Variationist Analysis Of Phonological Acquisition By L2 Learners Of English

Authors

  • Athany Gutierres UFRGS/CNPq

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2014.2.17909

Keywords:

, Velar nasal, VRA, Variation in intermediate systems, Phonological acquisition

Abstract

This paper presents a partial data analysis of the variable realization of the velar nasal [N] by Brazilian learners of English, observedin words such as doing ["duIN] and singer ["sINEr]. This variation occurs among L1 speakers of English (mainly conditioned by social factors) and also among L2 speakers of English (conditioned by both social and linguistic factors), wherethe velar [N] and alveolar [n] nasals compete among natives and the velar [N] and the palatal [¯] nasals compete among non natives. The aim of this study is to preliminarily verify how the L2 learner’s intermediate system, which is subject to changes through time, shows regularity in variation. Data collected from learners of two distinct levels of linguistic proficiency – basic and pre intermediate – were submitted to variable rule analysis (VRA) in the program Goldvarb X (SANKOFF; TAGLIAMONTE; SMITH, 2005). Preliminary results indicate the predominance of non application of the rule (production of the palatal variant: 63,5%) over application (production of velar nasal: 36,5%). From the ten independent variables controlled (six social and four linguistic ones), the factors genre and level of proficiency (social) and morphological class (linguistic) have been shown statistically significant. These results are evidence of the presence of orderly heterogeneity in processes of variable phonological acquisition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Athany Gutierres, UFRGS/CNPq

Doutoranda em Estudos da Linguagem (Teoria e Análise Linguística). Bolsista CNPq.

References

ALVES, Ubiratã Kickhöfel. Aquisição fonológica de L2: formalização de fenômenos variáveis na língua-fonte, na língua-alvo e em seus sistemas intermediários. In: BISOL, Leda; COLLISCHONN, Gisela (Org.). Fonologia. Teorias e perspectivas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2013. p. 133-145.

ALVES, Ubiratã Kickhöfel. Os dados de aquisição de L2 e sua relação com a teoria fonológica: reflexão a partir de uma análise via OT. In: FERREIRA-GONÇALVES, Giovana; KESKE-SOARES, Márcia; BRUM-DE-PAULA, Mirian Rose (Org.). Estudos em aquisição fonológica.v. 2. Santa Maria: Sociedade Vicente Palloti, 2009. p. 165-179.

ALVES, Ubiratã Kickhöfel; CABAÑERO, Márcia Bueno. A transferência grafo-fônicofonológica na produção de seqüências ortográficas ‘ng’ do inglês (L2): uma abordagem conexionista. ReVEL, v. 6, n. 11, ago. 2008.

ALVES, Ubiratã Kickhöfel; ZIMMER, Márcia Cristina. A produção de aspectos fonéticos/fonológicos da L2: instrução explícita e conexionismo. Revista Linguagem e Ensino, Pelotas, v. 9, n. 2, p. 101-143, 2006.

BOERSMA, Paul; WEENINK, David. 2006. Praat: doing phonetics by computer. Disponível em: http://www.fon.hum.uva.nl/praat/. Acesso em: 30 jun. 2014.

BOUNDAUD, Malek; CARDOSO, Walcir. Vocalic [e] Epenthesis and Variation in Farsi English Interlanguage Speech.Concordia Working Papers in Applied Linguistics, v. 2, 2009.

CAGLIARI, Luiz Carlos. An experimental study of nasality with particular reference to Brazilian Portuguese. 1977. 321 f. Tese (Doutorado em Linguística) - Departamento de Linguística, Universidade de Edimburgo, Edimburgo, 1977.

CÂMARA JR., Joaquim Mattoso. Para o Estudo da Fonêmica Portuguesa. Rio de Janeiro: Organização Simões, 1953.

______. Problemas de linguística descritiva. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.

______. Estrutura da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Vozes, 2005.

CHOMSKY, Noam. Logical Structure of Linguistic Theory. NY: Plenum Press, 1975.

ELLIS, Rod. Understanding Second Language Acquisition. Oxford: OUP, 1994.

GONÇALVES-FERREIRA, Giovana; BRUM-DE-PAULA, Mirian Rose. Aquisição da linguagem e harmonia vocálica. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 47, n.3, p.333-341, jul./set. 2012.

GREEN, Lisa J. African American English: A Linguistic Introduction. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

HAZEN, Kirk; BUTCHER, Paige; KING, Ashley. Unvernacular Appalachia: an empirical perspective on West Virginia dialect variation. English Today 104, v. 26, n. 4, Dec. 2010.

KENDALL, Tyler. Accomodating (ING): individual variation in mixed-ethnicity interviews. In:HESELWOOD, Barry; UPTON, Clive. Proceedings of the Thirteenth International Conference on Methods in Dialectology (Methods XIII).Frankfurt: Peter Lang, 2010.

HAHN, Laura Helena. A realização da lateral /l/ no inglês por falantes do português brasileiro. 2010. 102 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.

HAYES, Bruce; BOERSMA, Paul.Empirical Tests of the Gradual Learning Algorithm.1999. Disponível em: http://www.fon.hum.uva.nl/paul/papers/etgla.pdf. Acesso em: 30 jun. 2014.

HAZEN, Kirk; BUTCHER, Paige; KING, Ashley. Unvernacular Appalachia: an empirical perspective on West Virginia dialect variation. EnglishToday 104, v. 26, n. 4, Dec. 2010.

HORA, Dermeval. Vocalização da lateral /l/:correlação entre restrições sociais e estruturais. SCRIPTA, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 29-44, 1º sem. 2006.

LABOV, William. Building on empirical foundations. In: LEHMANN, Winfred; MALKIEL, Yakov. (Ed.) Perspectives on historical linguistics. Amsterdam: John Benjamins, 1982.

LABOV, William. Principles of Linguistic Change. Vol. 2: Social Factors (Language in Society). Philadelphia: Blackwell Publishers, 2001.

______. Padrões Sociolinguísticos. Tradução de Marcos Bagno, Mª Marta P. Scherre e Carolina R. Cardoso. SP: Parábola Editorial, 2008 [1972].

MATZENAUER, Carmem Lúcia Barreto; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. Variação na aquisição da fonologia. In: BISOL, Leda; COLLISCHONN, Gisela (Org.). Fonologia. Teorias e perspectivas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2013. p. 117-132.

PRINCE, Alan; SMOLENSKY, Paul.Optimality Theory: constraint interaction in generative grammar. (1993) 2002. Disponível em: https://rucore.libraries.rutgers.edu/rutgerslib/42030/PDF/1/. Acesso em: 30 jun. 2014.

ROACH, Peter. English phonetics and phonology.Third Edition.Cambridge: CUP, 2000.

SANKOFF, David; TAGLIAMONTE, Sali; SMITH, Eric. Goldvarb X: a variable rule application for Macintosh and Windows.2005. Disponível em: http://individual.utoronto.ca/tagliamonte/goldvarb.html. Acesso em: 30 jun. 2014.

SELINKER, Larry. Interlanguage. International review of applied linguistics, n. 10, 1972, p. 219-231.

WATKINS, Michael; RAUBER, Andréia. Variability in pretonic vowel reduction by Brazilian speakers of English. In: RAUBER, Andréia; WATKINS, Michael; SILVEIRA, Rosane; KOERICH, Rosana. The Acquisition of Second Language Speech: Studies in Honor

of Professor Barbara O. Baptista. Florianópolis: Insular, 2010. p. 75-100.

WEINREICH, Uriel; LABOV, William; HERZOG, Marvin I. Fundamentos empíricos para uma teoria da mudança linguística. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2006 [1968].

WETZELS, Willem Leo. Consoantes palatais como geminadas fonológicas no Português Brasileiro. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 9, n. 2, p. 5- 15, jul./dez. 2000.

WHITE, Lydia. On the Nature of Interlanguage Representation: Universal Grammar in the Second Language. In: DOUGHTY, Catherine LONG, Michael. The Handbook of Second Language Acquisition. Blackwell Reference Online, 2005.

Published

2015-02-10

How to Cite

Gutierres, A. (2015). Variationist Analysis Of Phonological Acquisition By L2 Learners Of English. Letrônica, 7(2), 739–764. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2014.2.17909