Possibilities and challenges of researching with children during the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.44586Keywords:
Child, Research in Education, Pandemic, MethodologyAbstract
The article presents an excerpt from a doctoral research project, describing its methodological experience in proposing a technique inspired by ethnography and participatory research. Remote communication tools were used to generate the data, given the context of the pandemic. As a contribution to the field of childhood studies, it is worth highlighting the power relations between adults and children in the multiplicity of researching their realities, respecting, and valuing their voices and their effective participation in the data generation and analysis process.
Downloads
References
Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos (M. J. Alvez et al. Trad.). Porto.
Bourdieu, P. (1983). Questões de Sociologia. (J. Vaitsman, Trad.). Marco Zero.
Bourdieu, P. (1989). O poder simbólico. (F. Tomaz, Trad.). Bertrand Brasil.
Brasil. (1990a). Decreto-lei nº 99.710, de 21 de novembro de 1990. Promulga a Convenção sobre os Direitos da Criança. Diário Oficial da União: col. 2, p. 22256. Presidência da República. Brasil (1990b). Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1. Presidência da República.
Carvalho, A. F., & Müller, F. (2010). Ética nas pesquisas com crianças: uma problematização necessária. In Müller, F. (Org.), Infância em perspectiva: políticas, pesquisas e instituições (pp. 65-84). Cortez.
Charmaz, K. (2009). A construção da teoria fundamentada: uma guia prático para análise qualitativa. (J. E. Costa, Trad.). Artmed.
Christensen, P. H., Mikkelsen, M. R., Nielsen, T. A. S., & Harder, H. (2014). Mobilidades cotidianas das crianças: combinando etnografia, GPS e tecnologias de telefone móvel em pesquisa (K. Quast, Trad.). Educação & Sociedade, 35(128), 629-996. https://doi.org/10.1590/ES0101- 73302014128646
Comitê Gestor da Internet no Brasil. (2019). Pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil: TIC kids online Brasil 2018. Survey on internet use by children in Brazil: ICT kids online Brazil 2018 [livro eletrônico]. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR; Comitê Gestor da Internet no Brasil. https://cetic.br/media/docs/publicacoes/216370220191105/tic_kids_online_2018_livro_eletronico.pdf
Connell, R. (1987). Gender And Power: Society, The Person And Sexual Politics. Stanford University Press.
Corsaro, W. (1992). Interpretive Reproduction. In Children’s Peer Cultures. Social Psychology Quarterly, 55(2) 160-177. https://www.jstor.org/stable/2786944?origin=crossref
Delgado, A. C. C., & Müller, F. (2005). Sociologia da Infância: pesquisa com crianças. Rev. Educação e Sociedade, 26(91), 351-360. https://www.scielo.br/j/es/a/GdNZMSwhJTXwFJ3RhbfYjpJ/?format=pdf
Escritório Regional para as Américas da Organização Mundial da Saúde. Organização Pan-Americana da Saúde. (s.d.). Folha informativa COVID-19 - Escritório da OPAS e da OMS no Brasil. https://www.paho.org/pt/covid19
Fernandes, N., & Marchi, R.C. (2020). A participação das crianças nas pesquisas: nuances a partir da etnografia e da investigação participativa. Rev. Bras. Educ., 25. https://www.scielo.br/j/rbedu/a/hr7QghNYKx3sY9QV6M7wktf/abstract/?lang=pt
Ferreira, M., & Sarmento, M. J. (2008). Subjectividade e bem-estar das crianças: (in)visibilidade e voz. Revista Eletrônica de Educação, 2(2), 60-91. http://www.reveduc.ufscar.br
Gómez, Á. P. (2015). Educação na era digital: a escola educativa. Penso.
James, A., Jenks, C., & Prout, A. (1998). Theorising Childhood. Polity.
Kozinets, R. V. (2014). Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Penso.
Minayo, M. C. S. (1995). O conceito de representações sociais na sociologia clássica. In Guareschi, P. & Jovchelovitch, S. (Org.), Textos em representações sociais (pp. 80-91). Vozes.
Müller, F., & Nunes, B. F. (2014). Infância e cidade: um campo de estudo em desenvolvimento. Educ. Soc., 35(128), 629-996. https://www.scielo.br/j/es/a/VyYrQTKPWyzjbGScvnwydVb/?format=pdf&lang=pt
Pires, F. F. (2007). Ser adulta e pesquisar crianças: explorando possibilidades metodológicas na pesquisa antropológica. Revista de Antropologia, 50(1), 225-270. https://www.scielo.br/j/ra/a/sRGpwnFNBpDzF9S53sqtzgc/?lang=pt
Prout, A. (2010). Reconsiderando nova Sociologia da Infância (F. Murad, Trad) Cadernos de Pesquisa, 40(141), 729-750. https://www.scielo.br/j/cp/a/86463c9grYmgkkL6NNV4wxD/?format=pdf&lang=pt
Sarmento, M. J. (2008). Sociologia da Infância: Correntes e Confluências In Sarmento, M. J., & M. C. Soares (Org.), Estudos da Infância: educação e práticas sociais (pp. 17-39). Vozes.
Sarmento, M. J. (2005). Crianças: educação, culturas e cidadania ativa Refletindo em torno de uma proposta de trabalho. Revista PERSPECTIVA, 23(01), 17-40. https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/9857
Sarmento, M. J., & Fernandes, N. Tomás, C. (2007). Políticas Públicas e Participação Infantil. Revista Educação, Sociedade & Cultura, 25, 183-206. https://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC25/ManuelJacintoSarmento.pdf
Sarmento, M. J. (2011). O Estudo de Caso Etnográfico em Educação. In N. Zago, M. Carvalho, & R. A. T. M. Pinto de Vilela (Org.), Itinerários de Pesquisa: Perspectivas Qualitativas em Sociologia da Educação (pp. 137-179). Lamparina.
Sarmento, M. J. (2007). Visibilidade social e estudo da infância. In V. M. R. Vasconcellos, & M. J. Sarmento (Orgs.), Infância (in) visível (pp. 25-53). Junqueira & Marin.
Sirota, R. (2001). Emergência de uma sociologia da infância: evolução do objeto e do olhar. Cadernos de Pesquisa, 112, 7-31. https://www.scielo.br/j/cp/a/X8n4RcnLnhdybsVSwNG5Twv
Soares, N. (2006). A investigação participativa no grupo social da infância. Currículo sem Fronteiras, 6(1), 25-40. http://www.curriculosemfronteiras.org/vol6iss1articles/soares.htm
Soares, N. F., Sarmento, M. J., & Tomás, C. A. (2005). Investigação da infância e crianças como investigadoras: metodologias participativas dos mundos sociais das crianças. Nuances, 12(13) 50-64. https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/1678
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.