Ethics in research

Analysis of the dissertations of a masters in Education in Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1987-2582.2021.2.34020

Keywords:

ethics in research, educational research, postgraduate studies

Abstract

The objective was to analyze how the dissertations of a teaching institution in Ceará address the ethical questions in the research. A quantitative study was carried out with 104 dissertations, considering the presence of ethical care in the abstract; the presence of a section on the ethical aspects of research; the presence of an Informed Consent Form; and approval by a Research Ethics Committee. The non-parametric statistical analysis was performed using the Kruskal-Wallis test, with significance level of 0.05, using SigmaStat 3.5 software. The data revealed that most of the dissertations do not fully comply with CNS Resolution 466/2012, despite that they make ethical references throughout the work. There were no statistically significant differences (p> 0.05) in relation to the categories of analysis, as a function of the year of defense.

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Author Biographies

Cesar Augusto Sadalla Pinto, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza, CE, Brasil.

Mestre e doutorando em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), em Fortaleza, CE, Brasil; professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), em Limoeiro do Norte, CE, Brasil.

Luciana de Oliveira Souza Mendonça, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza, CE, Brasil.

Mestra e doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), em Fortaleza, CE, Brasil; professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), em Maracanaú, CE, Brasil

Thaidys da Conceicao Lima do Monte, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza, CE, Brasil.

Mestra e doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), em Fortaleza, CE, Brasil; professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), em Canindé, CE, Brasil.

João Batista Carvalho Nunes, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza, CE, Brasil.

Doutor em Filosofia e Ciências da Educação pela Universidade de Santiago de Compostela, em Santiago de Compostela, Espanha; professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE), em Fortaleza, CE, Brasil.

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Published

2021-09-16

How to Cite

Pinto, C. A. S., Mendonça, L. de O. S., do Monte, T. da C. L., & Nunes, J. B. C. (2021). Ethics in research: Analysis of the dissertations of a masters in Education in Ceará. Educação, 44(2), e34020. https://doi.org/10.15448/1987-2582.2021.2.34020

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