The drug leaflet and its language: a study on the linguistic structures of genre

Authors

  • Carmelita Minelio da Silva Amorim Universidade Federal do Espírito Santo
  • Lúcia Helena Peyroton da Rocha Universidade Federal do Espírito Santo
  • Maria José Costa Instituto Alcina Costa de Apoio à Produção Pedagógica

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2015.2.20401

Keywords:

Passive Constructions, Textual Genre, Linguistic Functionalism.

Abstract

This article presents a study of passive constructions in drug leaflets produced in Brazil, considering the syntactic, semantic and pragmatic complexity of the Portuguese language in use, especially the efforts of their producers to meet the new requirements of the National Health Surveillance Agency (ANVISA), regulations standardized in 2009, which require, among other things, the use of a clearer and more objective language, ensuring that readers have access to safe and adequate information for the rational use of drugs. The objective of this research is to analyze the language used in the drug leaflet genre, attempting specifically to identify and discuss: a) the different language structures in the text of the selected leaflets; b) if and when agent deletion strategies are adopted. It was taken as an assumption that, in more formal and nonfiction texts, as it is the  case of the drug leaflet genre, the use of passive structures would be more frequent, with the deletion of the agent motivated by the easy retrieval of information made by people, based on their general pragmatic knowledge. The theoretical framework used starts with a historical overview with reflections on the traditional approach, moving to the formalistic approach to language, and adopting as reference the Linguistic Functionalism of Givón (1979, 1984, 1995), Shibatani (1985) and Furtado da Cunha (2000), as well as contributions from Textual Linguistics for the analysis of the genre. The corpus for the research was selected from the texts of leaflets collected digitally in the electronic list of drug leaflets made available in the ANVISA website as well as collected physically in drug packages found at home or in drugstores. We have decided to analyze the text of leaflets of the most common drugs in Brazil, taking as a standard those mentioned in the health website and listed for sale in popular drugstores, selected randomly among the best known and most easily found in Brazilian homes, with priority being given, in this study, to the leaflets designed to be read by patients, i.e., the lay public.

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Author Biographies

Carmelita Minelio da Silva Amorim, Universidade Federal do Espírito Santo

Tenho Graduação em Letras-Português e Especialização em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal do Espírito Santo, Mestrado e Doutorado em Letras/Linguística pela Universidade Federal Fluminense. Atuo como professora efetiva na Universidade Federal do Espírito Santo, principalmente, nos seguintes temas: Linguística Centrada no Uso, Aquisição da Linguagem, Gêneros Textuais, Sintaxe e Morfossintaxe.

Lúcia Helena Peyroton da Rocha, Universidade Federal do Espírito Santo

Sou licenciada em Letras Português pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Mestre em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP-Araraquara), Doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP-Araraquara). Fiz o Pós-Doutorado na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Sou Professora Associada 4 da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES); na graduação, ministro as disciplinas Fundamentos da Sintaxe do Português, Teorias Sintáticas, orienta Trabalho de Conclusão de Curso. Atualmente é Coordenadora Adjunta do Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (PPGEL/UFES). Faço parte do corpo docente do Curso de Mestrado em Estudos Linguísticos (PPGEL/UFES). No Mestrado, ministro as disciplinas: Funcionalismo e Gramática; Sintaxe; Tópicos Avançados. Sou representante da Linguística no Comitê Institucional de Iniciação Científica (PRPPG/UFES) e coordeno o Núcleo de Pesquisas em Linguagens (UFES/CNPq).

Maria José Costa, Instituto Alcina Costa de Apoio à Produção Pedagógica

Mestre em Comunicação e Letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie em 1999, Licenciada em Pedagogia pela UNIUBE, em 2010, e Licenciada em Letras pela FUNEC em 1986. Iniciou carreira docente no Ensino Superior, ministrando conteúdos da área de Comunicação e Letras em graduação e pós-graduação desde 1997. Atuei como professora substituta do Departamento de Letras da UFES em 2001-2002 e 2007-2009. Exerci a função de preceptora na modalidade EAD no curso de Pedagogia da UNIUBE. Área de interesse concentra-se na pesquisa da relação entre Cognição, Linguagem e Comunicação, visando melhor compreender o processo de Ensino-Aprendizagem e a utilização das múltiplas linguagens na produção de materiais pedagógicos.

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Published

2015-10-23

How to Cite

Amorim, C. M. da S., Rocha, L. H. P. da, & Costa, M. J. (2015). The drug leaflet and its language: a study on the linguistic structures of genre. Letrônica, 8(2), 467–479. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2015.2.20401