An eye on the screen, the other on the reader
Multimodality in Libras storytelling via digital means
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2020.4.37484Keywords:
Sign language, Storytelling, Videos, MultimodalityAbstract
The digital mean might be seen as a mediating tool in the teaching action for the build up of new knowledge. For deaf users, specifically, this mean promotes the development of meaning attribution in different levels. Thus, in Libras storytelling the digital mean faors the access of deaf readers to a diverse literary pool, empowering their literary aesthetical development. In such context, we aim to discuss multimodal aspects and their pontentialities in the reading development of deaf subjects, present in the storytelling videos in Brazilian Sign Language (Libras). For such, we analyze the storytellinfg video The man who loved boxes (1997), of the channel Mãos Aventureiras, available in YouTube. In our study we considered multimodality aspects, following the directives by Gualberto and Santos (2019) and Sisto (2012), to verify the characterizing elemens of the storytelling; Peixoto and Possebon (2018), specifically, to work on sign language literature; and Santaella (2012) to appoarch the plastic elements of the image. The results derived from our analysis suggest that the performance of the storyteller, the usage of physical bools, the framing of the video, the en-vironment, the colors, the dynamics between the storyteller and the image, all construct the meanings of the story. All such elements when united make the video a multimodal support that favors the narrated literary text comprehension. The yielded results demonstrate that the several elements that composes the Libras storytelling video in the digital mean requires an attentive and interactive posture of the deaf reader, which potentially affects their literary development.
Downloads
References
ALVES, A. C.; KARNOPP, L. O surdo como contador de histórias. In: LODI, A. et al. Letramento e minorias. Porto Alegre: Mediação, 2002.
BARBOSA, Vânia Soares; ARAÚJO, Antônia Dilamar; ARAGÃO, Claudene de Oliveira. Multimodalidade e multiletramentos: análise de atividades de leitura em meio digital. RBLA, Belo Horizonte, v. 16, n. 4, p. 623-650, out./dez. 2016. http://dx.doi.org/10.1590/1984-639820169909
BERNARDINO, Elidéia Lúcia Almeida. O uso de classificadores na língua de sinais brasileira. Revel, [s. l.], v. 10, n. 19, 2012. ISSN 1678-8931. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/230838666_O_uso_de_classificadores_na_Lingua_de_Sinais_Brasileira. Acesso em: 26/03/2020.
BUSATTO, Cléo. A arte de contar histórias no século XXI: tradição e ciberespaço. 4.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
CHAUÍ, Marilena. Convite à filosofia. São Paulo: Ática, 1999.
GIRARDELLO, Gilka. Uma clareira no bosque: contar histórias na escola. Campinas, SP: Papirus, 2014.
GUALBERTO, Clarice Lage; SANTOS, Zaíra Bonfante dos. Multimodalidade no contexto brasileiro: um estado de arte. DELTA, São Paulo, v. 35, n.2, p. 01-30. Ago. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/1678-460x2019350205
GUIMARÃES, Ângelo de Moura; DIAS, Reinildes. Ambientes de aprendizagem: reengenharia da sala de aula. In: COSCARELLI, Carla Viana. (org). Novas tecnologias, novos textos, novas formas de pensar. 3.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
KARNOPP, Lodenir. Literatura Surda. Curso de Licenciatura em Letras/Libras na Modalidade a Distância. Universidade Federal de Santa Catarina, 2008.
KING, Stephen Michael. O homem que amava caixas. São Paulo: Brinque-Book, 1997
LIMA, Manolita Correia. Monografia: a engenharia da produção acadêmica. 2. ed. rev. atual. São Paulo: Saraiva, 2008.
MÃOS AVENTUREIRAS. O homem que amava caixas. Edição Camila Vargas. Idealizadora Carolina Hessel. [S. I.: s. n.], 2018. 1 vídeo (4 m 1s). Publicado pelo canal Mãos Aventureiras. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=hdcuhB6xHlI&t=145s. Acesso em: 06 fev. 2020.
MÜLLER, Janete Inês; KARNOPP, Lodenir Becker. Literatura surda: representações em produções editoriais. Revista Educação em Questão, Natal, v. 55, n. 44, p. 121-143. abr./jun. 2017. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n44ID12196
PEIXOTO, Janaína Aguiar; POSSEBON, Fabrício. A heterogeineidade nas produções literárias da comunidade surda brasileira. In: PEIXOTO, Janaína Aguiar; Vieira, Maysa Ramos (org.). Artefatos culturais do povo surdo: discussões e reflexões. João Pessoa: Sal da Terra, 2018. p. 77-88.
PEREIRA, Danielle Cristina Mendes; MUNIZ, Valéria Campos. Surdos em um mundo multimodal: um olhar sobre os elos entre ensino e língua portuguesa e novos gêneros textuais. Democratizar (FAETEC), Rio de Janeiro, v. 8, n.1, p. 13-24. Ago./Dez., 2015. Disponível em: faeterj.petropolis.edu.br/democratizar/index.php/dmc/issue/archive. Acesso em: dez. 2019.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani César de. Metodologia do trabalho científico. 2. ed. Novo Hamburgo: Freevale, 2013.
QUADROS, Ronice Müller de. Educação de surdos: a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.
SANTAELLA, Lucia. Leitura de imagens. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2012.
SANTOS, Zaíra Bonfante dos; PIMENTA, Sônia Maria Oliveira. Da semiótica social à multimodalidade: a orquestração de significados. Cadernos de Semiótica Aplicada, [s. l.], v. 12, n. 2. p. 295-324, 2014. https://doi.org/10.21709/casa.v12i2.7243
SILVA. Arlete Batista da. Literatura infantil em língua de sinais e a educação literária do leitor surdo. Diadorim. Rio de Janeiro, revista 18, v. 1, p. 28-43. jan./jun. 2016. https://doi.org/10.35520/diadorim.2016.v18n1a4731
SILVEIRA, Carolina Hessel; LOPES, Luciane Bresciani. Mãos aventureiras: literatura em língua de sinais. Revista Ecos, [s. l.], v. 24, Ano 15, nº 01, p. 41-62, 2018. https://doi.org/10.30681/23163933v24i012162
SISTO, Celso. Textos e pretextos sobre a arte de contar histórias. 3.ed. rev. e ampl. Belo Horizonte: Aletria, 2012.
SUTTON-SPENCE, Rachel; KANEKO, Michiko. Introducing sign language literatura: foklore e creativity. London: Palgrave Editora, 2016.
TIERNO, Giuliano. (org.). A arte de contar histórias. 1. ed. São Paulo: Ícone, 2010.
ZACHARIAS, Valéria Ribeiro de Castro. Letramento digital: desafios e possibilidades para o ensino. In: COSCARELLI, Carla Viana. (org.). Tecnologias para aprender. São Paulo: Parabóla Editorial, 2016, p. 15-29.
ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino da literatura.Curitiba: InterSaberes, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Letrônica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Letrônica implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letrônica as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.