The Periphery in Contemporary Brazilian Literature, an Exercise of Otherness
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2020.3.36979Keywords:
Otherness, Center, Periphery, Stereotype, ContemporaneityAbstract
The article analyzes ways of dealing with the themes of marginal/peripheral reality present in contemporary Brazilian short stories and poems, from the perspective of the “ex-centric” figures of society (HUTCHEON, 1998), historically silenced, relegated to the margins and circulating around that ideal type of accomplished man, named “Lord Everybody” (LANDOWSKI, 2002). Often conceived by stereotypical images (BHABHA, 1999), which have a real effect, al-though squinting and reducing, these figures live in an “ontological exile” (OUELLET, 2013), which is related to the “absence or narrowing of their space of existence or their field of belonging”. By discarding criteria of order of value, with a clear hierarchical tendency, rejecting dichotomous and Manichean positions, it is pro-posed to evaluate how literature can promote / or not the exercise of otherness by deconstructing / ratifying stereotypes generally associated with such figures.
Downloads
References
AQUINO, Marçal. Balaio. In: ANACAONA, Paula (org.). Eu sou favela. São Paulo: Nós, 2015.
BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora da Universidade Federal de Minas Gerais, 1999.
CANDIDO, Antonio. Iniciação à literatura brasileira. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2004.
DINHA. Onde escondemos o ouro. São Paulo: Me Parió Revolução, 2017.
DINHA. Grupo editoria global [online]. [S. l.]: Global Edito-ra, [201?]. Disponível em: https://globaleditora.com.br/autores/biografia/?id=1990. Acesso em: 11 maio 2019.
FERRÉZ. Ninguém é inocente em São Paulo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2006.
FREIRE, Marcelino. Contos negreiros. Rio de Janeiro: Record, 2005.
HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo: história, teoria, ficção. Rio de Janeiro: Imago, 1998.
Imbert, Patrick. Theories of inclusion and exclusion in knowledge-based societies: Canada and the Americas. Ottawa: University of Ottawa, 2008.
JOBIM, Tom. “O morro não tem vez”. Letras. Disponível em: https://www.letras.mus.br/tom-jobim/49053/. Acesso em: 10 maio 2019.
JUNIOR, Jupy. A Rainha Sensual - uma Análise do Fenômeno Xuxa. C-Legenda:Revista do Programa em Pós-graduação em Cinema e Audiovisual da Universi-dade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, v. 04, p. 1-36, 2001. https://doi.org/10.22409/c-legenda.v0i04.26123
Candido, Antonio. Literatura e Sociedade, Letra no 2. Rio de Janeiro: Faculdade de Letras da UFRJ, 1984. p. 239.
LANDOWSKI, Eric. Presenças do outro: ensaios de so-ciossemiótica. São Paulo: Perspectiva, 2002.
LIPOVESTSKY, Gilles. Tempo contra Tempo ou a Sociedade Hipermoderna. In: LIPOVESTSKY, Gilles; CHARLES, Sébas-tien. Os tempos hipermodernos. Lisboa: Edições 70, 2014.
OUELLET, Pierre. Palavras migratórias. In: HANCIAU, Nubia; DION, Sylvie (org.). A literatura na história a história na literatura: textos canadenses em tradução. Rio Grande: Editora da FURG, 2013.
PATROCÍCINIO, Paulo Roberto Tonani do. Escritos à margem: a presença de autores da periferia na cena literária brasileira. Rio de Janeiro: 7Letras, 2013.
PAZ, Octavio. O arco e a lira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982.
REYES, Alejandro. Vozes dos porões: a literatura perifé-rica/marginal do Brasil. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2013.
RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.
ROCHA, João César de Castro. A Guerra dos Relatos do Brasil Contemporâneo. Ou: a “dialética da mar-ginalidade”. Revista do Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, v. 32, p. 23-70, 2006.
SCHOLLHAMER, Karl Erik. Ficção brasileira contem-porânea. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.
SCHWARZ, Roberto (org.). Os pobres na literatura. São Paulo: Brasiliense, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Letrônica
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Letrônica implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letrônica as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.