Information literacy practices in times of semiotic infodemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2020.4.37510

Keywords:

Information literacy, Fake news, Informational disorder, Semiotic infodemic, Covid-19

Abstract

In an era where information is made available essentially on digital media, where reading occurs mainly on virtual platforms and where readers and writers are globally connected, this article evokes the concept of information literacy. For that, the concepts of initial reading instruction and literacy, proposed by Lemos (2002), Pinto (2008) and Soares (2010), are presented. Subsequently, the phenomenon of informational disorder is contextualized, which leads to a state of semiotic infodemic. The phenomenon is illustrated by the presentation of news related to the emergence, in Brazil, of the new coronavirus, which caused Covid-19, in March 2020. The text points to the need to promote initiatives for skills development that contribute to the consolidation of information literacy practices, aimed especially at teachers and students.

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Author Biographies

Gabriela Fernanda Cé Luft, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutora em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS. Brasil. Professora de Língua Portuguesa e Literatura Brasileira no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia
do Rio Grande do Sul (IFRS) – Campus Porto Alegre, em Porto Alegre, RS, Brasil

Filipe Xerxeneski da Silveira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Mestre em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Doutorando em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Bibliotecário do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) – Campus Porto Alegre, em Porto Alegre, RS, Brasil.

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Published

2020-10-08

How to Cite

Luft, G. F. C., & da Silveira, F. X. (2020). Information literacy practices in times of semiotic infodemic. Letrônica, 13(4), e37510. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2020.4.37510