An eye on the screen, the other on the reader

Multimodality in Libras storytelling via digital means

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2020.4.37484

Keywords:

Sign language, Storytelling, Videos, Multimodality

Abstract

The digital mean might be seen as a mediating tool in the teaching action for the build up of new knowledge. For deaf users, specifically, this mean promotes the development of meaning attribution in different levels. Thus, in Libras storytelling the digital mean faors the access of deaf readers to a diverse literary pool, empowering their literary aesthetical development. In such context, we aim to discuss multimodal aspects and their pontentialities in the reading development of deaf subjects, present in the storytelling videos in Brazilian Sign Language (Libras). For such, we analyze the storytellinfg video The man who loved boxes (1997), of the channel Mãos Aventureiras, available in YouTube. In our study we considered multimodality aspects, following the directives by Gualberto and Santos (2019) and Sisto (2012), to verify the characterizing elemens of the storytelling; Peixoto and Possebon (2018), specifically, to work on sign language literature; and Santaella (2012) to appoarch the plastic elements of the image. The results derived from our analysis suggest that the performance of the storyteller, the usage of physical bools, the framing of the video, the en-vironment, the colors, the dynamics between the storyteller and the image, all construct the meanings of the story. All such elements when united make the video a multimodal support that favors the narrated literary text comprehension. The yielded results demonstrate that the several elements that composes the Libras storytelling video in the digital mean requires an attentive and interactive posture of the deaf reader, which potentially affects their literary development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexsandra Melo Araújo, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), Campina Grande, PB, Brasil

Mestre em Linguagem e Ensino pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), em Campina Grande, PB, Brasil; licenciada em Letras/Libras pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA).

Márcia Tavares Silva, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), Campina Grande, PB, Brasil

Doutora em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), licenciada em Letras pela mesma instituição; professora adjunto III da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), em Campina Grande, PB, Brasil; e membro do quadro permanente do Programa de Pós-graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE) da mesma instituição

Risoneide Ribeiro Nascimento, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), Campina Grande, PB, Brasil

Mestre em Linguagem e Ensino pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), em Campina Grande, PB, Brasil; especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Faculdade Integral de Patos (FIP); e licenciada em Pedagogia pela UFCG, em Campina Grande, PB, Brasil.

References

ALVES, A. C.; KARNOPP, L. O surdo como contador de histórias. In: LODI, A. et al. Letramento e minorias. Porto Alegre: Mediação, 2002.

BARBOSA, Vânia Soares; ARAÚJO, Antônia Dilamar; ARAGÃO, Claudene de Oliveira. Multimodalidade e multiletramentos: análise de atividades de leitura em meio digital. RBLA, Belo Horizonte, v. 16, n. 4, p. 623-650, out./dez. 2016. http://dx.doi.org/10.1590/1984-639820169909

BERNARDINO, Elidéia Lúcia Almeida. O uso de classificadores na língua de sinais brasileira. Revel, [s. l.], v. 10, n. 19, 2012. ISSN 1678-8931. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/230838666_O_uso_de_classificadores_na_Lingua_de_Sinais_Brasileira. Acesso em: 26/03/2020.

BUSATTO, Cléo. A arte de contar histórias no século XXI: tradição e ciberespaço. 4.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

CHAUÍ, Marilena. Convite à filosofia. São Paulo: Ática, 1999.

GIRARDELLO, Gilka. Uma clareira no bosque: contar histórias na escola. Campinas, SP: Papirus, 2014.

GUALBERTO, Clarice Lage; SANTOS, Zaíra Bonfante dos. Multimodalidade no contexto brasileiro: um estado de arte. DELTA, São Paulo, v. 35, n.2, p. 01-30. Ago. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/1678-460x2019350205

GUIMARÃES, Ângelo de Moura; DIAS, Reinildes. Ambientes de aprendizagem: reengenharia da sala de aula. In: COSCARELLI, Carla Viana. (org). Novas tecnologias, novos textos, novas formas de pensar. 3.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

KARNOPP, Lodenir. Literatura Surda. Curso de Licenciatura em Letras/Libras na Modalidade a Distância. Universidade Federal de Santa Catarina, 2008.

KING, Stephen Michael. O homem que amava caixas. São Paulo: Brinque-Book, 1997

LIMA, Manolita Correia. Monografia: a engenharia da produção acadêmica. 2. ed. rev. atual. São Paulo: Saraiva, 2008.

MÃOS AVENTUREIRAS. O homem que amava caixas. Edição Camila Vargas. Idealizadora Carolina Hessel. [S. I.: s. n.], 2018. 1 vídeo (4 m 1s). Publicado pelo canal Mãos Aventureiras. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=hdcuhB6xHlI&t=145s. Acesso em: 06 fev. 2020.

MÜLLER, Janete Inês; KARNOPP, Lodenir Becker. Literatura surda: representações em produções editoriais. Revista Educação em Questão, Natal, v. 55, n. 44, p. 121-143. abr./jun. 2017. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n44ID12196

PEIXOTO, Janaína Aguiar; POSSEBON, Fabrício. A heterogeineidade nas produções literárias da comunidade surda brasileira. In: PEIXOTO, Janaína Aguiar; Vieira, Maysa Ramos (org.). Artefatos culturais do povo surdo: discussões e reflexões. João Pessoa: Sal da Terra, 2018. p. 77-88.

PEREIRA, Danielle Cristina Mendes; MUNIZ, Valéria Campos. Surdos em um mundo multimodal: um olhar sobre os elos entre ensino e língua portuguesa e novos gêneros textuais. Democratizar (FAETEC), Rio de Janeiro, v. 8, n.1, p. 13-24. Ago./Dez., 2015. Disponível em: faeterj.petropolis.edu.br/democratizar/index.php/dmc/issue/archive. Acesso em: dez. 2019.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani César de. Metodologia do trabalho científico. 2. ed. Novo Hamburgo: Freevale, 2013.

QUADROS, Ronice Müller de. Educação de surdos: a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.

SANTAELLA, Lucia. Leitura de imagens. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2012.

SANTOS, Zaíra Bonfante dos; PIMENTA, Sônia Maria Oliveira. Da semiótica social à multimodalidade: a orquestração de significados. Cadernos de Semiótica Aplicada, [s. l.], v. 12, n. 2. p. 295-324, 2014. https://doi.org/10.21709/casa.v12i2.7243

SILVA. Arlete Batista da. Literatura infantil em língua de sinais e a educação literária do leitor surdo. Diadorim. Rio de Janeiro, revista 18, v. 1, p. 28-43. jan./jun. 2016. https://doi.org/10.35520/diadorim.2016.v18n1a4731

SILVEIRA, Carolina Hessel; LOPES, Luciane Bresciani. Mãos aventureiras: literatura em língua de sinais. Revista Ecos, [s. l.], v. 24, Ano 15, nº 01, p. 41-62, 2018. https://doi.org/10.30681/23163933v24i012162

SISTO, Celso. Textos e pretextos sobre a arte de contar histórias. 3.ed. rev. e ampl. Belo Horizonte: Aletria, 2012.

SUTTON-SPENCE, Rachel; KANEKO, Michiko. Introducing sign language literatura: foklore e creativity. London: Palgrave Editora, 2016.

TIERNO, Giuliano. (org.). A arte de contar histórias. 1. ed. São Paulo: Ícone, 2010.

ZACHARIAS, Valéria Ribeiro de Castro. Letramento digital: desafios e possibilidades para o ensino. In: COSCARELLI, Carla Viana. (org.). Tecnologias para aprender. São Paulo: Parabóla Editorial, 2016, p. 15-29.

ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino da literatura.Curitiba: InterSaberes, 2012.

Published

2020-10-08

How to Cite

Araújo, A. M., Silva, M. T., & Nascimento, R. R. (2020). An eye on the screen, the other on the reader: Multimodality in Libras storytelling via digital means. Letrônica, 13(4), e37484. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2020.4.37484