Ethos and pathos on Dove’s publicity: a syncretic construction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.3.30942

Keywords:

Ethos. Pathos. Syncretism. Content plan. Expression plan.

Abstract

A research object from classical antiquity – in Aristotle’s Rhetoric – many are the theories that still apply on the construction of ethos and pathos, among them the greimasian semiotics, adopted here. Based on its assumptions, this study seeks to investigate which ethos and pathos emerge from the relationship between verbal and nonverbal in the advertising discourse of the Dove brand of hygiene and beauty products. To do this, it analyzes two print ads, produced in 2005 and 2016, respectively. In examining the recurrent marks of enunciation on the textual surface, expressed in its content and expression plans, it is intended to identify which mechanisms act in a more specific way, as well as to describe their performance in the process of producing these images of enunciate and enunciator.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roseméri Lorenz, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS

Doutoranda em Letras pela Universidade de Passo Fundo e professora da área de Letras na mesma universidade.

Luciana Maria Crestani, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS

Doutora em Letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie, professora no Curso de Letras e no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo.

References

ARISTÓTELES. Retórica. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2008.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria semiótica do texto. São Paulo: Ática, 1997.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Interação em anúncios publicitários. In: PRETI, Dino (org.). Interação na fala e na escrita. São Paulo: Humanitas, 2002. p. 17-44.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Figurativização e publicidade. Alfa, São Paulo, v. 48, n. 2, p. 11-31, 2004.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Algumas reflexões semióticas sobre a enunciação. In: DI FANTI. Maria da Gloria; BARBISAN, Leci Borges. (org.). Enunciação e discurso. São Paulo: Contexto, 2012. v. 1, p. 25-49.

BENVENISTE, Émile. Problemas de Linguística Geral I. 4. ed. Campinas: Pontes, 1995.

CONTIGO. São Paulo: Editora Abril, ago. 2005.

DISCINI, Norma. A comunicação nos textos. São Paulo: Contexto, 2005.

EXAME. São Paulo: Editora Abril, abr. 2016.

FIORIN, José Luiz. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. 2. ed. São Paulo: Ática, 2010. https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v0i2p227-231

FIORIN, José Luiz. As relações entre enunciador e enunciatário. In: TOLDO, Claudia; STURM, Luciane. Enunciação e produção de sentidos: o texto em questão – uma homenagem ao Prof. José Gaston Hilgert. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016. p. 51-68.

FIORIN, José Luiz. Por uma definição das linguagens sincréticas. In: OLIVEIRA, Ana Cláudia de; TEIXEIRA, Lucia. Linguagens na comunicação: desenvolvimentos de semiótica sincrética. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2009. p. 15-40. https://doi.org/10.21709/casa.v12i2.7565

GOMES, Regina Souza. O sincretismo no jornal. In: OLIVEIRA, Ana Cláudia de; TEIXEIRA, Lucia (org.). Linguagens na comunicação: desenvolvimentos de semiótica sincrética. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2009. p. 215-245. https://doi.org/10.21709/casa.v12i2.7565

GREIMAS, Algirdas Julien. Semiótica figurativa e semiótica plástica. Tradução de Assis Silva. In: OLIVEIRA, Ana Cláudia de (org.). Semiótica plástica. São Paulo: Hacker Editores, 2004. p. 75-96.

GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de Semiótica. São Paulo: Contexto, 2013. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.1984.90477

MAINGUENEAU, Dominique. A propósito do ethos. In: MOTTA, Ana Raquel; SALGADO, Luciana (org.). Ethos discursivo. São Paulo: Contexto, 2008. p. 11-29.

MAINGUENEAU, Dominique. Ethos, cenografia, incorporação. In: AMOSSY, Ruth (org.). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2013. p. 69-92.

MONTEIRO, Ricardo de Castro. As muitas vozes da canção: uma análise de Yesterday. In: LOPES, Ivan Carlos; HERNANDES, Nilton (org.). Semiótica: objetos e práticas. São Paulo: Contexto, 2005. p. 43-59.

TEIXEIRA, Lucia. Entre dispersão e acúmulo: para uma metodologia de análise de textos sincréticos. Gragoatá, Niterói, v. 16, p. 209-227, jan./jul. 2004.

Published

2019-12-31

How to Cite

Lorenz, R., & Crestani, L. M. (2019). Ethos and pathos on Dove’s publicity: a syncretic construction. Letras De Hoje, 54(3), 320–329. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.3.30942

Issue

Section

Articles