The The guessing game and the literary text

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.2.38744

Keywords:

Reading, Processing, Cognition, Guessing Game, Divination

Abstract

This article aims, through the reading and analysis of a participant, to exemplify how the cognitive game of divination, originally guessing game, by Goodman (1976), can be presented in a concrete way. For this article, the short story “O Homem da Favela”, by Manuel Lobato, was used, which presents a narrative that requires the reader to understand and pay attention to the facts narrated. The article is organized in order to present the theoretical foundation related to reading and comprehension. Next, it is demonstrated through the reading of a reader, a possible way to the path of understanding, establishing connections between the linguistic traits of the text and its previous knowledge. Finally, the final considerations about the reading procedure in the light of the theory used are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Brendom da Cunha Lussani, Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC), Santa Cruz do Sul, RS, Brasil

Mestre em Linguística pela Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; doutorando em Letras, na Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC), em Santa Cruz do Sul, RS, Brasil; professor de Língua Portuguesa da Rede Pública Estadual do Rio Grande do Sul, em Santa Clara do Sul, RS, Brasil.

Roberta Silveira Carvalho, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Mestra em Linguística pela Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; professora de Língua Portuguesa da Rede Pública Estadual do Rio Grande do Sul, em Porto Alegre, RS, Brasil.

References

DEHAENE, Stanislas. Os neurônios da leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Porto Alegre: Penso, 2012.

DELL’ISOLA, Regina Lúcia Péret. Leitura: inferências e contexto sociocultural. Belo Horizonte: Formato Editorial, 2001.

GIASSON, Jocelyne. A compreensão na leitura. 2. ed. Tradução de Maria José Frias. Porto: ASA, 2000.

GOODMAN, Kenneth S. Um jogo psicolinguístico de adivinhação. In: SINGER, Harry; RUDDELL, Robert B. (org.) Theoretical models and processes of reading. v. 2. Newark: International Reading Association, 1976. p. 259-271.

GOODMAN, Kenneth S. Unidade na leitura: um modelo psicolingüístico transacional. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 26, n. 4, p. 9-43, dez. 1991.

LOBATO, Manoel. O homem da favela. In: LEITE, Alcione Ribeiro (org.). O fino do conto. Belo Horizonte: RHJ, 1989.

PEREIRA, Vera Wannmacher. A predição na teia de estratégias de compreensão leitora. Confluência, Rio de Janeiro. v. 1, p. 81-91, 2012.

PEREIRA, Vera Wannmacher. Arrisque-se... Faça seu jogo. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 37, n. 2, p. 47-63, jun. 2002.

PEREIRA, Vera Wannmacher; AMODEO, Maria Tereza. O desejável jogo cognitivo de adivinhação na leitura de A carteira, de Machado de Assis. Acta Scientiarum: Language and Culture, Maringá, v. 36, n. 4, p. 437-449, nov. 2014. https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v36i4.22709

PEREIRA, Vera Wannmacher; SANTOS, Thais Vargas dos. Estratégia de leitura de predição na escola: uso e consciência linguística no seu uso. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 17, n. 3, p. 361-380, set./dez., 2017. https://doi.org/10.1590/1982-4017-170305-2117

PICCINI, Maurício da Silveira; PEREIRA, Vera Wannmacher. Preditibilidade: um estudo fundado pela Psicolingüística e pela Informática. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 41, n. 2, p. 305-324, 2006.

SMITH, Frank. Compreendendo a leitura: uma análise psicolinguística da leitura e do aprender a ler. 4. ed. Tradução de Daise Batista. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VAN DIJK, Teun A. La ciencia del texto: un enfoque interdisciplinario. Barcelona: Paidós, 1978.

Published

2021-06-18

How to Cite

Lussani, B. da C., & Carvalho, R. S. . (2021). The The guessing game and the literary text. Letrônica, 14(2), e38744. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.2.38744