re-released in 2022 by publisher Companhia das Letras, tells the story of Estela, a thirteen-year-old black girl, whose childhood cannot be full, as she needs to deal with the responsibilities of the world of work and survival. The plot follows the development of the character, from thirteen to sixteen years old, during the late 1980s and early 1990s, transiting between Rio Grande do Sul and Rio de Janeiro. Racial discrimination, gender violence, social prejudice, misery are some of the defined contours of his trajectory. In this work, we propose an analysis of the work relating the concept of Formation Novel, the Bildungsroman (MORETTI, 2020; LUKÁCS, 2000, PINTO, 1990). To do so, we will dialogue with other concepts such as space-metaphor (GULLÓN, 1980), Utopia (BENTIVOGLIO, 2020), and the female Bildungsroman (PINTO, 1990). Our goal is to characterize the way a character goes through a transformational journey during the narrative, which characterizes a Bildungsroman. However, Estela, being a young black woman, does not carry out a journey of perfect completion, with utopian contours, as in the novel of formation. The proposal to read this story as a novel about the formation of a young black woman presents a potential for bringing the work closer to young studies, allowing a dialogue with contemporaries of Brazilian youth literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Afonso Barth, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Uberlândia, MG, Brasil.

Doutor em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (UEM/2019). Mestre em Letras pela Universidade de Passo Fundo (UPF/2016) na linha de Leitura e Formação do Leitor. Possui graduação em Letras (Língua Portuguesa e Língua Espanhola e respectivas literaturas) pela Universidade de Passo Fundo (UPF/2012). Professor Adjunto-A vinculado ao Núcleo de Teoria Literária e Literaturas de Língua Portuguesa (NUCLIT) do Instituto de Letras e Linguística (ILEEL) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Pesquisador no Grupo do CNPq “FORPROLL: Formação de Professores de Línguas e Literatura”. Atua principalmente nos seguintes temas: Literatura Juvenil, Literatura Infantil, Sagas Fantásticas, Formação de Leitores, Letramento Literário, Formação de Professores, Ensino de Língua Portuguesa, Ensino de Literatura, Multimodalidade.

Fabiane Verardi, Universidade de Passo Fundo (UPF), Passo Fundo, RS, Brasil.

Possui graduação em Letras pela Universidade de Passo Fundo (1991), mestrado em Letras (Teoria Literária) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1999), doutorado em Letras (Teoria Literária) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2004) e pós-doutorado pela Universidade de Coimbra (2019). Atualmente, é professora Titular III da Universidade de Passo Fundo, no curso de Letras, no Programa de Pós-Graduação em Letras e Coordenadora das Jornadas Literárias de Passo Fundo. Desenvolve projetos na linha de pesquisa de Leitura e Formação de Leitor, focalizando seus trabalhos na questão da leitura na escola, metodologias de ensino da literatura infantil e juvenil. É líder do Grupo de Pesquisa CNPq: Sobre Ensino de Literatura.

References

ANDRUETTO, María Teresa. Por uma literatura sem adjetivos. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.

BENTIVOGLIO, Julio. O futuro das utopias e das distopias em tempos presentistas. Esboços: histórias em contextos globais, v. 27, n. 46, p. 390-404, 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7976.2020.e73090

CRUVINEL, Larissa Warzocha Fernandes. Narrativas juvenis brasileiras: em busca da especificidade do gênero. 2009. 190f. Tese (Doutorado em Letras e Linguística) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.

GULLÓN, Ricardo. Espacio y novela. Barcelona: Antoni Bosch, 1980.

LUKÁCS, Georg. A teoria do romance. São Paulo: Duas Cidades, 2000.

MAAS, Wilma Patrícia. O cânone mínimo: o Bildungsroman na história da literatura. São Paulo: Unesp, 2000.

MORE, Thomas. Utopia I. Brasília: UnB, 2004.

MORETTI, Franco. O romance de formação. São Paulo: Todavia, 2020.

PINTO, Cristina Ferreira. O Bildungsroman feminino: quatro exemplos brasileiros. São Paulo: Perspectiva, 1990.

SCHWANTES, Cíntia. Dilemas da representação feminina. OPSIS, v. 6, p. 7-19, 2006. DOI: https://doi.org/10.5216/o.v6i1.9308

TENÓRIO, Jeferson. As migrações de si e o estrangeiro revelado: a busca da alteridade na construção do romance Estela sem Deus. Aquelarre: Revista de Literatura Infantil y Juvenil, n. 8, p. 1-8, 2020.

TENÓRIO, Jeferson. Estela Sem Deus. Porto Alegre: Zouk, 2018.

TOFALINI, Luzia Aparecida Berloffa. Silêncios e literatura: construções de sentido em Jerusalém. Maringá: Eduem, 2020

Published

2023-07-13

How to Cite

Barth, P. A., & Verardi, F. (2023). The possible utopia: Estela sem Deus, by Jeferson Tenório as a formation romance. Letrônica, 16(1), e44214. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2023.1.44214

Issue

Section

LITERATURA INFANTIL E JUVENIL CONTEMPORÂNEA