How can rhymes in children's poems stimulate children in literacy in their phonological and linguistic awareness?

Results of a qualitative research with a group of first grade in primary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.2.38748

Keywords:

Phonological awareness, Linguistic awareness, Rhymes, Literacy process, Qualitative research

Abstract

The present study aimed to investigate the effect of rhyme contained in children's poems as a trigger for analysis at different levels of linguistic awareness - phonological, morphological, syntactic, semantic, textual and pragmatic -, promoting the expansion of important notions about language for learning to read and write in the literacy process. The data were obtained through transcriptions of poetry workshops held in a first year class of Elementary School that were analyzed qualitatively. The moments of reflection on the object of the study were identified and categorized in a table. From the choice of the most frequent types of behavior, it was possible to recognize and draw up a profile of the skills that require more stimulation during the literacy period.

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Author Biographies

Clarice Lehnen Wolff, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil

Doutora em Letras pela PUCRS, em Cognição e Linguagem. Mestrado em Letras pela PUCRS, em Psicolinguística. Fonoaudióloga do Curso de Fonoaudiologia da UFRGS. Coordenadora adjunta dos programas de extensão: Aletra-RS, Formação Clínica em Fonoaudiologia: aspectos interdisciplinares, Saúde Auditiva na Escola. Pesquisadora do grupo de pesquisa ALETRA - UFRGS.

Tâmis Gorbing Bastarrica, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil

Especializanda em Linguagem com Enfoque nos Distúrbios de Linguagem, Aprendizagem e na Atuação em Âmbito Educacional pela Cefac; e em Transtorno do Espectro Autista para Fonoaudiologia pela CBI of Miami. Colaboradora dos projetos de extensão Aletra-rs e Formação Clínica em Fonoaudiologia: aspectos interdisciplinares (UFRGS). Especialização em Estimulação Precoce pela Unicampo. Graduada em Fonoaudiologia pela UFRGS. Experiência clínica em alterações da linguagem, dificuldades de leitura e escrita, processamento auditivo, reabilitação auditiva e motricidade orofacial.

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Published

2021-06-18

How to Cite

Wolff, C. L., & Bastarrica, T. G. (2021). How can rhymes in children’s poems stimulate children in literacy in their phonological and linguistic awareness? Results of a qualitative research with a group of first grade in primary school. Letrônica, 14(2), e38748. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.2.38748