The acquisition of /p/ and /k/ word-mid codas of English (L2) by learners from Southern Brazil: a gestural analysis in Stochastic Optimality Theory

Authors

  • Bruna Koch Schmitt Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Ubiratã Kickhöfel Alves Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2014.2.17879

Keywords:

Phonetic-phonological Acquisition, Gestural Phonology, Stochastic Optimality Theory.

Abstract

In this article, we formalize the acquisition of word-mid /pt/ and /kt/ sequences in English (L2) by learners from Southern Brazil. The participants, who presented a basic proficiency level in English, had their productions recorded both in English and in Brazilian Portuguese, which allowed for an analysis of the acoustic patterns found in the production of /p/ and /k/ obstruent codas. The acoustic patterns produced by the learners were analyzed using the Stochastic-Optimality Theory, and the constraints used in the analysis were based on the framework of Gestural Phonology (BROWMAN & GOLDSTEIN, 1992) and in the gestural landmarks proposed by Gafos (2002). We conclude that a gestural analysis allows for the formalization of a wider range of acoustic patterns which tended not to be considered in traditional accounts of phonology, as these patterns assume a different status since they are then considered to be part of the grammar.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Koch Schmitt, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Bacharel em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e membro do grupo de pesquisa Cognição e aquisição/aprendizagem de L2: uma perspectiva psicolinguística, sob orientação do Dr. Ubiratã Kichhöfel Alves.

Ubiratã Kickhöfel Alves, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professor do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Pesquisador do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico – CNPq (Processo 308721/2012-8).

References

ALBANO, Eleonora Cavalcante. O gesto e suas bordas: esboço da fonologia acústico-articulatória do Português Brasileiro. Campinas: Mercado de Letras, FAPESP, 2001.

ALLAN, Dave. Oxford Placement Test 1. Oxford University Press, 2004.

ALVES, Ubiratã Kickhöfel. A aquisição das seqüências finais de obstruintes do inglês (L2) por falantes do Sul do Brasil: análise via Teoria da Otimidade. 2008. 337 f. Tese (Doutorado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Pontifícia Universidade

Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

_____. A epêntese vocálica na aquisição das plosivas finais do inglês (L2): tratamento pela OT Estocástica e pela Gramática Harmônica. In: SIMPÓSIO SOBRE VOGAIS, 2., 2009, Belo Horizonte. Belo Horizonte: UFMG: SISVOGAIS, 2009. Disponível em:

<http://relin.letras.ufmg.br/probravo/pdf_sisvogais/parlato.pdf/>. Acesso em: 19 ago. 2009.

_____. Discutindo as restrições de marcação posicional: uma proposta da formalização da diferença de ponto de articulação em coda. Revista da ABRALIN, v. 10, p. 113-146, 2011.

ASHBY, Michael; MAIDMENT, John. Introducing Phonetic Science. United Kingdom: Cambridge University Press, 2005.

BISOL, Leda. A sílaba e seus constituintes. In: NEVES, Maria Helena de Moura (Org.). Gramática do Português Falado – Volume VII: Novos estudos. Campinas, Editora da Unicamp, 1999. p. 701-742.

BOERSMA, Paul; WEENINK, David. Praat: Doing Phonetics by Computer. - versão 5.3.01, 2011.

BOERSMA, Paul.; HAYES, Bruce. Empirical tests of the Gradual Learning Algorithm. Linguistic Inquiry, Cambridge, v. 32, n. 1, p. 45-86, 2001.

BOERSMA, Paul. How we learn variation, optionality, and probability. University of Amsterdam, Proceedings of the Institute of Phonetic Sciences 21,1997, p. 43–58.

BROWMAN, Catherine P.; GOLDSTEIN, Louis M. Towards an articulatory phonology. Phonology Yearbook, v. 3, p. 219-252, 1986.

BROWMAN, Catherine P.; GOLDSTEIN, Louis M. Articulatory gestures as phonological units. Phonology 6, p. 201-251, 1989.

BROWMAN, Catherine P.; GOLDSTEIN, Louis M. Tiers in articulatory phonology, with some implications for casual speech. In: KINGSTON,T.; BECKMAN, M. E. (Ed.). Papers in Laboratory Phonology I: Between the Grammar and Physics of Speech. Cambridge University Press, 1990. p. 341-376.

BROWMAN, Catherine P.; GOLDSTEIN, Louis M. Articulatory Phonology: An Overview. Phonetic, v. 49, p. 155-180, 1992.

CARDOSO, Walcir. The variable development of English word-final stops by Brazilian Portuguese speakers: A stochastic optimality theoretic account. Language Variation and Change, v. 19. Cambridge, Massachusetts: Cambridge University Press, 2007.

DAVIDSON, Lisa. Phonotactics and articulatory coordination interact in phonology: evidence from nonnative production. Cognitive Science, v. 30, n. 5, p. 837-862, 2006.

FERREIRA-GONÇALVES, Giovana. Aquisição da Linguagem. In: BISOL. Leda; SCHWINDT, Luiz (Org.). Teoria da Otimidade: Fonologia. Campinas, SP: Pontes Editores, 2010. p. 167- 206.

FERREIRA-GONÇALVES, Giovana; ALVES, Ubiratã Kickhöfel. Os gestos em restrições: Fonologia Gestual e Teoria da Otimidade. In: FERREIRA-GONÇALVES, Giovana; BRUMDE-PAULA, Mirian (Org.). Dinâmica dos movimentos articulatórios: sons, gestos e imagens. Pelotas: Editora da Universidade Federal de Pelotas, 2013. p. 37-65.

GAFOS, Adamantios. A grammar of gestural coordination. Natural language and linguistic theory, 20 (2), p. 269-337, 2002.

GOLDSTEIN, Louis; FOWLER, Carol A. Articulatory Phonology: a phonology for public language use. In: MEYER, A. S.; SCHILLER, N. O. (Ed.). Phonetics and Phonology in Language Comprehension and Production: Differences and Similarities. Mouton de Gruyter, 2003. p. 159-207.

GNANADESIKAN, Amalia E. Markedness and Faithfulness Constraints in Child Phonology. 1995.

HAMMOND, Michael. The Phonology of English: A prosodic-optimality theoretic approach. Oxford University Press, 1999.

HUF, Júlia Carolina Coutinho; ALVES, Ubiratã Kickhöfel. A produção de /p/ e /k/ em codas simples e complexas do inglês (L2) por aprendizes gaúchos: discussão a partir dos padrões acústicos encontrados. Verba Volant, v. 1, n. 1. Pelotas: Editora e Gráfica Universitária da UFPel, 2010.

KAGER, René. Optimality Theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.

LUCENA, Rubens Marques de; ALVES, Ubiratã Kickhöfel. Implicações dialetais (dialeto gaúcho vs. paraibano) na aquisição de obstruintes em coda por aprendizes de inglês (L2): uma análise variacionista. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 45, n. 1, p. 35-42, jan./mar. 2010.

QUINTANILHA-AZEVEDO, Roberta. Formalização fonético-fonológica da interação de restrições na produção e na percepção da epêntese em variedades do português. Projeto de Tese de Doutorado. Universidade Católica de Pelotas, 2014.

PRINCE, Alan; SMOLENSKY, Paul. Optimality Theory: constraint interaction in generative grammar. Baltimore: The Johns Hopkins University, 1993.

SILVEIRA, Rosane. The influence of pronunciation instruction on the perception and the production of English word-final consonants. 2004. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras/Inglês e Literatura Correspondente, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.

TESAR, Bruce; SMOLENSKY, Paul. Learnability in Optimality Theory (long version). Report Nº. JHU_CogSci_96_3. Baltimore, MD: Johns Hopkins University, 1996.

Downloads

Published

2015-02-10

How to Cite

Schmitt, B. K., & Alves, U. K. (2015). The acquisition of /p/ and /k/ word-mid codas of English (L2) by learners from Southern Brazil: a gestural analysis in Stochastic Optimality Theory. Letrônica, 7(2), 765–794. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2014.2.17879