A construção da cultura de paz como uma estratégia de superação da violência no meio escolar: impasses e desafios
Keywords:
Violência, cultura de Paz, meio escolarAbstract
Este artigo é resultante de uma pesquisa sobre avaliação de experiências voltadas para a construção da paz em oito escolas municipais e estaduais de Porto Alegre. A análise dos dados partiu de entrevistas com professores participantes de uma capacitação em educação em valores através do Projeto VIVE - Vivendo Valores na Educação que busca a construção de uma gestão de práticas de educação inclusiva e pacifista. Os resultados apontam que a violência no meio escolar se expressa de diferentes formas. Iniciativas de prevenção da violencia através da educação para paz têm contribuído para a melhoria das relações entre alunos e professores, sinalizando para a importância da intervenção nas estruturas sociais que reproduzem o fenômeno.Descritores – Violência; cultura de Paz; meio escolar.
ABSTRACT – This article has resulted from an evaluation research of peace building experiences in eight municipal and state schools of Porto Alegre. The data analysis emerged from interviews with teachers who were participants in a value education training through VIVE project – Living Values in Education that seeks the construction of a management based on inclusive and peaceful practices. The results point out that violence within schools is expressed in many ways. Violence prevention initia-tives based on peace education have contributed to the improvement of relations between students and teachers, signalizing to the importance of the intervention in social structures that reproduce the phe-nomenon.
Key-words – Violence; peace culture; school environment.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.